اندروید 14

اندروید 14 به ویژگی مجهز شده که سال‌هاست انتظارش را می‌کشیم

اندروید 14 احتمالا ویژگی جدیدی را در خود خواهد داشت که پیش از این به صورت محدود شده در اختیار کاربران قرار می‌گرفت.

اندروید حدود ده سال‌ پیش از والپیپرهای لایو رونمایی کرده و از آن پشتیبانی می‌کند؛ اما در این حالت برای صفحه قفل و صفحه اصلی باید یک والپیپر مشترک را قرار می‌دادید. ظاهرا در اندروید 14 این وضعیت تغییر خواهد کرد و می‌توانید برای هر صفحه‌تان یک والپیپر لایو مجزا قرار بدهید.

ما در سورس کدهایی که از اندروید 13 نسخه QPR2 به دستمان رسیده متوجه شدیم که برخی کدها دچار تغییراتی شده‌اند. این کدها در ارتباط با تعیین والپیپر بوده و یکی از آن‌ها، متد جدیدی را برای انتخاب والپیپر در سیستم عامل معرفی می‌کند. این متد که setWallpaperComponentWithFlags نام گرفته از طریق اپلیکیشن‌های دیوایس مانند قسمت انتخاب لایو والپیپر قابل دسترس بوده و می‌توان آن را برای صفحه اصلی، صفحه قفل یا هر دوی آن‌ها تعیین کرد.

تغییر دیگری که در کدها وجود دارد مربوط به متد جدید isLockscreenLiveWallpaperEnabled() بوده و به قسمت مدیریت والپیپر اجازه می‌دهد تا وضعیت والپیپر لایو را بررسی کند. این متد در اندروید 13 کار نمی‌کند و تنها در Android 14، آن هم در صورتی که از لایو والپیپر به جای عکس ثابت استفاده شود کارایی خواهد داشت.

اندروید 14

ویژگی لایو والپیپر هنوز حتی برای پیش‌نمایش اندروید 14 برای توسعه‌دهندگان نیز در دسترس قرار نگرفته است. برنامه انتخاب لایو والپیپر اندروید بایستی آپدیت شود تا بتواند از API جدید برای والپیپر زنده صفحه قفل پشتیبانی کند. هنگامی که این پشتیبانی انجام شود، لاک اسکرین می‌تواند لایو والپیپرها را با بکارگیری APIهای استاندارد نمایش بدهد.

این قابلیت جدید به زودی برای تبلت‌های پیکسل و نمایشگرهای Nest منتشر خواهد شد. کاربران زیادی خواستار تعبیه چنین ویژگی‌ای در گوشی‌هایشان بوده‌اند و گوگل با وجود کار روی ویژگی‌های اختصاصی گوشی‌ها و تبلت‌هایش، این ویژگی را محدود به محصولات خود نخواهد کرد و آن را روی نسخه پایه سیستم عامل اندروید در دسترس همگان قرار خواهد داد.

هنوز معلوم نیست که آیا اندروید 14 به طور قطعی این ویژگی را با خود به همراه خواهد داشت یا خیر. برخی ویژگی‌ها و تغییرات جدید هیچ‌گاه راه به نسخه اصلی سیستم عامل باز نمی‌کنند و در حد یک ایده باقی می‌مانند. ما امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور امکان قرار دادن دو والپیپر لایو متفاوت برای صفحه اصلی و صفحه قفل فراهم شود.