اسپیس ایکس، ۱۷ ژانویه موشک فاکون ۹ را پرتاب و اینبار روی یک شناور فرود می‌آورد

همانطور که پیش از این در گجت نیوز خواندید، اسپیس ایکس در اواخر سپتامبر سال گذشته موفق شد موشک فالکون ۹ را پرتاب و پس از ارسال محموله، آن را با موفقیت روی زمین فرود آورد. این شرکت اعلام نمود که طبق برنامه‌ریزی هایش، در سال ۲۰۱۶ موشک های بیشتری را روی زمین فرود خواهد آورد.اولین ماموریت فالکون ۹ در سال ۲۰۱۶ قرار است در تاریخ ۱۷ ژانویه ( ۲۷ دی ) صورت گرفته و قرار است برای اولین بار پس از انجام ماموریت، بر روی یک شناور دریایی فرود آید.

فالکون ۹ از پایگاه نیروی هوایی واندنرگ در کالیفرنیا راهی خواهد شد. این موشک ماهواره Jason-3 ناسا  را به فضا منتقل خواهد کرد که وظیفه‌ی نظارت بر جریانات اقیانوس و یا سطح آب دریا را خواهد داشت. هیچ چیز به بخصوصی در مورد این فاز از ماموریت وجود ندارد و فالکون ۹ قرار است تنها ماهواره را در مدار زمین قرار دهد. اگر این ماموریت با موفقیت صورت پذیرد، مشخص خواهد شد که موفقیت ماه گذشته‌ی این شرکت اتفاقی نبوده است.

نزدیک یک سال از آخرین باری که اسپیس ایکس تلاش کرد فالکون ۹ ار روی یک شناور آبی فرود آورد می‌گذرد. ماموریتی در ژانویه ۲۰۱۵ که طی تلاش برای فرود آوردن موشک در نهایت اصطلاحا به “فرود سخت” انجامید. از آن به بعد اسپیس ایکس تغییرات زیادی در طراحی تجهزات خود ایجاد کرد، تا مجددا شکست فاجعه بار ماه ژوئن ۲۰۱۵ رخ ندهد.

مطمئنا فرود روی یک شناور در مقایسه با فرود در سطح زمین چالش های بیشتری را برای متخصصان ایحاد خواهد نمود. اما باید توجه داشت که این روش انعطاف پذیری بیشتری دارد. این شرکت در ماه گذشته طی آخرین پرتاب فالکون ۹، آن را در کیپ کاناورال فرود آورد. با این حال ممکن است همیشه مکانی مناسب در طیف وسیع برای فرود فالکون ۹ وجود نداشته باشد. و این یک مشکل است که تنها می‌تواند به بوسیله استفاده از منطقه فرود شناور حل شود.

SpaceX

مدیر عامل این شرکت ایلان ماسک، گفت موشک فالکون ۹ پس از فرود موفق، دیگر مورد استفاده‌ی مجدد قرار نخواهد گرفت. اگر پرتاب بعدی این موشک با موفقیت به سرانجام برسد. به عنوان اولین موشکی خواهد بود که چندین بار مورد استفاده قرار گرفته است.

با فرض بر اینکه اسپیس ایکس بتواند موشک فالکون ۹ را همچنان با موفقیت فرود آورد با این رویه، هزینه دسترسی به فضا به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت. مهندسان همچنان در حال ارزیابی و بهبود این موشک هستند، اما هزینه‌ی پرتاب آن ۶۰ میلیون دلار است که با موفقیت های احتمالی، این هزینه کاهش خواهد یافت.

منبع: extremetech

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*