خرید گوشی جدید

15 عاملی که هنگام خرید یک گوشی جدید باید در نظر گرفت

امروز قصد داریم 15 فاکتور مهم که توجه به آن‌ها در هنگام خرید یک گوشی هوشمند ضروری است را معرفی کنیم. اگر قصد دارید یک گوشی هوشمند بخرید، تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

در دنیای دیجیتال امروز، گوشی های هوشمند پررنگ‌ترین نقش را در زندگی روزمره ما دارند. این دستگاه ها تنها وسیله‌هایی برای برقراری تماس‌های تلفنی نیستند. بلکه کاربرد آن‌ها از دوربین گرفته تا موزیک پلیر و تنظیم قرارهای کاری و… را در بر می‌گیرد.

به دلیل همین اهمیت فراوان، انتخاب یک گوشی مناسب از اهمیت فراوانی برخوردار است. بنابراین در این متن به معرفی 15 فاکتور کلیدی خواهیم پرداخت که در انتخاب یک گوشی جدید حائز اهمیت فراوانی هستند.

دقت کنید که هیچ گوشی در دنیا تمامی این ویژگی‌ها را با هم ندارد. بنابراین لازم است که پیش از انتخاب، انتظارات خود از گوشی را لیست کرده و گوشی مد نظر خود را متناسب با آن انتخاب کنید.

هنگام خرید یک گوشی جدید باید به چه مواردی توجه کرد؟

سیستم عامل

خرید گوشی جدید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که به هنگام خرید یک گوشی هوشمند باید در نظر داشته باشید، سیستم عامل است. در حال حاضر بازار گوشی های هوشمند در قبضه دو سیستم عامل اندروید و iOS است که هریک نقاط قوت و ضعف خود را دارند.

سیستم عامل iOS به‌خاطر تجربه کاربری روان، طراحی کاربرپسندتر و امنیت بالاترش مورد علاقه بسیاری کاربران است و اندروید به خاطر تنوع فراوان دستگاه‌های مورد پشتیبانی و آزادی عملی که در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد، گزینه ایده‌آل عده زیادی از افراد است.

البته هر دو سیستم عامل اندروید و iOS سطح بالایی از امنیت را ارائه می‌دهند. با این حال اگر از یک گوشی اندرویدی استفاده می‌کنید، لازم است که دقت بیشتری کنید! دلیل این امر آن است که اندروید اجازه نصب اپلیکیشن‌ها از منابع غیر از فروشگاه گوگل را به کاربران می‌دهد.

این اتفاق از جهاتی یک نکته مثبت تلقی شده و از جهاتی دیگر یک نقطه ضعف به شمار می‌رود.

اندازه و کیفیت صفحه نمایش

صفحه نمایش گوشی

اندازه صفحه نمایش و کیفیت تصویر نیز نکات مهم دیگری هستند که باید در هنگام خرید یک گوشی هوشمند جدید مورد توجه قرار گیرند.

یک گوشی با صفحه نمایش بزرگ قادر است تجربه چندرسانه‌ای و گیمینگ بهتری را ارائه دهد؛ در حالی که یک گوشی کوچک‌تر راحت‌تر در جیب و دست جا می‌شود.

در این میان، کیفیت تصاویر نیز اهمیت ویژه‌ای دارد و می‌تواند تجربه بصری کاربران را به‌طور قابل ملاحظه‌ای تحت تاثیر قرار دهد. رزولوشن بالاتر و چگالی پیکسل بیشتر مواردی هستند که باعث ارتقای کیفیت تصویر می‌شوند.

دوربین

دوربین نیز یکی دیگر از مسائلی که تقریبا برای تمام افراد حائز اهمیت است. بنابراین اگر قصد دارید یک گوشی تازه خریداری کنید، باید حتما مشخصات دوربین را به‌طور دقیق در نظر بگیرید.

در این زمینه، اندازه مگاپیکسل تصاویر تنها زمینه‌های مورد اهمیت نیستند؛ بلکه موارد دیگری نظیر گشودگی دهانه دیافراگم، لرزشگیر نوری و فوکوس خودکار نیز مسائلی مهم و تاثیرگذار در کیفیت دوربین به شمار می‌روند.

در این خصوص همچنین قابلیت‌های بهینه‌سازی نرم افزاری و هوش مصنوعی برند ارائه کننده گوشی نیز می‌تواند در تصمیم گیری شما بسیار تاثیرگذار باشد.

عمر باتری

باتری گوشی موبایل

یکی از حیاتی‌ترین مسائلی که در حین خرید یک گوشی جدید باید به آن توجه کنید، عمر باتری است.

هر چه شارژدهی باتری گوشی شما بیشتر باشد می‌توانید پیش از وصل کردن به شارژر برای مدت طولانی‌تری از آن استفاده کنید.

