دیوارنگاره مصری

دیوارنگاره مرموز مصری پس از 2 هزار سال و به کمک تکنولوژی رمزگشایی شد

استفاده از تکنولوژی به باستان شناسان کمک کرد دیوارنگاره هایی مرموز که به مصر باستان تعلق دارن را پس از ۲ هزار سال رمزگشایی کنند. محتوای این دیوارنگاری ها با آنچه از فرعون ها باقی مانده، متفاوت است.

مصر مملو از یادگاری‌های فرعون های بزرگ از اهرام گرفته تا معابد و مقبره‌ها است. همچنین باستان شناسان تاکنون آثار مکتوب متعددی را کشف کرده‌اند که فرهنگ و تمدن غنی مصر را نشان می‌دهد. هرچند که همه اینها باقی‌مانده از افراد قدرتمند یا ثروت‌مند است. البته این موضوع فقط مربوط به مصر نیست و در اکثر تمدن های باستانی مشاهده می‌شود.

دیوارنگاره های باستانی مصری؛ نگاهی به زندگی روزمره مردمان عادی

دیوارنگاره مصری

هرچند که دیوارنگاره مرموز مصری مسیری کاملا متفاوت را پیش می‌گیرد و یادگاری افراد عادی برای آیندگان است. دانشمندان دانشگاه سایمون فریزر در حال کاوش در معبد آیزیس در فیله مصر بودند که با نوشته‌های بسیار زیادی روی دیوارها، سقف و ستون‌های معبد مواجه شدند. پیشتر برای بررسی اینگونه آثار از عکاسی و نقشه‌های دو بعدی استفاده می‌شد.

اما این روش‌ها در محیط‌هایی پویا که چندین لایه دارند و در طول تاریخ تکامل پیدا کرده‌اند، کارایی ندارند. همین نیز باعث شد که دانشمندان برای بررسی دیوارنگاره های مصری به سراغ روش‌های جدیدی همچون تصویرسنجی،‌ نور مایل و اسکن لیزری بروند. بدین‌ترتیب آنها می‌توانند بافت ساختاری و محیط اطراف را به‌خوبی شناسایی کنند.

دیوارنگاره مصری

این موضوع از آنجا اهمیت دارد که تاکنون صدها دیوارنگاره در این معبد کشف شده‌اند و عمق برخی از آنها کمتر از یک میلی‌متر است. دیوارنگاره هایی که همچون دفترچه یادداشتی برای مردمان عادی در طول نسل‌های مختلف بوده‌اند و زندگی روزمره آنها را در دل خود دارند. این اولین بار است که میراث مردمان عادی و نه فرعون های مصر در مرکز توجه قرار گرفته است. دانشمندان نیز مي‌خواهند با استفاده از روش جدید دقت کار را به‌حداکثر برسانند تا هیچ بخشی از این میراث فرهنگی از بین نرود.

جالب اینجاست که بررسی‌های دیوارنگاره های مصری تاکنون از شباهت آنها به دیوارنگاره های معاصر خبر می‌دهد. گویا نگرش انسان‌ها به هنر نقاشی و نوشتار روی دیوار در طول تاریخ تغییر چندانی را به‌خود ندیده است.