مونتاژ خودروهای چانگان و زوتی در ایران توسط سایپا

مونتاژ محصولات چانگان و زوتی از ماه آینده در سایپا

گروه خودروسازی سایپا از خردادماه مونتاژ خودروهای چانگان و زوتی را آغاز می‌کند. این بخشی از برنامه این خودروساز داخلی برای سال 1402 است.

محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به‌تازگی اعلام کرد که برنامه دارند به‌زودی با واردات محصولات چانگان و زوتی به‌صورت قطعات نیمه‌منفصل یا SKD به ایران، شروع به مونتاژ آن‌ها کنند. این بخشی از برنامه این خودروساز داخلی برای جبران عقب‌ماندگی در تعداد دستگاه‌های تولیدی برشمرده می‌شود. تیموری همچنین درباره اولویت تحویل به‌موقع خودروها به مشتریان، برنامه تولیدی شرکت، تنظیم بازار خودرو و… صحبت کرده است.

برنامه گروه خودروسازی سایپا برای مونتاژ خودروهای چانگان و زوتی

مونتاژ خودروهای چانگان و زوتی در ایران توسط سایپا

تیموری به‌عنوان مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در جمع مدیران این شرکت اظهار داشت که امسال جهت تحقق شعار مهار تورم و رشد تولید، برنامه راهبردی در زمینه خرید قطعات، نیروی انسانی و ماشین‌آلات در نظر گرفته شده است. او ذکر کرد که طی سال گذشته 3 هزار میلیارد تومان در قیمت خریدهای خارجی کاهش داشته‌اند و 65.9 درصد بهبود در تامین لوازم یدکی در دوره گارانتی سال 1401 را با هدف ارتقای کیفیت محصولات نسبت به سال 1400 رقم زده‌اند.

به‌گفته تیموری، در سال جدید شمسی اول از هر حوزه دیگری باید روی تحویل به‌موقع خودروها به مشتریان تمرکز کنند. گروه خودروسازی سایپا برنامه دارد تا در سال جدید 800 هزار دستگاه خودرو را به تولید برساند و تحویل مشتریان بدهد. تیموری می‌گوید از آنجا که در شش‌ماهه دوم سال قبل روزانه 2 هزار و 100 تا 2 هزار و 200 دستگاه خودرو تولید می‌کردند، دست‌یابی به چنین میزان تولیدی دور از انتظار نیست. مونتاژ محصولات چانگان و زوتی هم در این میان در دستور کار قرار دارد.

تیموری اشاره کرد که با تولید هزار و 400 دستگاه در 14 فروردین اخیر، اجرای اهداف مورد نظر برای تولید در سال جاری ممکن خواهد بود. طبق اعلام او، سایپا متعهد شده است تا برای تحقق 8 فرمان ابلاغی رئیس جمهور و تنظیم بازار خودرو، در نیمه اول سال 2 هزار و 200 دستگاه خودرو و در نیمه دوم 2 هزار و 500 دستگاه به‌صورت روزانه تولید کند.

مونتاژ خودروهای چانگان و زوتی در ایران توسط سایپا

با وجود این‌ها، همان‌طور که تیموری اذعان داشته است، 100 هزار دستگاه عقب‌ماندگی در تولید دارند. گروه خودروسازی سایپا برای جبران این عقب‌ماندگی هم در نظر دارد به مونتاژ روی بیاورد و از خرداد پیش رو پروژه مونتاژ خودروهای کمپانی‌های چینی چانگان و زوتی را کلید می‌زند. این شرکت محصولات این کمپانی‌ها را به‌صورت SKD یا قطعات نیمه‌منفصل وارد می‌کند تا داخل کشور مونتاژ شوند. گفتنی است که به‌تازگی شرایط فروش چانگان CS35 پلاس به‌عنوان اولین خودرو وارداتی سایپا هم اعلام شد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا این نکته را هم متذکر شد که با افزایش تولید خودرو، بستر تنظیم بازار خودرو فراهم می‌شود؛ همچنین مردم می‌توانند با آرامش خاطر خودروهای سایپا را خریداری کنند.

علاوه بر این‌ها، تیموری اعلام کرد که طی سال 1400 در حوزه لوازم یدکی 2 هزار و 200 میلیارد تومان فروش را تجربه کردند که 2 هزار میلیارد تومان از مجموع، متعلق به گارانتی قطعات بود؛ به‌عبارتی دیگر، 90.9 درصد لوازم یدکی تحت پوشش گارانتی قرار داشتند. به‌همین خاطر سایپا تصمیم گرفت با ارتقای کیفیت محصولات، هزینه‌ها را مدیریت کند. در نتیجه در سال 1401 موفق به فروش 6 هزار میلیارد تومان لوازم یدکی شدند و کمتر از هزار و 500 میلیارد تومان یا فقط 25 درصد از فروش لوازم یدکی مربوط به گارانتی بود.