ویژگی اغراق گوشی هوشمند

ویژگی های اغراق شده در گوشی های هوشمند که آنقدرها هم به درد نمی‌خورند

امروز به معرفی تعدادی از ویژگی های اغراق شده برخی گوشی های هوشمند می‌پردازیم که نه تنها کاربرد چندانی ندارند، بلکه ممکن است به تجربه کاربری آسیب هم بزنند!

در سال‌های اخیر فراگیر شدن گوشی های هوشمند باعث افزوده شدن قابلیت‌های متعدد به این دستگاه‌ها شده است. با این وجود اکثر این قابلیت‌های خلاقانه و جذاب بر روی گوشی های پریمیوم و گرانقیمت قابل دسترسی بوده و عموم افراد قادر به دسترسی به آن‌ها نیستند!

علاوه بر این، خلاقیت‌هایی که بتوانند واقعا کیفیت زندگی کاربران را بهبود بخشیده و بر روی زندگی عموم کاربران تاثیر مثبت بگذارند، روز به روز در حال کمرنگ‌تر شدن هستند.

بسیاری از ویژگی های گوشی های پریمیوم در حقیقت ارزش چندانی برای کاربران عادی نداشته و بیشتر با اهداف تبلیغاتی در این محصولات تعبیه می‌شوند.

به این ترتیب این دسته قابلیت‌ها ممکن است تنها برخی از طرفداران پر و پا قرص تکنولوژی را راضی کرده و معمولا به مقبولیت عمومی کاربران دست پیدا نمی‌کنند.

به عنوان مثال، افزایش نرخ رفرش صفحه نمایش از 120 هرتز به 144 هرتز یکی از این ویژگی های اغراق شده در گوشی های هوشمند است که بسیاری افراد حتی متوجه آن نیز نخواهند شد! البته ممکن است نرخ رفرش بالاتر برای برخی گیمرهای حرفه‌ای خوشایند باشد، اما باید توجه کرد که هیچ بازی کنونی موبایل نرخ رفرش بالاتر از 120 هرتز را پشتیبانی نمی‌کند.

در ادامه این متن به معرفی تعدادی از این ویژگی ها و قابلیت ها می‌پردازیم که نبود آن‌ها تاثیری در عملکرد کلی یک گوشی هوشمند نخواهد داشت.

ویژگی های اغراق شده گوشی های هوشمند که تفاوت چندانی در عملکرد آن‌ها ایجاد نمی‌کنند

شارژ بیسیم

شارژ بیسیم

ممکن است در ابتدا شارژ کردن گوشی بدون نیاز به سیم ایده جذابی به نظر برسد؛ با این وجود تجربه اکثر افرادی که تصمیم به استفاده دائمی از شارژرهای بیسیم داشتند گویای عملکرد نه چندان مناسب این شارژرهاست.

در کنار مساله بهینه نبودن این شارژرها از حیث عملکرد، مساله مهم در خصوص آن‌ها، نیاز به قرار دادن دقیق دستگاه روی شارژر است. به این ترتیب این احتمال وجود دارد که شما گوشی را بر روی شارژر قرار داده و بعد از چند ساعت متوجه شوید به دلیل عدم قرار گرفتن صحیح دستگاه روی شارژر، شارژ آن به‌درستی انجام نشده است!

علاوه بر این، بررسی‌های محققین نیز نشان داده که استفاده از شارژرهای بیسیم باعث مصرف شدن 50 درصد انرژی بیشتر در مقایسه با شارژ از طریق کابل خواهد شد.

همچنین باید توجه کرد که شارژ بیسیم آن چنان که به نظر می‌رسد نیز بیسیم نیست؛ چرا که شارژر اصلی، خود به برق متصل بوده و شما نیز برای شارژ کردن گوشی خود باید در نزدیکی آن حضور داشته باشید!

