توقف فروش سدان تویوتا کمری در ژاپن

داستان تویوتا کمری پس از ۴۳ سال به پایان رسید

تویوتا از پایان فروش Camry در ژاپن خبر داد. با سهم ۱ درصدی ژاپن از فروش سال قبل کمری، تویوتا این سدان را از سبد محصولات خود کنار می‌گذارد.

کمری، یکی از سدان‌های ساخته تویوتا که در ایران هم شهرت زیادی دارد، پس از گذشت ۴۳ سال بالاخره از سبد محصولات این خودروساز در ژاپن حذف می‌شود. البته این سدان همچنان در بازارهای جهانی دیگر از جمله بازار ایالات متحده آمریکا در دسترس باقی خواهد ماند.

توقف فروش تویوتا کمری در ژاپن؛ انتهای راه سدان 43 ساله

نسل اول سدان تویوتا کمری

نسل اول تویوتا کمری

تویوتا بعد از ۴۳ سال تا انتهای سال جاری میلادی به فروش کمری در ژاپن پایان می‌دهد. این خودروساز مجموعاً ۶۰۰ هزار دستگاه از Camry طی سال گذشته در سراسر جهان به‌فروش رسانده است و از این مقدار، فقط ۶ هزار دستگاه یا ۱ درصد به بازار ژاپن تعلق دارد. از این رو جای تعجبی ندارد که تویوتا تصمیم گرفته است پس از گذشت ۴ دهه از ورود کمری به بازار، در نهایت فروش آن در ژاپن را متوقف کند.

بازار ایالات متحده آمریکا ۲۹۵ هزار دستگاه از مجموع دستگاه‌های فروخته شده از تویوتا کمری را در اختیار داشته است، درحالی که بازار این منطقه هم به سمت و سو متفاوتی می‌رود. همان‌طور که Nikkei Asia ذکر کرده، در ژاپن هم مثل خیلی از مناطق دنیا خودروسواران بیشتر از اتومبیل‌های کوچک‌تر نظیر سدان‌ها به اس یو وی‌ها و مینی ون‌ها متمایل شده‌اند. آمریکا هم از این قاعده مستثی نیست و آمریکایی‌ها حالا بیشتر اس یو وی‌ها و تراک‌ها را به‌عنوان خودرو شخصی خود ترجیح می‌دهند.

جدیدترین نسل تویوتا کمری

جدیدترین نسل تویوتا کمری

کمپانی تویوتا از طریق نامه‌ای به نمایندگی‌های خود در ژاپن اطلاع داده است که تا پایان سال جاری میلادی به تولید Camry برای بازار ژاپن خاتمه می‌دهد. پایان فروش این سدان هم به مرحله به مرحله صورت می‌گیرد و در برهه کنونی بیشتر نمایندگی‌ها دیگر سفارش جدید برای کمری نمی‌پذیرند. علی‌رغم پایان فروش کمری در ژاپن، تویوتا همچنان سدان‌های سنچوری، کرولا، میرای و کراون را در این منطقه عرضه می‌کند.

تویوتا از زمان معرفی کمری در ژاپن در سال ۱۹۸۰ موفق به فروش حدود ۱.۳ میلیون دستگاه از آن شده. این سدان پرطرفدار ژاپنی، تا به اینجا ۱۰ نسل مختلف را پشت سر گذاشته و فروش آن در بیش از ۱۰۰ کشور در سراسر جهان از مرز ۲۱ میلیون دستگاه هم عبور کرده است. تقریباً ۱۳ میلیون دستگاه از این تعداد به بازار ایالات متحده آمریکا اختصاص دارد.

تویوتا حالا تدارکاتی ویژه برای آینده دیده است. تویوتا درحالی که یکی از منتقدان سرسخت خودروهای تمام الکتریکی بود، اکنون مانند خیلی از خودروسازان مطرح دیگر برنامه‌ای چندساله برای عرضه محصولات الکتریکی دارد. این شرکت اواخر سال ۲۰۲۱ به‌همراه زیرمجموعه لوکس خود یعنی لکسوس ۱۵ کانسپت برقی را به‌نمایش گذاشت که توجه فعالان و دنبال‌کنندگان صنعت خودرو را به‌خود جلب کرد. همچنین به‌عنوان بخشی از برنامه خود برای الکتریکی‌سازی، bZ4X را به‌عنوان اولین خودرو برقی تولید انبوه خود روانه بازار کرده است.

نظر شما کاربران گجت نیوز درباره پایان فروش اتومبیل کمری در ژاپن چیست؟