تویوتا bz4x

تجربه رانندگی با تویوتا bZ4X؛ اولین خودروی برقی واقعی تویوتا

تویوتا bZ4X، اولین خودروی تمام برقی تویوتا، انتخابی مناسب برای مشتریانی است که برای اولین بار قصد دارند یک محصول نوآورانه EV را تجربه کنند.

یک نتیجه آماری جالب نشان می‌دهد که 40% از خریداران احتمالی خودروهای برقی، طی تابستان گذشته، محصولات EV شرکت تویوتا به گوششان خورده و با آنها آشنایی دارند. در این میان، 21% نیز از قصد خود برای خرید یکی از خودروهای الکتریکی این برند ژاپنی خبر داده‌اند. اکنون تویوتا با معرفی اولین خودروی تمام برقی خود به نام bZ4X 2023 که البته چند ماهی تا عرضه جهانی آن باقی مانده است، نوید رقابتی پربارتر و بازاری پررونق‌ را برای سری EV خودروهای خود داده است.

برخلاف نسل دوم پریوس که سرآغازی تاریخی برای خودروهای هیبریدی محسوب می‌شد، اولین محصول تمام برقی این شرکت تقریبا فاقد جنبه‌های انقلابی است. در تویوتا bZ4X خبری از رکورشکنی و آمار و ارقام عجیب در محدوده پیمایشی، زمان شارژ یا شتاب 0-100 کیلومتر بر ساعت نیست. در واقع هدف خودروساز ژاپنی از تولید این سری، بیش از جلب توجه مشتاقان EV، بر جذب خریداران خودروهای عادی متمرکز است.

تجربه رانندگی با تویوتا bZ4X

طراحی و ابعاد

تویوتا bZ4X به طور کلی از لحاظ طراحی با شاسی‌بلند RAV4 شباهت دارد که خودروساژ ژاپنی طی سال گذشته، موفق به فروش 407000 دستگاه از این خودروی محبوب شد. با این‌حال در مقام مقایسه، bZ4X در حدود 9.4 سانتی‌متر طویل‌تر، در فاصله بین دو محور 16 سانتی‌متر بلندتر و ارتفاع آن 5cm کم‌تر است. برای ایجاد تمایز با RAV4، تویوتا گلگیرهای خاکستری متالیک و برجسته را به اولین خودروی تمام برقی خود اضافه کرده و با حذف جلوپنجره، نمایی صاف و یکپارچه را برای قسمت جلوی bZ4X به ارمغان آورده است. این تمایز، هم‌چنین به عنوان تفاوت اصلی بصری میان bZ4X و سوبارو سولترا 2023 به چشم می‌خورد.

این دومین مجموعه از دوقلوهای تویوتا و سوبارو خواهد بود که پس از اتحاد تویابارو و عرضه gt86 و BRZ به وجود آمده است. در حالی‌که این خودروها بیش از تویوتا، ماحصل کار سوبارو هستند، BZ4X و سولترا تقریبا برگرفته از طراحی و ساخت تویوتا خواهند بود. به گفته مهندس ارشد، دایسوکه آیدو، سوبارو در این سری تنها بر روی عملکرد تمام چرخ متحرک و قابلیت آفرودی دوقولوها تمرکز کرده و تا آنجا پیش رفته که حالت‌های آفرود Solterra را با سری bZ4X به اشتراک گذاشته است.

تجربه رانندگی با تویوتا bZ4X؛ اولین خودروی برقی واقعی تویوتا

خودروی تمام برقی تویوتا در مقایسه با سولترا، حدود 0.5 سانتی‌متر کوتاه‌تر بوده، اما در برابر هیوندای آیونیک 4 و کیا EV6، هم‌چنان بالاتر از استاندارد یک شاسی‌بلند کامپکت و اساسا پاور واگن است.

قابلیت‌های فنی و سواری

از سوی دیگر، سوبارو سولترا تنها در نسخه مجهز به سیستم چهار چرخ متحرک عرضه در دسترس خواهد بود. در مقابل، تویوتا یک نسخه دیفرانسیل جلو از b4ZX را به صورت استاندارد ارائه می‌کند که وجه تمایزی میان این محصول و دیگر خودروهای برقی جدید خواهد بود. زیرا اکثر رقبا به صورت استاندارد با یک موتور عقب و در نتیجه دیفرانسیل عقب عرضه می‌شوند و هم‌چنین نسخه‌های چهار چرخ متحرک آنها به طور موثر یک موتور جلو را به پیشرانه موجود در عقب اضافه می‌کنند.

تویوتا در bZ4X، نسخه FWD را به موتور 150 کیلوواتی مجهز کرده، در حالی‌که سری AWD دارای یک موتور 80 کیلوواتی در هر محور است. نتیجه، خروجی قدرت 201 اسب بخاری در مدل FWD و 214 اسب بخاری در AWD خواهد بود. این در حالی است که رقبای هم‌رده مانند فولکس واگن ID.4، آیونیک 5 یا EV6 از موتورهای تعبیه شده در جلو بهره می‌برند.

اما چرا این مسئله مهم است؟ برای افرادی که در مناطقی با آب‌وهوای زمستانی زندگی می‌کنند که وجود دیفرانسیل عقب حائز اهمیت است، انتخاب سیستم چهار چرخ محرک تقریبا قطعی است. اما مشکل اینجاست که انتخاب آن، به معنای پرداخت مبلغی بسیار سنگین‌تر از حد معمول است. اما این قابلیت در تویوتا، نه تنها در زمستان بسیار کارآمد عمل می‌کند، بلکه هزینه آن نیز مانند دیگر شاسی‌بلندهای بنزینی مجهز به این سیستم بوده و در حدود 2000 دلار است.