این تکنولوژی البته نسل به نسل در حال پیشرفت است. با این وجود تا زمانی که استاندارد Qi2 روی کار نیامده، شارژرهای بیسیم صرفا قابلیت‌هایی تجملاتی به نظر می‌رسند!

صفحه نمایش QHD

ویژگی اغراق گوشی هوشمند

امروزه گوشی های با صفحه نمایش QHD در دنیا بسیار فراگیرتر از قبل شده‌اند.

صفحه نمایش این دسته گوشی‌ها رزولوشن 1440p یا 2560 در 1440 پیکسلی داشته و به‌طور محسوسی واضح‌تر از پانل‌های تمام اچ دی است.

با این وجود مهم‌ترین نکته منفی پیرامون این پانل‌ها مصرف انرژی بالاتر آن‌هاست که به‌طور مستقیم بر روی باتری تاثیر گذاشته و شارژدهی را کاهش می‌دهد.

همین اتفاق باعث شده که اکثر کاربران عطای استفاده از گوشی‌های با این صفحه نمایش‌ها را به لقایش ببخشند و مدل‌های با صفحه نمایش تمام اچ دی را ترجیح دهند!

همچنین باید این مساله را نیز در نظر گرفت که رزولوشن صفحه نمایش نسبت مستقیمی با ابعاد صفحه نمایش دستگاه دارد. مثلا اکثر نمایشگرهای 32 اینچی رزولوشن 1080p دارند.

به همین جهت مثلا در گوشی گلکسی اس 23 اولترا با صفحه 6.8 اینچی، ابعاد دستگاه مانع بهره‌مندی از حداکثر رزولوشن خواهد شد. به همین جهت تحلیلگران عقیده دارند رزولوشن بهینه برای گوشی‌های پرچمدار، 2K است.

صفحه نمایش 144 هرتزی

گوشی وان پلاس 7 تی

یکی دیگر از ویژگی های اغراق شده گوشی های هوشمند که پیش‌تر هم مورد بررسی قرار گرفت، نرخ رفرش بسیار بالای 144 هرتزی است.

چند سال قبل، اکثر گوشی‌های بازار از صفحه نمایش‌های با نرخ رفرش 60 هرتز استفاده می‌کردند. با این حال در سال 2019، گوشی وان پلاس 7 پرو نخستین محصولی نام گرفت که روند افزایش نرخ رفرش از 60 به 90 و از 90 به 120 هرتز را آغاز کرد.

همچنین گوشی گیمینگ ریزر فون نیز نخستین محصولی نام گرفت که از صفحه نمایش 120 هرتزی بهره می‌برد.

پانل‌های 120 هرتزی در ابتدا تنها منحصر به گوشی‌های پرچمدار بودند. با این وجود در سال 2020 سایر گوشی‌های بازار اعم از میانرده‌ها نیز توانستند از این نرخ رفرش بهره ببرند.

در عین حال پانل‌های با این نرخ رفرش ضمن این که تاثیر چندانی در تجربه بصری کار با گوشی ایجاد نمی‌کردند، عموما باعث مصرف بالاتر انرژی شده و در نتیجه ویژگی چندان تاثیرگذاری به شمار نمی‌رفتند.

این روند افزایش نرخ فریم البته در 120 هرتز متوقف نشد و تعدادی از گوشی‌های گیمینگ با صفحه نمایش‌هایی با نرخ رفرش 144 هرتز به بازار عرضه شدند.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که چشم انسان حتی قادر به تشخیص نرخ رفرش 120 هرتز از 144 هرتز هم نیست!

دوربین‌های 108 مگاپیکسلی

ویژگی اغراق گوشی هوشمند

با وجود این که کمپانی‌های گوشی‌ساز عاشق تبلیغ کردن رزولوشن بالاتر صفحه نمایش گوشی خود هستند، اما در واقعیت، مگاپیکسل تاثیر چندانی در کیفیت تصاویر و ویدیوهای ثبت شده توسط دوربین ندارد! بلکه در کنار آن فاکتورهای مهم دیگری مثل کیفیت لنز یا پردازش‌های نرم افزاری نیز می‌توانند به ثبت تصاویر باکیفیت‌تر کمک شایانی کنند.