عوامل مختلفی مثل اندازه باتری، اندازه صفحه نمایش و تراشه به کار رفته در گوشی می‌توانند بر روی شارژدهی باتری تاثیر بگذارند.

اهمیت شارژدهی باتری گوشی را تنها افرادی درک می‌کنند که ناچارند گوشی خود را هر روز سه الی چهار بار شارژ کنند!

برای این که شما در این دسته نباشید، سعی کنید گوشی را انتخاب کنید که ظرفیت باتری آن کمتر از 4000 میلی آمپر ساعت باشد.

تراشه و رم

گلکسی اس 23 اولترا

پردازنده و رم مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که بر روی عملکرد فنی یک گوشی تاثیر می‌گذارند.

یک تراشه قوی و رم با ظرفیت بالا باعث می‌شود که گوشی شما به‌سادگی از پس تمامی امور، منجمله اجرای بازی‌های سنگین و پرجزئیات برآید.

توصیه می‌کنیم دستگاهی را انتخاب کنید که حداقل چهار گیگابایت رم و یک چیپست با سرعت کلاک دو گیگاهرتز یا بیشتر داشته باشد. البته این ارقام تنها برای کاربران معمولی است و کاربران حرفه‌ای‌تر باید از رم بیشتر و تراشه قدرتمندتری استفاده کنند.

حافظه

اگر قصد نگهداری حجم زیادی از موزیک، تصاویر و یا ویدیو روی گوشی خود را دارید، حتما باید به سراغ گوشی با حافظه داخلی بالا بروید.

همچنین برخی گوشی‌ها نیز به درگاه کارت حافظه مجهزند و می‌توانید از این طریق حافظه آن‌ها را ارتقا دهید.

طراحی و کیفیت ساخت

اگر به طراحی گوشی خود اهمیت می‌دهید، حتما برای خرید آن به فروشگاه فیزیکی مراجعه کرده و پس از مشاهده از نزدیک و در دست گرفتن دستگاه اقدام به خرید آن کنید.

پیش از خرید به تصاویر، ویدیوها و سایر آیتم‌های چندرسانه‌ای و تبلیغاتی اعتماد نکنید؛ چرا که ‌آن‌ها بعضا اطلاعاتی ناکافی را در اختیارتان گذاشته و گمراهتان می‌کنند!

طراحی و کیفیت ساخت یک گوشی از جمله فاکتورهای مهمی هستند که می‌توانند نقش مهمی در انتخاب یا عدم انتخاب آن داشته باشند. یک گوشی با طراحی جذاب که از موادی باکیفیت ساخته شده، ضمن این که زیباتر و چشم‌نوازتر است، دوام بالاتری را نیز ارائه می‌دهد.

جنس بدنه و قاب گوشی های هوشمند مدرن معمولا از شیشه، فلز یا پلاستیک است که هریک ویژگی‌های خاص خود را دارند.

امکانات اتصالاتی و ارتباطی

گوشی هواوی پی 60

قابلیت‌های اتصالاتی و شبکه گوشی‌های هوشمند نیز از فاکتورهای اثرگذاری هستند که باید در هنگام خرید گوشی جدید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید.

اکثر گوشی‌های هوشمند مدرن از اتصال 4G پشتیبانی می‌کنند؛ در حالی که برخی گوشی های جدیدتر می‌توانند به نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی هم دسترسی داشته باشند.

از دیگر امکانات اتصالاتی گوشی ها هم می‌توان به وای فای، بلوتوث و ان اف سی اشاره کرد.

در این خصوص همچنین خرید یک گوشی مجهز به درگاه USB-C هم به‌شدت توصیه می‌شود؛ چرا که این درگاه‌ها سرعت بالاتری را در انتقال اطلاعات ارائه می‌دهند.

قیمت

شاید مهم‌ترین فاکتور اثرگذاری در خرید هر محصولی قیمت آن باشد و گوشی‌های تلفن نیز از این قضیه مستثنی نیستند!

گوشی های مدرن دز قیمت‌های مختلفی از اقتصادی گرفته تا پریمیوم و پرچمدار قابل خرید هستند. بنابراین بسیار مهم است که محصولی را انتخاب کنید که توانایی مالی خرید آن را داشته باشید!

برند و خدمات پس از فروش

اسمارتفون

از دیگر عوامل اثرگذار در انتخاب یک گوشی جدید هم می‌توان به برند و خدمات پس از فروش آن اشاره کرد.

توصیه می‌کنیم که همواره گوشی خود را از برندهای معتبری که از ارائه خدمات پس از فروش توسط آن‌ها مطمئنید تهیه کنید؛ چرا که در این صورت می‌توانید مطمئن باشید در صورت خرابی سخت افزاری یا نرم افزاری گوشی خود می‌توانید آن را تعمیر کنید.

پشتیبانی نرم افزاری از گوشی های عرضه شده نیز دیگر فاکتوری است که می‌تواند تضمین‌کننده ارزشمند بودن یک گوشی هوشمند در بازار شلوغ این محصولات باشد.

