گوشت ماموت

گوشت ماموت به منو رستوران رسید اما چگونه ممکن است؟

دانشمندان علوم غذایی استرالیا طی مراسمی از اولین کوفته پخته شده با گوشت ماموت رونمایی کردند که ظاهرا طعم فوق‌العاده‌ای هم دارد.

ماموت‌های غول‌پیکر منبع تغذیه‌ای برای انسان‌های ماقبل تاریخ بودند که هزاران سال پیش از صحنه هستی پاک شدند. اکنون، شرکت سازنده گوشت مصنوعی Vow، با استفاده از DNA ماموت، گوشت آن را بازگردانده است. تیم Vow و کارشناسان بین‌المللی در این پروژه ادعا می‌کنند که این جهش صنعت غذایی را متحول خواهد کرد.

دانشمندان از DNA ماموت منقرض شده برای ساختن کوفته استفاده کردند که سپس با DNA نزدیکترین خویشاوند زنده ماموت، یعنی فیل آفریقایی، تکمیل شد.

گوشت ماموت

این کوفته در موزه علوم NEMO در آمستردام به‌نمایش گذاشته شد. تیم نوکسمیت، یکی از بنیانگذاران شرکت Vow در مراسم رونمایی از این کوفته گفت: «ما گوشت ماموت را انتخاب کردیم؛ زیرا نماد حیوانی است که به دلیل تغییرات آب و هوایی منقرض شده است.»

نوکسمیت افزود: «انقراض این حیوان به‌ما یادآوری می‌کند که اگر کارها را به گونه‌ای متفاوت انجام ندهیم، با سرنوشت مشابهی روبرو خواهیم شد. از جمله تغییر شیوه‌هایی مانند کشاورزی در مقیاس بزرگ و نحوه غذا خوردن.»

دانشمندان چگونه گوشت ماموت را بازسازی کردند؟

گوشت ماموت

گوشت پرورشی، گوشت حیوانی واقعی است که با استفاده از فناوری مولکولی پیشرفته از سلول‌های حیوانی آزمایشگاهی به‌جای سلول‌های حیوانی واقعی تولید شده است.

گوشت‌های پرورش‌یافته یا آزمایشگاهی می‌توانند اثرات زیست‌محیطی را که اغلب با تولید منظم گوشت مرتبط است، به‌طور چشمگیری کاهش دهند. این منابع جدید غذایی همچنین می‌توانند از نظر طعم و ارزش غذایی نسبت به منابع کنونی ما برتری داشته باشند.

این گوشت مصنوعی توسط دانشمندانی که برای اولین بار توالی DNA میوگلوبین ماموت را شناسایی کردند، طی یک دوره چند هفته‌ای رشد داده شد. میوگلوبین پروتئین کلیدی طعم‌ دهنده به گوشت است.

درنهایت، دانشمندان برخی از شکاف‌های موجود در توالی میوگلوبین ماموت را با استفاده از ژن‌های فیل آفریقایی پر کرده و سپس آن را با استفاده از بار الکتریکی در سلول‌های یک گوسفند قرار دادند.

گوشت ماموت آزمایشگاهی چه طعمی دارد؟

گوشت ماموت

نکته حائز اهمیت این است که این کوفته هنوز برای خوردن آماده نیست؛ زیرا پروتئین آزمایشگاهی موجود در آن نیاز به آزمایش ایمنی دارد تا برای خورده شدن توسط انسان بی‌خطر اعلام شود.

«ارنست وولوتانگ‌»، از اعضای موسسه مهندسی زیستی دانشگاه کوئینزلند که با وو در این پروژه همکاری داشت، گفت: «در حال حاضر آن را نمی‌خورم، زیرا ما 4000 سال است که این پروتئین را ندیده‌ایم. اما پس از تست ایمنی، من واقعا کنجکاو هستم که ببینم طعم آن چگونه است.»

دانشمندان پیش از اینکه سطح بیرونی کوفته را با مشعل دمنده برشته کنند، این گوشت را به آرامی در فر پختند. جیمز رایان، مدیر ارشد علمی شرکت وو، به حضار گفت: «بوی آن کمی شبیه زمانی است که گوشت کروکودیل را می‌پزیم.»

هدف اصلی شرکت Vow ایجاد گوشت حیوانی پایدار است

گوشت ماموت

وو، اولین شرکت تولید گوشت در استرالیا، شرکتی اختصاصی برای تولید غذاهای خوشمزه‌تر، مغذی‌تر و در عین حال پایدارتر محسوب می‌شود.

شرکت Vow برخلاف اکثر شرکت‌های دیگر که در پرورش گوشت تخصص دارند، از این فناوری برای تولید اقلام غذایی جدیدی استفاده می‌کند که فراتر از تقلید از گوشت‌های موجود هستند.

وو با همکاری گروهی از دانشمندان و سرآشپزها، طعم‌ها، بافت‌ها و ارزش‌های تغذیه‌ای جدید را بررسی می‌کند؛ به امید اینکه پروتئین گذشته راه را برای ساخت غذاهای جدید در آینده باز کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*