ثروتمندترین انسان های جهان

پولدارترین و ثروتمندترین انسان های جهان در سال 2023

پس از فراز و نشیب‌های بسیار، لیست ثروتمندترین انسان های جهان در سال جاری میلادی منتشر شده که خبر از تنزل جایگاه ایلان ماسک می‌دهد.

در سال گذشته میلادی ثروتمندترین افراد کره زمین با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو شدند. در حالی که در سال 2022 شاهد ثبت رکوردهای جدیدی در افزایش دارایی و ثروت توسط پولدارترین افراد جهان بودیم، اما در نهایت مجموع دارایی افراد ثروتمند در سال 2023 حدود 10 تریلیون دلار کمتر از سال 2022 شده است.

عدم وجود هیجان و یکسان بودن بازار سهام، شوک انرژی و ناپایداری اقتصادی از علل از دست رفتن 10 تریلیون دلار از چنگ افراد ثروتمند به حساب می‌آیند. اما برخی از آن‌ها نیز از این شرایط نابه‌سامان تورمی استفاده کردند و سودهای کلانی از فشار اقتصادی حاکم بر کشورها به جیب زدند.

با اطلاعاتی که از سوی وبسایت فوربز درباره به روز ترین لیست میلیاردرهای جهان به دست آمده، ما تصویری از ثروتمندترین انسان های جهان را در اختیار شما عزیزان قرار داده‌ایم.

 

صاحب برندهای لاکچری در صدر!

پولدارترین فرد دنیا برنارد آرنالت فرانسوی بوده که رییس و مالک هولدینگ LVMH است. این هولدینگ که 75 برند از جمله لویی‌ویتون، کریستین دیور و تیفانی را تحت مالکیت خود دارد از سال 1985 در حیطه برندینگ و بیزنس مشغول است. یکی از حرکات طلایی این هولدینگ خرید کمپانی کریستین دیور بوده که آن را از ورشکستگی نجات داد.

امروزه این هولدینگ سودهای تاریخی به ثبت رسانده ولی همزمان با چالش‌های اقتصادی بازار دست و پنجه نرم می‌کند. برای نمونه، لویی‌ویتون طی سال گذشته حراج‌هایش را به دو برابر رسانده بود، اقدامی که در 4 سال سابقه نداشت.

در جدول زیر لیست 10 فرد ثروتمند جهان تا تاریخ انتشار این مقاله را مشاهده خواهید کرد.

رتبهناممنبعدارایی خالص در 2023درصد تغییرات نسبت به 2022
1Bernard Arnault & familyLVMH202 میلیارد دلار28 درصد
2ایلان ماسکتسلا و اسپیس ایکس191 میلیارد دلار-13 درصد
3جف بزوسآمازون117 میلیارد دلار-32 درصد
4لری الیسوناوراکل113 میلیارد دلار7 درصد
5وارن بافتBerkshire Hathaway106 میلیارد دلار-10 درصد
6بیل گیتسمایکروسافت105 میلیارد دلار-19 درصد
7کارلوس اسلیمشرکت مخابراتی Helu &  family90 میلیارد دلار11 درصد
8ماکش امبانیگسترده84 میلیارد دلار-8 درصد
9استیو بالمرمایکروسافت81 میلیارد دلار-11 درصد
10Françoise Bettencourt Meyers & familyL’Oréal79 میلیارد دلار5 درصد

ایلان ماسک با دارایی خالص 191 میلیارد دلار در رتبه دوم ثروتمندترین انسان های جهان ایستاده است. او در ماه اکتبر دست به خرید توییتر با مبلغ 44 میلیارد دلار زده که این اقدام باعث ایجاد حساسیت و انتقادهای فراوان از سوی سرمایه‌گذاران شده است. بسیاری از افراد اعتقاد دارند این اقدام ماسک تنها برای پرت کردن حواس‌ها از فعالیت‌هایش با تسلا انجام شده و هدف دیگری ندارد. در حالی که ارزش سهام تسلا در سال 2022 حدود 70 درصد افت کرد اما ثروت ماسک در مقایسه با پارسال تنها با کاهش 13 درصدی همراه شده است.

