مصرف بنزین خودروهای داخلی 2 برابر استاندارد جهانی

خودروهای داخلی 2 برابر استاندارد جهانی بنزین مصرف می‌کنند

به گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، مصرف بنزین خودروهای داخلی 2 برابر استاندارد جهانی است. علت این موضوع چیست؟

ماجرای کیفیت خودروهای داخلی مسئله‌ای نیست که طی یک ماه یا یک سال اخیر به وجود آمده باشد؛ بلکه سالهاست گریبان مشتری ایرانی را گرفته است. بی‌کیفیتی خودروی ایرانی خود را در ابعاد مختلف نشان داده و یکی از مهمترین آنها آلودگی زیست محیط و مصرف بیش از حد استاندارد سوخت است.

چرا مصرف بنزین خودروهای داخلی 2 برابر استاندارد جهانی است؟

به گفته جلیل سالاری، تا زمانی که شرکت‌های خودروسازی فکری به حال مصرف سوخت محصولاتشان نکنند، ساخت و احداث پتروپالایشگاه نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای مشتریان و تقاضای افسارگسیخته باشد. به عقیده مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش، در شرایط فعلی توجهی به بهینه سازی نمی‌شود و خودروهای داخلی دو برابر استاندارد جهانی سوخت مصرف می‌کنند.

جلیل سالاری

آقای سالاری ضمن تأکید بر بهینه سازی خودروهای ملی خاطرنشان کرد یکی از اولویت‌های اصلی شرکت پالایش و پخش این است که به جای بنزین و گازوئیل از سوخت‌های جایگزین بهره ببرند. وی معتقد است تاکنون در حوزه CNG موفق به توسعه تولید کارگاهی و تولید کارخانه‌ای شده‌ایم. او همچنین افزود:

طبق مصوبه شورای اقتصاد، تبدیل رایگان خودروها به دوگانه گازسوز ادامه دارد و 250 هزار خودرو تبدیل شده‌اند. همچنین به موازات مجوز احداث 400 جایگاه سی‌ ان‌ جی نیز اخذ شده است که به دنبال این هستیم که در ابتدا از این تعداد، 40 جایگاه را در استان سیستان و بلوچستان احداث کنیم و مجوز آن درخواست شده است.

یکی از برنامه‌هایی که به گفته سالاری انجام شده، کارمزد ویژه برای ایجاد جایگاه‌های سی ان جی است و سعی شده در این راستا مشوق‌های دیگری در نظر گرفته شود. تجربه نشان داده مجموعه این اقدامات سازنده نبوده و به نتیجه نرسیده است. تفاوت فاحشی در حال حاضر بین قیمت گاز و بنزین دیده نمی‌شود و خودروها چندان علاقه ندارند ماشین‌هایشان را دوگانه کنند و از طرفی اشخاص تمایلی برای احداث جایگاه نشان نمی‌دهند.

به گفته جلیل سالاری، برخی از خودروهای دوگانه‌سوز فرسوده نیز وجود داشتند که نیاز بود مخازن و کیت‌های آنها با فناوری نسل جدید 4 و 5 به‌روزرسانی شود تا هم مصرف کاهش یابد و هم استهلاک موتور از بین برود. در این راستا برای اخذ مجوز از شورای اقتصاد اقدام و این مصوبه را اخذ کردیم تا شرایط مناسب‌تری را برای تبدیل خودروها ایجاد کنیم.

مصرف بنزین خودروهای داخلی 2 برابر استاندارد جهانی

بنابر تأکید مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش، اغلب تاکسی‌ها مجهز به منبع سی ان جی شده و مشکل بیشتر برای خودروهای شخصی است و باید برای اعطای مجوز به این وسایل نقلیه شرایط آسانتری در نظر بگیریم. یکی دیگر از برنامه‌هایی که سالاری برای توسعه مخازن سی ان جی در نظر دارد، کامپوزیتی کردن منبع‌ها است. اقدام مذکور باعث شده وزن خودرو کاهش یابد و استانداردها بیشتر رعایت شود. سالاری می‌گوید:

در بحث قرارداد تولید کارخانه‌ای 45 هزار خودروی دوگانه‌سوز با ایران‌خودرو، این شرکت از ارائه تضمین برای اخذ تسهیلات بانکی عدول کرد. همچنین این شرکت بعداً هزینه‌ها را نیز تغییر داد، در حالی که در قرارداد ارقام دیگری توافق شده بود.

یکی از معضلات فعلی کشور در حوزه مصرف سوخت، کیفیت بد خودروهای تولیدی است؛ چرا که خودروسازان اصلا به موضوع کیفیت و بهینه سازی دقت نمی‌کنند و روز به روز بر تیراژ تولیدات خود می‌افزایند. به اعتقاد سالاری می‌بایست بین ورودی و خروجی ماشین‌ها بالانس ایجاد کرد و خودروهای بی‌کیفیت و قدیمی را به قبرستان خودروها برد تا اسقاط شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*