گوشی مخصوص بازی

گوشی های گیمینگ پایدار نیستند؛ زمان مرگ موبایل‌های مخصوص بازی فرا رسیده؟

بازار گوشی های گیمینگ حال و روز خوشی ندارد و از کمبود تقاضا رنج می‌‌برد. آیا وقت آن رسیده که با موبایل های مخصوص بازی خداحافظی کنیم؟

در طول هفته‌های گذشته شاهد معرفی طیف متنوعی از گوشی‌های هوشمند اندرویدی بودیم و طی روزهای آتی نیز برخی دیگر از مدل‌ها نظیر ردمی نوت 12 توربو وارد بازار خواهند شد. بااین‌حال، طی سال جاری هیچ خبری از عرضه گوشی‌ های گیمینگ نبوده و مدل‌های تازه‌وارد همگی از رده معمولی و تاشو هستند. اکنون براساس گزارش‌های اخیر، سازندگان گوشی های مخصوص بازی روزگار خوشی را سپری نمی‌کنند.

لنوو بخش گوشی های گیمینگ لژیون را تعطیل می‌کند

سازندگان تلفن‌های گیمینگ در سال 2023، عملکردی منفعلانه را در پیش گرفته‌اند. در حالی‌که بسیاری منتظر عرضه این دسته از دستگاه‌های رده‌بالا بودند، به‌نقل از یک منبع آگاه در لنوو، این شرکت تایید کرده که خط تولید گوشی‌های گیمینگ سری لژیون خود را متوقف می‌کند.

گوشی‌ های گیمینگ

لنوو که تاکنون نتوانسته پس از 20 سال فراز و نشیب، جایگاه خود در بازار گوشی‌های موبایل را در حد رایانه و لپتاپ مستحکم کند، پیش‌تر در سال 2014، بخش موبایل موتورولا را به مبلغ 2.9 میلیون دلار خریداری کرده بود.

سری بلک شارک نیز حال و روز خوشی ندارد

یکی دیگر از برندهای محبوب گوشی های گیمینگ بازار، سری بلک شارک شیائومی نام دارد که مانند لژیون سالی کم‌فروغ را پشت سر می‌گذارد. اوضاع این برند در سال 2022 پایدار نبود و گزارش‌هایی مبنی بر فروش آن به شرکت Tencent منتشر شد که البته در نهایت به سرانجام نرسید. در پایان سال گذشته نیز خبرهایی از تعدیل کارکنان بخش بلک شارک به بیرون درز کرد.

طبق گزارش‌ها، بلک شارک از پایان آگوست 2022 در مجموع 5 مرتبه به تعدیل نیرو پرداخته است. این شرکت در نهایت نیروی کار خود را از 1000 به 100 نفر کاهش داد که آشکارا از بحران در این مجموعه حکایت می‌کند.

عدم یافتن سرمایه‌گذار خارجی و تصمیم Tencent برای لغو خرید بلک شارک در نیمه دوم سال 2022، از جمله دلایل ناکامی این برند به‌شمار می‌روند. بااین‌حال، یکی از دلایل مهم دیگر، از دست رفتن مزیت رقابتی و رکود در بازار بود که اکنون باعث شده تا بقای این برند نیز بدون کمک مالی به‌خطر بیفتد.

کاهش 40 درصدی فروش گوشی‌ های گیمینگ در سال 2022

گوشی‌ های گیمینگ

گوشی‌ های مخصوص بازی در حال حاضر بازار ضعیف و کم‌تقاضایی دارند و فروش آنها از هر زمان دیگری دشوارتر شده است. براساس گزارش‌ها، از ژانویه تا نوامبر 2022، حدود 244 میلیون محموله تلفن همراه وارد بازار چین شده که نسبت به سال گذشته، کاهش 23.2 درصدی را نشان می‌دهد.

در این میان، وضعیت گوشی‌های گیمینگ به مراتب بدتر از نمونه‌های معمولی بوده و آمار فروش آنها حاکی از کاهش 40 درصدی نسبت به سال گذشته است. شیائومی در حال حاضر با فروش بیش از 1.4 میلیون دستگاه گوشی‌ گیمینگ از سپتامبر 2022، سهم 45 درصدی از این بازار را در اختیار دارد. پس از آن، ویوو با فروش 544 هزار دستگاه در رتبه دوم و وان‌پلاس با فروش تعداد 322 دستگاه در رده سوم قرار دارند.

بااین‌حال، بلک شارک که به‌طور تخصصی در زمینه تولید گوشی‌های مخصوص گیمینگ فعالیت دارد، با فروش 128 هزار دستگاه، تنها 4 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد و در رتبه ششم قرار گرفته است.

چرا بازار گوشی های گیمینگ محکوم به شکست است؟

1. سخت‌افزار

یکی از دلایل عدم موفقیت گوشی‌های گیمینگ، وجود سخت‌افزار هم‌رده یا حتی ضعیف‌تر از گوشی‌های پرچم‌دار بوده که نتوانسته در ایجاد وجه تمایز و متقاعد کردن خریدار موفق عمل کند.

برای نمونه، گوشی وان پلاس ایس 2 که اخیرا وارد بازار شده، از جنبه سخت‌افزاری عملکرد یکسانی با گوشی گیمینگ لژیون Y70 دارد. هر دو دستگاه از پلتفرم اسنپدراگون 8 پلاس استفاده می‌کنند و حتی ایس 2 به به‌لطف حافظه داخلی LPDDR5X، عملکرد ذخیره‌سازی بهتری را در قیاس با هم‌رده گیمینگ خود ارائه می‌دهد.

گوشی‌ های گیمینگ

2. شباهت زیاد با گوشی‌های رایج بازار

تشخیص گوشی های گیمینگ از نمونه‌های رایج تقریبا از هر زمان دیگری دشوارتر شده است. هر دو سری با ویژگی‌های نسبتا یکسانی همراه شده‌اند و حتی سیستم‌های خنک‌کننده خاصی که پیش‌تر در انحصار گوشی‌های مخصوص بازی بودند نیز اخیرا در نمونه‌های پرچم‌دار و رده‌بالا استفاده می‌شوند.

علاوه بر این، سازندگان معمولا ارائه بهترین تجربه بازی را فدای جذابیت‌های و ظرافت‌های ظاهری گوشی گیمینگ می‌کنند. بدین ترتیب، اغلب این محصولات معمولا با نسبت پایین‌تر نمایشگر به بدنه همراه هستند و وزن و ضخامت بالایی دارند.

3. عملکرد ضعیف دوربین

از آنجاکه عملکرد پردازشی مهم‌ترین بخش گوشی‌های گیمینگ به‌شمار می‌رود، استفاده از تراشه‌های رده‌بالا و فناوری‌های خاص برای دستیابی به بالاترین بازدهی، باعث افزایش هزینه تولید می‌شود. بدین ترتیب، شرکت‌ها معمولا برای کاهش قیمت نهایی، به استفاده از سنسورهای اقتصادی برای دوربین روی می‌آورند. در نتیجه، اغلب گوشی های مخصوص بازی از دوربین‌های متوسطی استفاده می‌کنند که ممکن است پاسخ‌گوی نیازهای روزمره عکس‌برداری نباشند.

به‌طور کلی، گوشی های گیمینگ آن‌طور که سازندگان انتظار داشتند، مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار نگرفتند و فروش کلی آنها نیز رو به کاهش است. باید دید که این سری در آینده برای جذب مشتری دستخوش تغییر و تحول خواهند شد یا جای خود را به‌طور کامل به گوشی‌های معمولی یا تاشو خواهند داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*