سومین نفر در لیست پولدارترین افراد دنیا جف بزوس بوده که یک پله بالاتر از لری الیسون قرار می‌گیرد. لری الیسون بنیان‌گذار اوراکل بوده و 98 درصد از جزایر هاوایی Lanai را به مالکیت خود در آورده است. او این جزایر را در سال 2012 و تنها با 300 میلیون دلار خرید.

وارن بافت به عنوان پنجمین فرد ثروتمند جهان در این لیست حضور دارد. در نامه سالیانه او به سهام‌دارانش، بافت نحوه ثبت و ضبط و مدیریت سودها در مقابل نوسانات اقتصادی توسط شرکتش، Berkshire Hathaway را شرح داد. این کمپانی در سال 2022 در شاخص 500 شرکت برتر تا 22 درصد عملکرد خود را بهبود بخشیده است.

چگونه لیست ثروتمندترین افراد جهان تغییر کرد؟

با چندین تغییر و فراز و نشیب اقتصادی، ثروت میلیاردرها در سالی که گذشت دچار تغییرات اساسی شد. از ماه مارس 2022 تنها چهار نفر از ده نفر ثروتمندترین افراد دنیا توانستند دارایی‌شان را رشد بدهند. دو نفر از آن‌ها اروپایی هستند و در کنار برنارد، کارلوس اسلیم که صاحب بزرگترین شرکت مخابراتی در آمریکای لاتین یعنی Helu & family بوده توانسته 11 درصد به ثروتش بیافزاید. برای اینکه درک بهتری از نوسان افراد حاضر در این لیست داشته باشید کافی است بگوییم کارلوس اسلیم یک دهه پیش ثروتمندترین فرد روی کره زمین بود و حالا در رده هفتم قرار گرفته است!

نوسانات ثروت

جف بزوس نیز با کاهش 32 درصدی یا بهتر بگوییم، 54 میلیارد دلاری ثروتش بیشترین ضرر را در بین پولدارترین افراد دنیا داشته است. شرکت آمازون در سالی که گذشت 2.7 میلیارد دلار ضرر خالص را پشت سر گذاشت تا 2022 بدترین سال کاری این کمپانی باشد.

در مجموع، دارایی 10 ثروتمند جهان روی هم رفته حدود 500 میلیارد دلار از کل ثروت جهانی را شامل می‌شود.

تغییرات ثروت در آسیا

شاید برجسته‌ترین خبر درباره ثروتمندترین افراد دنیا مربوط به Guatam Adani باشد که تا پیش از این به عنوان پولدارترین فرد قاره آسیا محسوب می‌شد. در ماه ژانویه شرکت پژوهشی Hindenburg گزارشی مبنی بر دستکاری و فساد شرکت Adani در بازار سهام منتشر کرد. در واقع این شرکت به سراغ حساب‌های رها شده می‌رفت تا به وسیله آن‌ها پولشویی کند و ضررهای خود را با سود مصنوعی و نمایشی این حساب‌ها بپوشاند.

در نهایت گروه Adani که بزرگترین بندرگاه‌های هند و بندرگاه‌های دیگری در استرالیا، سری‌لانکا و اسرائیل را در اختیار دارد تنها در عرض چند هفته 100 میلیارد دلار ضرر دید.

جالب است بدانید هندی‌های بسیار کمی سهامدار گروه Adani بودند و این موضوع نشان می‌دهد بازار هند حتی برای خود هندی‌ها هم جالب توجه نبوده است. به این موضوع در گزارش Hindenburg نیز اشاره شده بود.

در نتیجه این تحولات، Mukesh Ambani مقام ثروتمندترین فرد آسیا را به دست گرفت و از طریق نفت، گاز، انرژی‌های تجدیدپذیر و شرکت مخابراتی حالا 84 میلیارد دلار در اختیار دارد. شرکت‌های او مخاطبان هندی بسیار زیادی را به خود اختصاص می‌دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*