کاروانسرا 3500 ساله سربازان مصری در صحرای سینا

کشف کاروانسرا 3500 ساله سربازان مصری در صحرای سینا برگ جدیدی از تاریخ باستان را رو می‌کند

تاریخ‌شناسان یک کاروانسرا ۳۵۰۰ ساله را در صحرای سینا کشف کرده‌اند که ظاهراً برای استراحت سربازان مصری و دربار سلطنتی بوده است.

باستان‌شناسان بقایای یک کاروانسرا را در شمال صحرای سینا کشف کرده‌اند. این سازه احتمالاً در دوره حکومت تحوتموس سوم، یعنی حدود ۱۴۷۹ تا ۱۴۲۵ سال پیش از میلاد، به‌عنوان مکانی موقت برای اسکان نیروهای نظامی مصر باستان و حتی شاید اعضای دربار سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

حاکمان مصر باستان بارها به شرق مدیترانه لشکرکشی می‌کردند و یکی از مسیرهای رایج آن‌ها برای رسیدن به آن منطقه، عبور از صحرای سینا بوده است.

کاروانسرا 3500 ساله سربازان مصری در صحرای سینا

کاروانسرا 3500 ساله سربازان مصری در صحرای سینا

وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر در بیانیه‌ای که ترجمه شده است، می‌گوید: «به‌دلیل نقشه معماری بنا و کمیاب بودن قطعات سفال شکسته در داخل آن، به نظر می‌رسد این ساختمان به‌عنوان محل استراحت موقت دربار سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.» نبود قطعات سفال شکسته به این معناست که احتمالاً ظروف سفالی در این سازه ساخته نمی‌شده تا این مکان تمیز نگه داشته شود. این موضوع نشان می‌دهد که کاربری این بنا با خانه‌های معمولی زمان خود متفاوت بوده است.

طبق این بیانیه، ساختمان تازه کشف شده دارای دو راهرو مستطیلی شکل و تعدادی اتاق جانبی است. همچنین، یک کتیبه هیروگلیفی که در محل پیدا شده، قدمت این کاروانسرا را به دوران حکومت تحوتموس سوم مرتبط می‌کند.

کاروانسرا 3500 ساله سربازان مصری در صحرای سینا

این کاروانسرا در تل حبو (یا تل هبو) واقع شده است. در این مکان، گورستانی وجود دارد که قدمت آن به دوره بین سلسله بیست و یکم (حدود ۱۰۷۰ تا ۹۴۵ پیش از میلاد) و سلسله بیست و ششم (۶۸۸ تا ۵۲۵ پیش از میلاد) یعنی بعد از دوران حکومت تحوتموس سوم باز می‌گردد.

شبهاتی درباره تاریخچه کاروانسرا ۳۵۰۰ ساله صحرای سینا

آنتونی اسپالینگر، استاد بازنشسته مطالعات کلاسیک و تاریخ باستان در دانشگاه اوکلند نیوزلند، می‌گوید این کشف جالبی است، اما به اطلاعات بیشتری نیاز دارد.

اسپالینگر که در این پروژه نقشی نداشته، در این باره تردید دارد که قدمت این سازه حتماً به دوران حکومت تحوتموس سوم برسد. او به این نکته اشاره می‌کند که لایه‌های باستان‌شناسی اطراف آن مربوط به دوره‌های بعدی هستند و همچنین، کتیبه‌ای که گروه باستان‌شناسی پیدا کرده (که نام یک فرعون را در بر دارد) نیز به دوره‌های بعدی تعلق دارد. به گفته او، برای درک بهتر زمان استفاده از این بنا، به اطلاعات بیشتری نیاز است.

اسپالینگر بر اساس یافته‌های خود معتقد است که خود فرعون احتمالا از این کاروانسرا استفاده نمی‌کرده است. او در ایمیلی گفت: «ارتش‌ها در لشکرکشی به شمال، چادر به همراه می‌آوردند و انتظار می‌رود پادشاه در چادر مخصوص خود اقامت داشته باشد.»

در گجت نیوز بخوانید:
این زن ایرانی، ۷۵ هزار سال سن دارد آیا نفرین باز کردن تابوت فرعون حقیقت دارد؟ محل دفن افلاطون در یک طومار اسرار آمیز باستانی فاش شد مرموز و ترسناک‌ترین مراسم‌‌های تدفین در سرتاسر جهان

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*