دلیل مرگ بتهوون

دلیل اصلی مرگ بتهوون پس از دو قرن بالاخره مشخص شد

پژوهشگران سرانجام با بررسی ژنتیکی دریافتند که دلیل اصلی مرگ بتهوون مسمومیت با سرب نبوده و عامل دیگری در بروز این اتفاق نقش داشته است.

مطالعه جدیدی که در مجله Current Biology منتشر شده، به درخواست لودویگ ون بتهوون برای معاینات پس از مرگش به‌منظور تشخیص بیماری کشنده او و اعلان به جهانیان عمل کرده و از دلیل اصلی مرگ این موسیقی‌دان پرده برداشته است.

محققان با تجزیه و تحلیل DNA تارهای موی او، به شواهدی مبنی بر وجود نوعی عفونت کبدی کشنده دست یافتند. علاوه بر این، یافته‌های اخیر باور رایج در مورد علت مرگ او از طریق مسمومیت با سرب را نیز زیر سوال می‌برند.

به‌لطف پیشرفت‌های اخیر در فناوری تجزیه و تحلیل DNA باستانی، محققان توانستند از چند تار موی باقیمانده بتهوون به توالی‌یابی کل ژنوم دست پیدا کنند. اگرچه علت ناشنوایی و مشکلات گوارشی بتهوون هم‌چنان ناشناخته باقی مانده، اما برخی از عوامل خطرآفرین ژنتیکی در ابتلا به بیماری کبدی کشف شدند. آنها هم‌چنین شواهدی از عفونت ناشی از ویروس هپاتیت B را طی ماه‌های قبل از بیماری نهایی این آهنگساز پیدا کردند که احتمالا در مرگ او نقش داشته است.

دلیل مرگ بتهوون، مسمومیت با سرب یا بیماری کشنده؟

دلیل مرگ بتهوون

دانشمندان خاطرنشان کردند مطالعات قبلی که حاکی از مسمومیت بتهوون با سرب بوده است، بر اساس نمونه‌ای بررسی شده که حتی متعلق به او نبود. آنها معتقد هستند که تحقیقات آتی برای یافتن آثار سرب، مواد افیونی و جیوه، باید براساس نمونه‌های قابل اعتماد باشد.

این مطالعه هم‌چنین نشان داد که هر پنج خویشاوند کنونی با نام خانوادگی بتهوون که اجداد مشترکی با نسل پدری او دارند، فاقد کروموزوم Y مشابه هستند. بنابراین این کشف حاکی از یک آمیزش خارج از ازدواج از سوی پدر بتهوون در طول نسل‌های گذشته است.

محققان بر این باور هستند که تحقیقات بیش‌تر بر روی نمونه‌های بتهوون می‌تواند به تعیین زمان ابتلای او به هپاتیت B کمک کند. علاوه بر آن، تحقیقات جدید بر روی بستگان وی نیز ممکن است پرده از ارتباط بیولوژیکی او با فرزندانش بردارد. دانشمندان هم‌چنین عقیده دارند که عوامل ژنتیکی و مصرف مشروبات الکلی، دو عامل مهم در تشدید بیماری کبدی و در نتیجه دلیل اصلی مرگ بتهوون به‌شمار می‌روند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*