به همین جهت است که برخی گوشی های با بهترین کیفیت عکس مانند گوگل پیکسل یا آیفون اصلا رزولوشن بالایی ندارند!

در اختیار داشتن دوربین با مگاپیکسل بالاتر طبیعتا به ثبت عکس‌هایی با رزولوشن بالاتر می‌انجامد که امکان کراپ کردن آن‌ها بدون از دست دادن جزئیات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

با این وجود استفاده از دوربین‌های با رزولوشن بالاتر نیازمند فضای بیشتری در گوشی است. به همین دلیل برخی کمپانی های گوشی ساز با استفاده از روش‌های مختلف از استفاده از دوربین‌های با رزولوشن بالا دوری می‌کنند. مثلا گوشی‌های گرانقیمت‌تر معمولا از یک لنز زوم برای ثبت تصویر سوژه‌های دور بهره می‌برند و تصاویر معمولی را نیز با دوربین‌های معمولی به ثبت می‌رسانند.

این نکته را نیز باید در نظر داشت که اگر قصد به اشتراک گذاری تصاویر خود در شبکه‌های اجتماعی را داشته باشید، طبیعتا باید آن‌ها را فشرده کنید. با فشرده کردن تصاویر بخش زیادی از جزئیات ناشی از رزولوشن بالاتر از بین خواهد رفت.

ضبط ویدیوی 8K

ویژگی اغراق گوشی هوشمند

سال هاست که ضبط ویدیوهای 4K با رزولوشن 3840 در 2160 پیکسل یکی از ویژگی‌های مهم پرچمداران و گوشی‌های پریمیوم تبدیل شده است.

با این حال زمانی که سامسونگ در سال 2014 به‌عنوان یکی از نخستین برندهایی که از این فناوری استفاده می‌کنند، آن را در گلکسی S5 خود تعبیه کرد، این قابلیت چندان حیاتی و مهم تلقی نمی‌شد!

البته امروزه سخت افزارهای قدرتمند گوشی‌های هوشمند و پیشرفت‌های نرم افزاری متعدد در این دستگاه‌ها باعث شده که این رزولوشن به یک استاندارد قابل قبول در بازار تبدیل شود. به خصوص با در نظر گرفتن این نکته که تفاوت رزولوشن 1080p و 4K در صفحه نمایش گوشی‌ها، تبلت‌ها و لپ تاپ‌های مدرن کاملا واضح است.

با این وجود، فیلمبرداری 8K در حال حاضر یک ویژگی کاملا اغراق شده در گوشی های هوشمند به شمار می‌رود که واقعا هیچ چیزی به ارزش گوشی و ماژول دوربین آن اضافه نمی‌کند.

در حقیقت اگر از گیمرهای حرفه‌ای صرفنظر کنیم، رزولوشن 8K عملا برای گوشی‌های موبایل بی‌معنی است!

جمع بندی

واقعیت این است که بسیاری کاربران گوشی های هوشمند در اکثر مواقع از قابلیت‌های پایه‌ای مثل برقراری تماس، ارسال پیام و یا جستجو در اینترنت استفاده می‌کنند تا ویژگی‌های عجیب و غریبی مثل دوربین 8K!

به همین جهت علیرغم این که موارد یاد شده در این پست، همگی دستاوردهای فوق‌العاده تکنولوژیک به شمار می‌روند، اما در بهبود تجربه کاربری عمده گیمرها بی‌تاثیر هستند.

در صورتی که کمپانی‌های گوشی‌ساز قصد داشته باشند قابلیتی واقعا کاربردی را در محصولاتشان تعبیه کنند، باید بر روی یکی از کمبودهای موجود در کاربری‌های عمومی گوشی‌های هوشمند متمرکز شده و سعی در ارتقای آن داشته باشند.