تبلیغات در منوی استارت ویندوز 11

مایکروسافت با اضافه کردن تبلیغات به منوی استارت ویندوز 11، کاربران را عاصی کرده

مایکروسافت نمایش تبلیغات مختلف را به منوی استارت ویندوز 11 اضافه کرده که این امر نارضایتی بسیاری از کاربران را برانگیخته است.

باتوجه به اینکه منوی استارت می‌تواند بهترین جایگاه باشد برای نمایش تبلیغات مورد نظر مایکروسافت باشد، این شرکت اکنون تصمیم گرفته تبلیغات یا به‌گفته این شرکت اعلان‌های مختلف خود را در منوی ویندوز 11 به‌نمایش درآورد.

ویندوز ۱۱ (Windows 11) نسخه جدید سیستم‌عامل ویندوز مایکروسافت است که توسط این شرکت توسعه یافته و در ۲۴ ژوئن ۲۰۲۱ به صورت رسمی رونمایی شد. درحال حاضر ویندوز ۱۱ با داشتن سهم ۱۶.۹۷ درصد، دومین سیستم عامل محبوب خانواده مایکروسافت ویندوز محسوب می‌شود.

جدیدترین به‌روزرسانی ویندوز ۱۱ این تغییر در منوی استارت را اعمال می‌کند که به‌هیچ عنوان به مذاق کاربران این سیستم‌عامل خوش‌ نمی‌آید. به‌روزرسانی اختیاری این ویندوز همجنین برخی اصلاحات مفید را اعمال می‌کند، اما بحث‌برانگیزترین موضوع مربوط به منوی استارت است.

تبلیغات در منوی استارت ویندوز 11

مایکروسافت این تغییر را تحت عنوان «اعلان برای حساب‌های مایکروسافت» معرفی می‌کند که در منوی استارت ظاهر می‌شود.

اما منظور از این اعلان‌ چیست؟

به‌روزرسانی جدید ویندوز 11 که هنوز در پیش نمایش است اما ماه آینده به‌طور کامل برای تمام کاربران عرضه خواهد شد، نمونه‌ای از یک اعلان را ارائه می‌دهد. این اعلان یک پانل پاپ آپ است که هشدار می‌دهد کاربر باید از فایل‌های خود نسخه پشتیبان تهیه کند. این نوتیفیکیشن در واقع از کاربر می‌خواهد فایل‌های خود را در یک سرویس ابری ذخیره کند.

این ایده‌ی خوبی است که از پوشه‌های اصلی خود (اسناد، تصاویر و غیره) هر از چند گاهی همانطور که پیشنهاد می‌شود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید. با این حال، با شروع تهیه یک نسخه پشتیبان، ویندوز شما را مجبور به استفاده از سرویس OneDrive، سرویس ذخیره‌سازی ابری مایکروسافت، می‌کند. این اعلان‌های منوی استارت، نوتیفیکیشن مربوط به حساب‌های مایکروسافت و سرویس‌های متصل مانند وان درایو هستند.

تبلیغات در منوی استارت ویندوز 11

مایکروسافت به این نوع اعلان‌ها به‌عنوان تبلیغ نگاه نمی‌کند و در رابطه با این ویژگی جدید می‌گوید: «این ویژگی در حال حاضر فقط برای تعداد کمی از کاربران در دسترس است و در ماه‌های آینده به‌طور گسترده‌تر ارائه خواهد شد.»

به‌روزرسانی اختیاری تازه منتشر شده همچنین مجموعه‌ای از رفع اشکال را ارائه می‌کند. برای مثال می‌توان به رفع نقصی اشاره کرد که چاپگرها را تحت تأثیر قرار می‌دهد (که از طریق درگاه USB متصل شده‌اند) و باعث می‌شود آنها دستگاه‌های چند رسانه‌ای به نظر برسند.

ویژگی تبلیغات منوی استارت ویندوز 11 به وضوح در حال پیشرفت است. این آپدیت تنها یک هفته پیش در کانال پیش‌نمایش نسخه برای Windows Insiders (تست‌کننده‌ها) قابل مشاهده بود. اما اکنون در حال ورود به رایانه‌های شخصی ویندوز 11 است.

در حال حاضر این قابلیت با یک به‌روزرسانی اختیاری ارائه می‌شود، اما مطمئناً این ویژگی بخشی از به‌روزرسانی ماه آوریل برای ویندوز 11 خواهد بود که در چند هفته آینده منتشر خواهد شد؛ مگر اینکه مایکروسافت در آخرین لحظه نظر خود را تغییر دهد که بسیار بعید به‌نظر می‌رسد.

البته به‌روزرسانی دائمی نیز در ابتدا فقط برای زیرمجموعه کوچکی از کاربران ویندوز 11 ارائه می‌شود. این غول فناوری در این مورد بسیار با احتیاط عمل می‌کند و بدون شک دلیل خوبی برای این کار دارد.

جدیدترین به‌روزرسانی اختیاری ویندوز ۱۱ را می‌توان از طریق منوی تنظیمات دانلود کرد. پس از انتشار، ممکن است ما حتی این نوع تبلیغات (یا به‌گفته مایکروسافت اعلان‌ها) را در منوی استارت نبینیم. آنها فقط می‌توانند نوتیفیکیشن‌های بسیار گاه‌به‌گاه باشند. آنچه مشخص است این است که چنین قابلیتی در آینده برای ویندوز 11 (یا حتی ویندوز 12) ویژگی بزرگی خواهند بود.