سر گوسفند مومیایی

کشف ۲ هزار سر مومیایی شده گوسفند در مصر

معمولا با اخبار پیدا شدن مومیایی فرعون های مصر آشنا هستیم. اما اینبار ۲ هزار سر مومیایی شده گوسفند در یکی از معابد مصر یافت شده است. چرا گوسفندها مومیایی شده بودند؟

مصر سرزمین خدایان مختلف بوده است و فرعون ها نیز به‌عنوان پسران خدایان محترم شمرده می‌شدند. یکی از مهمترین فرعون های مصر رامسس دوم نام دارد که برای حدود هفت دهه از سال ۱۳۰۴ تا ۱۲۳۷ پیش از میلاد بر مصر حکمرانی کرد. کشف ۲ هزار سر مومیایی شده گوسفند نیز به‌ وی ارتباط دارد.

کشف جدید باستان شناسی مصر؛ ۲ هزار سر گوسفند مومیایی شده

سر گوسفند مومیایی

ظاهرا مدت‌ها پس از مرگ رامسس دوم آیینی برای گرامیداشت وی شکل گرفته است. ۲ هزار سر مومیایی شده گوسفند نیز همچون هدایایی به‌مناسب هزارمین سالگرد مرگ او در یکی از معابد ارائه شده‌اند. این کشف به منطقه آبیدوس در جنوب مصر که به‌خاطر معابد و مقبره‌های پرشمارش معروف است، مربوط می‌شود. این منطقه در فاصله ۴۳۵ کیلومتری جنوب قاهره قرار دارد و قبلا به‌خاطر معبد ستی یکم و شهر مردگان خبرساز شده بود.

پیشتر نیز باستان‌شناسان آمریکایی موفق شده‌ بودند مومیایی های مربوط به سگ‌ها، بزها، گاوها،‌ غزال‌ها و خدنگ‌ها را در این منطقه پیدا کنند. حال نیز شاهد خبر کشف سر مومیایی شده گوسفند ها هستیم. البته این تنها یافته تیم آمریکایی نیست. آنها همچنین باقی‌مانده‌های یک قصر باستانی را نیز در این منطقه کشف کرده‌اند که دیوارهایی با ضخامت ۵ متر داشته است و به ۴ هزار سال پیش تعلق دارد.

در میان یافته‌های جدید لباس‌های چرمی، چندین مجسمه، کفش، باقیمانده‌های درخت‌های باستانی و پاپیروس دیده می‌شود. مقامات مصری کشف جدید انجام شده در معبد فرعون رامسس دوم را از نظر دادن اطلاعات بیشتر در رابطه با رخدادهای این معبد از زمان ساخت (بین ۲۳۷۴ تا ۲۱۴۰ پیش از میلاد) تا آخرین دودمان پادشاهی مصر باستان یعنی دودمان بطلمیوسی (از ۳۲۳ تا ۳۰ پیش از میلاد) مهم می‌دانند.

رامسس دوم

رامسس دوم

علی‌رغم دیدگاه مقامات مصری، برخی اعلام یافته‌های جدید باستان‌ شناسی همچون سر مومیایی شده گوسفند را به‌خاطر اهمیت علمی یا تاریخی آنها نمی‌دانند و بر این باورند که انگیزه‌های پنهان سیاسی و اقتصادی در پس آنها نهفته است. مصر ۱۰۵ میلیون نفر جمعیت دارد و به‌شدت با بحران اقتصادی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

همچنین صنعت گردشگری ۱۰ درصد از تولید ناخالص ملی این کشور را تشکیل می‌دهد که به‌خاطر همه‌گیری کرونا به‌شدت آسیب دیده است. پیش از همه‌گیری کرونا سالانه ۱۳ میلیون نفر از مصر بازدید می‌کردند و ۲ میلیون نفر نیز در صنعت گردشگری این کشور مشغول به‌کار بودند. قاهره امیدوار است که صنعت گردشگری را تا سال ۲۰۲۸ احیا کرده و تعداد گردشگران را به ۳۰ میلیون نفر در سال برساند.

هرچند که به باور منتقدان وضعیت اسفناک برخی از موزه‌ها و مناطق باستانی این کشور تحقق این هدف را مشکل کرده است. از طرفی اعلام اخباری همچون پیدا شدن ۲ هزار سر گوسفند مومیایی شده نیز نمی‌تواند اشتیاق چندانی را بین علاقه‌مندان به تمدن مصر باستان ایجاد کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*