واردات خودروهای کارکرده

چرا واردات خودروهای کارکرده منتفی شد؟

طرح واردات خودروهای کارکرده که قرار بود در سال 1402 به اجرا برسد به تازگی لغو شود؛ اما چرا طرح واردات خودروهای دست دوم به اجرا نرسید؟

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1402 اعلام کرد خبرهای منتشر شده در خصوص این‌که مجلس طرح واردات خودروهای کارکرده در بودجه 1402 را لغو کرده، کاملا نادرست است. وی گفت در واقع طی بررسی بودجه سال 1402 هم کمیسیون تلفیق، صحن علنی مجلس و هم شورای نگهبان با طرح واردات خودروهای دست دوم با عمر کمتر از 5 سال موافقت کردند، اما سرانجام هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با اجرای آن مخالفت کرد.

دلیل منتفی شدن واردات خودروهای کارکرده

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1402 در ادامه گفته‌های خود با اعلام اینکه در طرح واردات خودروهای دست دوم فقط بخش خودروهای سواری حذف شده و سایر خودروها مانند کشنده‌ها، مینی بوس و غیره اجازه واردات خواهند داشت، گفت هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از 5 سال را خلاف سیاست‌های کلی می‌داند و به همین دلیل تصمیم بر آن شد تا واردات خودروهای دست دوم سواری از مصوبه حذف شود.

واردات خودروهای کارکرده

زارع در پایان تاکید کرد البته وزارت صمت قبل از تصویب مصوبه واردات خودروهای دست دوم با عمر کمتر از 5 سال در مجلس نیز برای واردات خودروهای دست دوم از مناطق آزاد اقدامات لازم را به انجام رساند. از این رو اگر وزارت صمت قصد واردات این خودروهای دست دوم را دارد، می‌تواند با مصوبه هیئت‌وزیران و هماهنگی با بخش‌های نظارتی آن را به اجرا برساند.