اسرار نقاشی مونالیزا داوینچی

یکی دیگر از اسرار نقاشی مونالیزا داوینچی برملا شد؛ استفاده از غذا در رنگ!

گویا اسرار نقاشی مونالیزا داوینچی تمامی ندارند و هر چندوقت یکبار با جنبه جدیدی از آن آشنا می‌شویم. حالا کارشناسان متوجه شده‌اند که این هنرمند ایتالیایی از غذا در رنگ استفاده کرده است.

پیشتر نشانه‌هایی از وجود پروتئین در نقاشی های داوینچی کشف شده بود؛ اما دانشمندان هرگز گمان نمی‌کردند وی به‌سراغ استفاده از غذا در رنگ رفته باشد. اما هدف از اینکار چه بوده است؟

دانشمندان متوجه شدند که برخی از اساتید نقاشی دوره رنسانس به‌صورت آزمایشی رنگ‌ های خود را با زرده تخم‌مرغ ترکیب کرده‌اند. به‌باور آنها اینکار می‌توانسته باعث مقاومت بیشتر اثر در برابر رطوبت شود و از مشکلاتی همچون چروک و زرد شدن جلوگیری کند. به‌بیانی دیگر افزودن تخم‌مرغ به رنگ روغن همچون آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و فرآيند فرسایش رنگ را به‌تاخیر می‌اندازد.

اسرار نقاشی مونالیزا داوینچی

Ophélie Ranquet، نویسنده مقاله مربوطه تاکید کرد که منابع بسیار کمی به این موضوع اشاره کرده بودند. همچنین هیچ فردی به‌صورت علمی این موضوع را زیر ذره‌بین قرار نداده بود. همین نیز باعث شد که وی به‌بررسی یکی از اسرار نقاشی مونالیزا داوینچی بپردازد. در نهایت نیز مشخص شد که افزودن حتی میزان بسیار کمی از زرده تخم‌مرغ می‌تواند ترکیبات رنگ روغن را به‌صورت چشم‌گیری تغییر داده و به‌ هنرمند کمک کند.

این روش برای محیط‌های مرطوبی همچون محل خلق نقاشی مونالیزا بسیار کارآمد بوده است؛ زیرا پروتئین موجود در تخم‌مرغ آب جذب شده در رنگ را محدود می‌کرد. همچنین پس از خشک شدن نیز نقاش دیگر نگران مشکلاتی همچون چروک شدن یا زرد شدن اثر نبود. همین ابتکارها باعث شد که امروز ما بتوانیم جزئیات، اسرار و ظرافت‌های آثار مهمی همچون نقاشی مونالیزا داوینچی را در بهترین حالت خود مشاهده کنیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*