آیفون گوشی اندرویدی ارزشمندتر

آیا واقعا آیفون ها از گوشی های اندرویدی ارزشمندتر هستند؟

آیا آیفون های اپل واقعا محصولاتی ارزشمندتر از گوشی های اندرویدی هستند؟ امروز سعی داریم با مقایسه برخی ویژگی‌های این گوشی ها پاسخ این پرسش را پیدا کنیم.

بر اساس نتایج جدیدترین تحقیقات موسسه BankMyCell آیفون ها در مقایسه با گوشی های اندرویدی محصولاتی ارزشمندتر به شمار می‌روند!

دلیل این اتفاق آن است که در سال‌های 2021 و 2022 میزان افت ارزش گوشی های مجهز به اندروید بسیار بالاتر از آیفون های اپل بوده است. البته این امر در سال‌های اخیر در مقایسه با قبل کاهش چشمگیری داشته؛ اما همچنان آیفون‌ها با افت ارزش کمتری در مقایسه با اندرویدی ها روبرو هستند.

بر اساس آمار اعلام شده توسط این موسسه، ارزش گوشی های آیفون ظرف یک سال اول تنها 13.83 درصد افت می‌کند؛ در حالی که یک گوشی اندرویدی در همین بازه زمانی با افت ارزش 32.06 درصد روبرو خواهد شد.

همچنین در سال دوم نیز میزان افت ارزش آیفون و گوشی های اندرویدی به ترتیب برابر 13.57 و 35.14 درصد است؛ در حالی که این مقادیر در سال چهارم به 20.50 و 34.44 درصد می‌رسد.

آیفون گوشی اندرویدی ارزشمندتر

در عین حال این مقایسه شاید چندان دقیق و حساب‌شده نباشد؛ چرا که آیفون تنها گوشی اپل به شمار می‌رود، اما برندهای متعددی در زمینه ساخت گوشی های اندرویدی فعالیت می‌کنند! طبیعتا تمامی این برندها عملکرد یکسانی نداشته و برخی باارزش‌تر از سایرین هستند.

به همین دلیل سعی داریم ارزشمندتر بودن آیفون در برابر گوشی های اندرویدی را با جزئیات بیشتری به بوته آزمایش بگذاریم. برای این کار مواردی نظیر مشخصات سخت افزاری، خدمات پس از فروش و تکنولوژی‌های به کار رفته در این محصولات را با هم مقایسه می‌کنیم تا در نهایت به جمع بندی مناسبی برسیم.

آیفون ارزشمندتر است یا یک گوشی اندرویدی؟

سخت افزار

برای درک بهتر این نکته که چرا آیفون‌های اپل محصولاتی ارزشمندتر از اکثر گوشی های اندرویدی هستند باید به این نکته توجه کرد که اپل سال‌هاست که با تکیه بر بودجه هنگفت تحقیق و توسعه و توانایی‌های فوق‌العاده‌اش در زنجیره تامین، به طور کامل بر تمامی مراحل طراحی و ساخت گوشی‌هایش سوار است و خود عهده‌دار مسئولیت تمامی بخش‌هاست!

به عنوان مثال اپل تراشه‌های به کار رفته در آیفون‌هایش را خودش طراحی می‌کند و از این طریق قادر است در بهینه‌سازی سخت افزاری و نرم افزاری دستگاه‌هایش عملکرد بسیار بهتری داشته باشد.

آیفون گوشی اندرویدی ارزشمندتر

از زمانی که اپل تحت رهبری استیو جابز طراحی سنتی گوشی های موبایل را کنار گذاشته و آیفون را به جهانیان معرفی نمود، این کمپانی همواره سعی داشته اکثر مراحل طراحی و ساخت گوشی هایش را شخصا تحت نظارت داشته باشد.

البته تاثیرگذاری اپل در دنیای گوشی های هوشمند و هموار کردن راه برای ساخت و عرضه گوشی های پرچمدار زمانی به‌طور رسمی آغاز شد که این کمپانی استفاده از تراشه‌های S5L8900 سامسونگ را کنار گذاشته و به دنبال توسعه چیپست‌های سری A خود رفت.

البته به‌تازگی اتفاقی مشابه هم در دنیای اندروید هم در حال روی دادن است و کمپانی‌های مختلف هریک سعی دارند با استفاده از تراشه‌های اختصاصی خود محصولاتی بهینه‌تر را روانه بازار کنند.

تراشه اختصاصی شیائومی

تمرکز بر روی تکنولوژی

با بررسی تاریخچه کمپانی اپل و مقایسه آن با سایر رقبای اندرویدی می‌توان متوجه شد که این کمپانی تمرکز فوق‌العاده‌ای بر روی تکنولوژی و استفاده از جدیدترین و خلاقانه‌ترین فناوری‌ها در محصولاتش داشته است.

کوپرتینویی‌ها در سال 2008 مبلغ 278 میلیون دلار را صرف خرید کمپانی PA Semi که متخصص طراحی چیپست‌ها بود کردند. همچنین پس از اینکه اپل موفق به تولید اولین تراشه‌های ساخت خود شد، در سال 2010 کمپانی Intrinsity را با قیمت 121 میلیون دلار و سیری را با قیمت 200 میلیون دلار خریداری کرد.

از سوی دیگر، اپل پس از خرید کمپانی AuthenTec در سال 2012 با قیمت 356 میلیون دلار برای نخستین بار از حسگرهای اثر انگشت در آیفون‌هایش استفاده کرد و با خرید شرکت‌های دیگری چون Placebase، Poly9، C3، Locationary، BroadMap، HopStop، Embark و… موفق شد سرویس نقشه و مسیریابی مخصوص به خود را طراحی کند.

