اینترنت 4G در ماه

ایده جاه طلبانه نوکیا: راه اندازی اینترنت 4G در ماه!

طبق گفته‌ی نوکیا، این شرکت در حال آماده شدن برای راه‌اندازی شبکه اینترنت 4G در سطح ماه است.

به‌تازگی غول فناوری فنلاندی اعلام کرده است که قصد دارد به‌منظور بهبودبخشی به تحقیقات درحال انجام در ماه، در سال جاری میلادی اینترنت 4G را در ماه راه‌اندازی کند. در طول این ماموریت فضایی، راه برای اکتشافات بیشتر بشر در ماه و حضور انسان در این قمر هموارتر از قبل خواهد شد.

این شبکه در طول ماموریت IM-2 شرکت Intuitive Machines که قرار است در نوامبر امسال (مصادف با آبان 1402) با موشک فالکون 9 اسپیس ایکس پرتاب شود، در ماه مستقر خواهد شد.

این پروژه می‌تواند زمینه را برای ماموریت‌های خدمه آرتمیس به ماه فراهم کند. این برای اولین بار پس از سال ۱۹۷۲ است که فضانوردانی به سطح ماه فرستاده می‌شوند.

اینترنت 4G در ماه

اتصال LTE در این شبکه بین ماه‌نورد و کاوشگر برقرار می‌شود و موشک قرار نیست کاوشگر مذکور را تا سطح ماه حمل کند و سیستمی برای تکمیل سفر در نظر گرفته شده است.

نوکیا برای ارسال و توسعه شبکه اینترنت 4G به ماه با شرکت‌های Lunar Outpost و Intuitive Machines همکاری کرده است. این شبکه همچنین به‌طور خاص برای مقاومت در برابر شرایط سخت در فضا طراحی شده است.

ماه‌نورد Nova-C که توسط شرکت اینتوئتیو مشینز توسعه یافته، سیستم و سایر محموله‌ها را به ماه منتقل می‌کند و مقصد نهایی آن دهانه شکلتون (Shackelton) در نیمه جنوبی ماه است.

باتوجه به برنامه‌ریزی ناسا برای ارسال دو فضانورد در سطح ماه در سال 2025، این نمایش فناوری می‌تواند به‌یکی از اجزای حیاتی ماموریت‌های خدمه آرتمیس در آینده تبدیل شود.

در سال 2020، ناسا شرکت نوکیا را برای توسعه‌ی این پروژه جاه‌طلبانه انتخاب کرد و به آزمایشگاه‌های بل خود 14.1 میلیون دلار بودجه اعطا کرد. این شرکت قصد دارد قابلیت‌های ارتباطی کوتاه و دور ماه‌نورد را در مقاصد مختلف، از چند صد متر تا بین دو تا سه کیلومتر، آزمایش کند.

اینترنت 4G در ماه

به‌گفته شرکت نوکیا، این شبکه برای حفظ حضور انسان در ماه و مریخ حیاتی خواهد بود. نوکیا معتقد است که فضانوردان می‌توانند از شبکه اینترنت 4G در طول ماموریت Artemis 3 برای افزایش قابلیت‌های ارتباط صوتی و تصویری، تله‌متری و تبادل داده‌های بیومتریک، برنامه‌های کاربردی سنجش و کنترل روباتیک استفاده کنند.

تیری کلاین، رئیس آزمایشگاه تحقیقاتی اتوماسیون صنعتی و سازمانی در آزمایشگاه‌های نوکیا بل، بر اهمیت دسترسی فضانوردان به فناوری در فضا درست همانند آنچه روی زمین است تأکید می‌کند.

یکی از اهداف کلیدی این شرکت را می‌توان کمک به اکتشافات و آزمایشات بیشتر با هدف یافتن یخ در ماه دانست. چنین کشفی می‌تواند اکسیژن قابل تنفس برای فضانوردان، آب آشامیدنی و سوخت موشک را فراهم کند.

انشل ساگ، تحلیلگر ارشد شرکت اطلاعاتی Moor Insights & Strategy، سال ۲۰۲۳ را هدفی خوش‌بینانه برای راه‌اندازی تجهیزات نوکیا می‌بیند و معتقد است اگر سخت‌افزار مورد نیاز برای این مأموریت آماده و مورد تأیید باشد، احتمال پرتاب در ۲۰۲۳ وجود دارد، البته تا زمانی که هیچگونه مشکلی بر سر راه آن قرار نگیرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*