برندهای شناخته‌شده همواره در صدد این هستند که محصولات مختلف خود را در بازه‌های زمانی مختلف بروزرسانی کرده و همواره آپدیت نگه دارند. این امر برای برندهای کوچک‌تر کمتر محل اعراب دارد.

قابلیت های امنیتی

در دنیای هوشمند امروز امنیت دیجیتالی و سایبری کاربران گوشی های هوشمند یکی از مهم‌ترین عوامل نگرانی آن‌هاست. بنابراین قابلیت‌های امنیتی یک گوشی هوشمند از جمله مواردی هستند که باید در هنگام خرید یک گوشی به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرند.

قابلیت‌های نظیر احراز هویت بیومتریک (مثل اثر انگشت یا تشخیص چهره)، رمزگذاری اطلاعات و یا بوت شدن امن از جمله مواردی هستند که می‌توانند امنیت دستگاه شما را ارتقا داده و از اطلاعات آن محافظت کنند.

دوام و مقاومت در برابر نفوذ آب

ناتینگ فون

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که گوشی را زیاد به زمین می‌اندازید، احتمالا باید دستگاهی بادوام و مقاوم در برابر گرد و غبار و رطوبت خریداری کنید.

یک گوشی با کیفیت که از مواد بادوام و مستحکم مثل فلز ساخته شده یا از قابلیت‌هایی مثل لایه محافظ گوریلا گلس بهره می‌برد، طبیعتا گزینه بسیار خوبی برای شماست و می‌تواند تا حد زیادی آسیب‌های وارد شده به گوشی شما را دفع کند.

علاوه بر این، مقاومت در برابر نفوذ رطوبت نیز فاکتور قابل تامل دیگری است که باید در استفاده از گوشی در محیط‌های نمناک مورد توجه قرار گیرد.

کیفیت صوتی

کیفیت صدا یکی از عواملی است که معمولا در هنگام خرید یک گوشی جدید چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. با این وجود اهمیت این فاکتور در کارهایی نظیر تماشای محتوای چندرسانه‌ای یا انجام بازی بسیار قابل توجه است.

یک گوشی که از اسپیکرهای استریو بهره برده یا از کدک‌های باکیفیت صوتی پشتیبانی می‌کند، می‌تواند تجربه صوتی قابل توجهی را ارائه داده و تماشای فیلم یا گوش کردن به موزیک را به تجربه‌ای منحصربفرد تبدیل کند.

اکسسوری‌ها و آیتم‌های اضافی

در سال‌های اخیر به سبب ملاحظات محیط زیستی یا هزینه‌ای، تعداد اکسسوری‌های ارائه شده به همراه گوشی های هوشمند روز کاهش یافته‌اند. با این وجود هنوز هم می‌توان محصولاتی را پیدا کرد که قابلیت‌ها و اکسسوری‌های اضافی مختلفی را به کاربران ارائه می‌دهند.

به عنوان مثال، جک هدفون قابلیتی کاربردی است که در برخی گوشی های هوشمند تعبیه شده است؛ اما برخی دیگر از گوشی‌ها فاقد آن هستند.

همچنین برخی دیگر از اکسسوری‌ها مثل کیس، محافظ صفحه نمایش یا شارژ بیسیم نیز از جمله آیتم‌هایی به شمار می‌روند که می‌توانند کارایی یک گوشی هوشمند را ارتقا دهند.

رابط کاربری

رابط کاربری یک گوشی هوشمند هم از دیگر مواردی است که می‌تواند تجربه کلی کاربری دستگاه را دستخوش تغییر کند و در نتیجه در هنگام خرید یک گوشی هوشمند اهمیت زیادی دارد.

برخی کاربران یک رابط کاربری ساده و بی‌آلایش را می‌پذیرند؛ در حالی که برخی دیگر به قابلیت‌های شخصی‌سازی گسترده‌تر علاقمند هستند.

رابط کاربری همچنین می‌تواند بر روی سرعت و راندمان کلی یک گوشی نیز تاثیر بگذارد و از این جهت، دقت به آن اهمیت فراوانی دارد.

جمع بندی

خرید گوشی جدید

خرید یک گوشی جدید سرمایه‌گذاری مهمی به شمار رفته و از این روی، توجه به فاکتورهای تاثیرگذار در خرید یک گوشی اهمیت بسیاری دارد.

با توجه به فاکتورهای ارائه شده در این متن ضمن اینکه نیازهای خود را در خرید گوشی لحاظ می‌کنید، می‌توانید محصولی متناسب با بودجه خود خریداری کنید.

در کنار این موارد همواره دقت کنید که گزینه‌های مختلف پیش روی خود را به‌طور کامل در نظر گرفته و نقد و بررسی‌های انجام شده توسط منتقدین و کاربران را مطالعه نمایید.