ویژگی های iPhone

همچنین تا پیش از توسعه و ساخت تراشه‌های گرافیکی اختصاصی، اپل همانند بسیاری کمپانی‌های دیگر از سری چیپست‌های گرافیکی PowerVR استفاده می‌کرد.

از سوی دیگر، اکثر کمپانی‌های گوشی ساز اندرویدی در بحث توسعه فناوری‌های انحصاری و جدید در دوره ماقبل تاریخ به سر می‌برند! همچنین زنجیره تولید اکثر کمپانی‌های فعال در این حوزه به‌طور قابل توجهی ضعیف‌تر از اپل است و در نتیجه، این برندها عموما به شرکت‌هایی با هدف سرهم بندی سخت افزارهای مختلف و تولید محصولاتی جدید تبدیل می‌شوند!

این تفاوت مهم در توجه به تکنولوژی‌های جدید و انحصاری باعث ارزشمندتر شدن آیفون در مقایسه با گوشی های اندرویدی شده است.

البته همواره باید به این نکته توجه کرد که اندروید سیستم عاملی متن باز است.‌ بنابراین محصولات گوناگون می‌توانند به انواع مختلف از آن بهره‌مند شوند. با توجه به تفاوت‌های کلیدی در مشخصات سخت افزاری و نرم افزاری این دستگاه‌های اندرویدی، شاید مقایسه آیفون با اندروید چندان منطقی نباشد!

استفاده انحصاری آیفون از iOS

به دلیل این که آیفون تنها محصولی است که از سیستم عامل iOS بهره می‌برد، اپل کاملا فرصت دارد که با بهینه‌سازی نرم افزاری و سخت افزاری این گوشی‌ها، تجربه کاربری آن‌ها را به‌طور خیره‌کننده‌ای ارتقا دهد.

در این زمینه، گوشی های اندرویدی هرگز قادر به رقابت با آیفون نیستند.

از طرف دیگر، اپل بر خلاف اکثر برندهای گوشی‌ساز اندرویدی سیاست پشتیبانی بلندمدت از گوشی های خود را پیش گرفته و این کار را از طریق عرضه تنها یک سری محصول در هر سال انجام می‌دهد!

آیفون گوشی اندرویدی ارزشمندتر

این اتفاق فوق‌العاده در کنار سخت افزارهای قدرتمند و بروز به کار رفته در هر نسل از آیفون ها باعث شده که ارزش این گوشی ها در گذر زمان با افت کمتری روبرو شود. به‌عنوان مثال آیفون 6s اپل که در سال 2015 روانه بازار شد، شش سال پس از انتشار، آپدیت iOS 15 اپل را دریافت کرد!

به این ترتیب، مدل‌های قدیمی‌تر اپل با پشتیبانی نرم افزاری فوق‌العاده خود می‌توانند به عنوان محصولاتی ارزان قیمت‌تر در اختیار کاربران قرار گیرند؛ در حالی که مدل‌های جدیدتر در نقش پرچمداران مدرن و بروز ایفای نقش خواهند کرد.

این سیاست اپل باعث شده که این گوشی وفادارترین کاربران را در کل دنیای تکنولوژی در اختیار داشته باشد.

کوپرتینویی‌ها همچنین نخستین کمپانی هستند که اقدام به ساخت یک اکوسیستم نرم افزاری واحد کردند و از این طریق موفق شدند دستگاه‌های مختلف خود اعم از گوشی، تبلت و رایانه را به یکدیگر متصل کنند.

تراشه A17 اپل

در نتیجه این امر، فردی که یک آیفون می‌خرد، به احتمال زیاد در آینده اپل واچ، مک بوک یا ایرپاد پرو را نیز خریداری خواهد کرد تا بتواند از مزایای فراوان اکوسیستم اپل نهایت استفاده را ببرد.

سیاست کمپانی کوپرتینویی در این زمینه از مدت‌ها پیش «یک بعلاوه یک برابر با بزرگتر از دو» بوده است؛ به آن معنا که کاربران با خرید دو دستگاه مختلف اپل و غرق شدن در اکوسیستم نرم افزاری این کمپانی می‌توانند به قابلیت‌هایی بالاتر از توانایی‌های قابل ارائه هریک از دستگاه‌ها به‌طور مجزا دست پیدا کنند!

جمع بندی

اپل در سال‌های اخیر سعی کرده کاربران تمامی دستگاه‌هایش را به یک خانواده بزرگ و صمیمی تبدیل کند تا هرکس که به نحوی وارد این خانواده شد، نتواند به‌سادگی آن را ترک کند! به همین جهت آیفون به‌طور کلی محصولی بسیار ارزشمند تلقی می‌شود که دل کندن از آن سخت‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد!

مقایسه iPhone و Android

البته این به معنای بی‌ارزش بودن گوشی های اندرویدی نیست! اما باید پذیرفت که دنیای گوشی های اندرویدی بسیار گسترده و وسیع است و قضاوت در خصوص دستگاه‌های مجهز به این سیستم عامل بیش از هرچیز به کمپانی سازنده آن بستگی دارد.

به هر صورت، نبرد گوشی های اندرویدی و iOS همچنان با قدرت ادامه دارد و برندگان این نبرد، بدون شک خریداران و کاربران این محصولات خواهند بود!

نظر شما در خصوص مقایسه ارزش آیفون با گوشی های اندرویدی چیست؟ کدامیک را ارزشمندتر می‌دانید؟