تجربه رانندگی با تویوتا bZ4X؛ اولین خودروی برقی واقعی تویوتا

علاوه بر قیمت، تویوتا bZ4X دیفرانسیل جلو، از مزیت عمده دیگری نیز نسبت به نسخه AWD و سولترا، یعنی محدوده پیمایشی برخوردار است. طبق تخمین EPA، تریم FWD XLE این خودروی برقی قادر است بردی معادل با 405 کیلومتر و در تریم Limited FWD نیز تا 389 کیلومتر را با یک بار شارژ پیمایش کند. دو تریم AWD، یعنی XLE و Limited نیز به ترتیب با بردهای 366 و 357 کیلومتر همراه خواهند بود.

هم‌چنین نسخه FWD، به لطف حداکثر ورودی 150 کیلووات ساعت در مقابل 100 کیلووات ساعت AWD، سرعت شارژ بالاتری دارد اما هر دو به طور قابل توجهی کندتر از آیونیک 5 و EV6 شارژ می‌شوند.

بدون شک در بحث هندلینگ و مانورپذیری، نسخه دیفرانسیل b4XZ جذابیت بیش‌تری دارد، زیرا گشتاور 265 نیوتون‌متری فورا از چرخ‌های جلو گذشته و حس آن از طریق فرمان به راننده منتقل خواهد شد. هم‌چنین این نسخه شتاب‌گیری سریع‌تری داشته و از نقطه سکون تا سرعت 100 کیلومتر بر ساعت را در مدت 6.5 ثانیه طی می‌کند. این رقم در نسخه دیفرانسیل عقب، کمی کندتر یعنی معادل 7.1 ثانیه است.

با این‌حال، در سرعت‌های بالا و شتاب‌گیری ثانویه، تفاوت غیرقابل تشخیص خواهد شد و bZ4X اساسا شبیه به RAV4 رفتار خواهد کرد. با این‌حال، در مقام مقایسه، خودروی برقی تویوتا، به دلیل وزن اضافی باتری که به‌طور مساوی میان دو محور توزیع می‌شود، 261 کیلوگرم سنگین‌تر شده است. با وجود شباهت‌ها، نمی‌توان انتظار جذابیت راو 4 و هم‌چنین رانندگی سرگرم‌کننده آیونیک 5، ID.4 و EV6 را از این خودرو داشته باشیم.

در تویوتا bZ4X تنها دو سطح ترمز احیا کننده وجود دارند که اولی بر اساس پیش‌فرض یک خودروی بنزینی کار کرده و دیگری یک حالت regen سنگین بوده که هر بار پس از استارت باید از طریق کلید کنسول مرکزی انتخاب شود. این قابلیت فاقد حالت رانندگی تک پدال بوده، اما به‌طور خودکار سرعت خودرو را در صورت نیاز کم می‌کند.

با ورود به کابین این خودرو، متوجه خواهید شد که تویوتا بر خلاف فولکس واگن ID.4 تعادل خوبی را میان یک کابین کاربردی و آینده‌نگر منحصر به‌فرد ایجاد کرده است. کنترل‌های اصلی در محل مناسبی تعبیه شده‌ و علاوه بر نمایشگرهای جداگانه برای ابزار و سرگرمی، تعداد کافی دکمه‌های فیزیکی برای استفاده از کلیدهای خازنی، پاسخ‌گویی مناسبی دارند. باز هم بر خلاف ID.4، سیستم اطلاعات-سرگرمی یک واحد استاندارد 12.3 اینچی عریض بوده که با نمونه استفاده شده در تویوتا توندرا و کم و بیش لکسوس NX مشترک است.

صفحه داشبورد به جای پلاستیک سخت، از نمونه لاستیکی یا چرم به همراه پارچه شکیل خاکستری پوشیده شده است. در بخش پایین نیز یک بخاری تابشی اختیاری قرار گرفته که کابین را سریع‌تر از توان مدیریت HVAC گرم می‌کند. یک کنسول مرکزی مرتفع با فضای ذخیره‌سازی کافی نیز در زیر وجود دارد و در بالای آن، یک درب عجیب و غریب که پد شارژ بی‌سیم را پوشانده، نمایی رنده‌ شکل را به گوشی شما می‌دهد. هم‌چنین وجود تریم مشکی پیانویی نیز طبق معمول اثر انگشت را به خود جذب کرده و نور خورشید را به راحتی منعکس خواهد کرد.

در تویوتا bZ4X، تعریف کارکرد شیفتر عوض شده و از شما می‌خواهد که قبل از جهت‌گیری به سمت چپ برای رانندگی جلو یا سمت راست برای عقب، آن را به پایین حرکت دهید. نمایشگر 7 اینچی مخصوص ابزار دیجیتال، کمی بالاتر و درست زیر شیشه جلو در نتیجه بالای لبه فرمان قرار گرفته است. با وجود فاصله طولانی بین دو محور، bZ4X در واقع فضای پای عقب کم‌تری نسبت به RAV4 دارد و فضای سر نیز احتمالا کمی‌ تنگ‌تر شده است.

قیمت تویوتا bZ4X از 43215 دلار شروع می‌شود که شامل هزینه 1215 دلاری تحویل خواهد شد. هم‌چنین قیمت مدل Limited نیز از 47915 دلار آغاز می‌شود و امکاناتی نظیر صندلی برقی راننده، صندلی‌های جلو مجهز به تهویه و گرمکن، روکش پارچه‌ای SofTex، دوربین‌های پارک پیشرفته و رینگ‌های بزرگ‌تر را شامل می‌شود. سیستم چهار چرخ متحرک نیز با صرف هزینه 2000 دلاری در هر دو سطح قابل اضافه کردن است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*