سنگ زینتی تخم دایناسور

سنگ زینتی 175 ساله، یک تخم دایناسور با سن 60 میلیون سال از آب درآمد!

کارشناسان موزه تاریخ طبیعی لندن متوجه شدند که آنچه پیشتر یک سنگ زینتی با قدمت ۱۷۵ سال قلمداد می‌شد، یک تخم دایناسور با سن ۶۰ میلیون سال است. این دایناسور به مکانی متفاوت تعلق دارد.

در سال ۱۸۸۳ فردی به‌نام چارلز فریزر یک سنگ زینتی را از بخش مرکزی هند به انگلستان آورد. این سنگ ۱۷۵ سال در موزه تاریخ طبیعی لندن قرار داشت و کسی هم فکر نمی‌کرد که ماهیت متفاوتی داشته باشد. بسیار پیش می‌آید که چیزی دقیقا جلوی چشم ما است و از آن غافل هستیم.

سنگ زینتی هندی تخم دایناسور از آب درآمد

سنگ زینتی تخم دایناسور

ماجرا از زمانی شروع شد که رابین هنسن، کارشناس بخش مواد آلی موزه به این سنگ عجیب شک کرد. وی سنگ زینتی را پیش کارشناسان دایناسور موزه برد تا ببیند که آیا ممکن است مهمان ۱۷۵ ساله آنها یک تخم باشد. کارشناسان نیز در مرحله اول تایید کردند که سنگ از نظر شکل، اندازه و بافت به تخم دایناسور شباهت دارد؛ اما برای نظر قطعی به بررسی‌های بیشتر نیاز است.

بررسی‌های بیشتر با سی‌تی‌ اسکن نشان داد که این تخم به دایناسوری به نام تیتاناسور تعلق دارد. این دایناسور علف‌خوار ۱۵۰ تن وزن داشت و طول آن نیز به ۴۰ تا ۴۵ متر می‌رسید. ظاهرا حدود ۶۰ میلیون سال پیش در دوره کرتاسه دایناسور این تخم را می‌گذارد؛ اما فعالیت‌های آتش‌فشانی آن منطقه از هند فورا آن را برای آیندگان حفظ می‌کنند.

سنگ زینتی تخم دایناسور

این گونه از دایناسورهای علف‌خوار به‌جای یک تخم بزرگ، چندین تخم کوچک می‌گذاشته است. به‌همین خاطر تخم نسبتا کوچک جلوه می‌کند. البته تخم تازه کشف شده به نمونه‌هایی که پیشتر در چین و آرژانتین کشف شده بودند، شباهت دارد. کارشناسان موزه تاریخ طبیعی لندن فکر می‌کنند که پس از فوران آتش‌‌فشان، سیلیکات به داخل پوسته تخم دایناسور نفوذ کرده و این سنگ زینتی را شکل داده است.

اما چطور تخم دایناسور ۶۰ میلیون ساله به بخش کانی‌شناسی موزه لندن رسید؟ به‌گفته کارشناسان در سال ۱۸۸۳ هنوز چیزی به نام تخم دایناسور به‌صورت رسمی پذیرفته نشده بود و این سنگ زینتی می‌توانست لقب اولین تخم را به‌خود اختصاص دهد. هرچند که با دانش آن زمان، شناسایی دقیق ماهیت آن میسر نبود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*