آفریقایی جد ایرانی

ایرانی ها جد آفریقایی ها هستند!

یافته‌های جدید دانشمندان از DNA تازه کشف شده تمامی باورهای پیشین تاریخی و علمی را رد می‌کند. ظاهرا ایرانی ها در کمال تعجب جد آفریقایی ها هستند.

در شرق آفریقا قومی به نام سواحیلی زندگی می‌کنند که چهار کشور تانزانیا، زنگبار، کنیا و موزامبیک را در بر می‌گیرند. این افراد که فرهنگ منحصر به‌فرد خود را دارند که با سایر فرهنگ‌های آفریقایی متفاوت جلوه می‌کند. حالا مشخص شده که جد این قوم بزرگ آفریقا از ایران بوده است. البته داستان مربوط به حمله و تجاوز نیست، بلکه کاملا پیچیده و جالب پیش رفته است.

اشراف آفریقایی های سواحیلی جد ایرانی دارند

آفریقایی جد ایرانی

تمدن سواحیلی به هزاران سال پیش می‌رسد و آنها نقشی مهم در اتصال راه‌های تجاری بین آفریقا، سرزمین‌های اعراب، ایران، هند، جنوب شرق آسیا و چین ایفا کرده‌اند. مردم سواحیلی بیش از هزار سال پیش اسلام آوردند و از دهه ۱۵۰۰ میلادی نیز طعم استعمار را چشیدند. استعماری که تا اواسط قرن بیستم ادامه یافت.

با همه اینها همیشه این سوال که مردم سواحیلی از کجا آمده‌اند و فرهنگ خاصشان چگونه شکل گرفته است، بین کارشناسان محل بحث بوده است. برخی از باستان‌ شناسان غربی در اواسط قرن بیستم روی ارتباط بین مردم این منطقه با ایرانیان تاکید می‌کردند و بر این باور بودند که دستاوردهای قابل توجه آنها نمی‌تواند صرفا توسط آفریقایی‌ ها به دست آمده باشد. حالا می‌شنویم که جد اشراف آفریقایی این منطقه ایرانی است.

حتی الان نیز تصور ازدواج فردی از ایران با یک دختر از شرق آفریقا بسیار بعید می‌رسد. اما ظاهرا ایرانی ها جد آفریقایی ها هستند؛ زیرا مشخص شده است که زنان اشراف آفریقایی خواستگارانی از ایران داشته‌اند. گروهی از دانشمندان در حال بررسی DNA مربوط به ۸۰ نفر از اشراف ساحل شرق آفریقا بودند که به این یافته مهم رسیدند.

بنای تاریخی

این اجساد در ۶ شهر مختلف شرق آفریقا قرار داشتند و برخی از آنها به ۸۰۰ سال پیش مربوط می‌شوند. اگر دقیق‌تر بخواهیم بگوییم، ازدواج‌های اشاره شده همزمان با گسترش اسلام در این منطقه رخ داده‌اند. جالب اینجاست که در وقایع‌نامه کیلوا (قدیمی‌ترین وقایع‌نامه بومی) که تاریخچه مردم این منطقه را روایت می‌کند به اینکه جد آفریقایی ها ایرانی است، اشاره شده است.

به گفته بومیان مردانی از شهرهای شیراز و هرمز شهر کیلوا را بنا نهادند. هرچند که باستان شناسان به این وقایع‌نامه هیچ توجهی نمی‌کردند و آن را هم رده داستان‌های افسانه‌ای می‌دانستند. Chapurukha Kusimba، استاد انسان‌شناسی دانشگاه فلوریدای جنوبی و David Reich، استاد ژنتیک و تکامل بیولوژیک انسان از دانشگاه هاروارد مسئولیت تیم پژوهشی را بر عهده داشتند.

آفریقایی جد ایرانی

آنها تاکید کردند که یافته‌های جدید نه‌تنها با باورهای باستان‌ شناسی، تاریخی و سیاسی پیشین همخوانی ندارد، بلکه آنها را به‌طور کامل رد هم می‌کند. در میان DNA بررسی شده، ۹۰ درصد مردان ایرانی و ۱۰ درصد باقی‌مانده نیز به هند تعلق دارند. در عوض تمامی زن‌ها آفریقایی هستند.

جالب است بدانید که ایرانیان ایدئولوژی‌های خود را به همسران آفریقایی خود تحمیل نکرده‌اند. شواهد باستان‌شناسی و آداب و رسوم مردم منطقه نشان می‌دهد که فرزندان حاصل از این ازدواج‌ها نیز آفریقایی صحبت می‌کردند. زنان سواحیلی پس از این ادغام نژادی نیز همچنان قدرت اقتصادی و اجتماعی بالای خود را حفظ کردند.

دیوار تاریخی

برخی از اسکلت‌هایی که مورد آزمایش قرار گرفتند، از این دیوار استخراج شده‌اند. همچنین شکل یک کشتی روی آن دیده می‌شود.

کارشناسان بر این باورند که در زمان آمدن ایرانیان به سواحل شرق آفریقا فرهنگ مادرسالاری به‌شدت در این منطقه ریشه داشته است. تا حدی که حتی ایرانیان مردسالار نیز ترجیح داده‌اند آن را دنبال کرده و در عوض با دختران سران آفریقا ازدواج کنند. در نتیجه اشراف آینده آفریقایی ها از جد ایرانی به‌وجود آمدند.

اینکه فرزندان این ازدواج‌ها به زبان مادری خود صحبت می‌کردند، نشان می‌دهد که اسلام آوردن تاثیر زیادی در آداب‌ و رسوم مادرسالارانه این منطقه نگذاشته است. همچنین این زنان به‌هیچ وجه تحت فشار نبودند و مورد سوء استفاده قرار نگرفتنده‌اند. نتایج این تحقیقات نه‌تنها از جنبه علمی اهمیت دارد، بلکه به دیگر دانشمندان نیز گوشزد می‌کند که باید به داستان‌های محلی نیز توجه کرد.

تا پیش از انتشار یافته‌های جدید، این ایده که ایرانی ها جد اشراف آفریقایی ها هستند، بسیار عجیب جلوه می‌کرد؛ اما حقیقت دارد.