عکاسی در نور کم

مقایسه کیفیت عکاسی در نور کم با آیفون 14 پرو، گلکسی S23 اولترا، پیکسل 7 پرو و وان پلاس 11

در این مقاله می‌خواهیم عملکرد دوربین پرچمدارانی مانند گلکسی اس 23 اولترا، آيفون 14 پرو و غیره را با تست عکاسی در نور کم مقایسه کنیم.

عکاسی در نور کم یک چالش واقعی برای دوربین‌های بزرگ بدون آینه و لنز‌های گران‌قیمتشان به حساب می‌آید. حالا یک اسمارت فون با آن لنز کوچک چه حرفی برای گفتن در این زمینه خواهد داشت؟

به لطف توان پردازشی هوش مصنوعی و پردازش‌های پس از ثبت تصویر، پرچمداران اخیر کمپانی‌هایی مانند سامسونگ، اپل، گوگل و وان پلاس عملکرد تحسین‌برانگیزی حین عکس‌برداری در شرایط نوری ضعیف از خود نشان می‌دهند. البته مشکل عکاسی در نور کم هنوز به طور کامل حل نشده اما در سالیان اخیر بهبودهای چشم‌گیری به خود دیده است.

امروز در گجت نیوز می‌خواهیم چهار دستگاه از جدیدترین پرچمداران حال حاضر دنیای موبایل یعنی اپل آیفون 14 پرو – Apple iPhone 14 Pro، سامسونگ گلکسی اس 23 اولترا – Samsung Galaxy S23 Ultra، گوگل پیکسل 7 – Google Pixel 7 و وان پلاس 11 – OnePlus 11 را با تست عکاسی در نور کم مورد بررسی قرار بدهیم. ماژول دوربین هر چهار گوشی حداقل سه لنز دارند و هرکدام هنگام شب تصاویر را به گونه‌ای متفاوت ثبت می‌کنند.

دیگر مقدمه‌چینی کافی است. بیایید به شب خنک برویم و ببینیم این گوشی‌ها چه عکس‌هایی در شب تاریک می‌گیرند.

مشخصات دوربین‌ها

عکس‌های زیبا و با کیفیت در واقع تلفیقی از مشخصات سخت افزاری مناسب و جادوی نرم افزاری هستند. بنابراین بد نیست اگر پیش از شروع نگاهی به توانایی‌های هر گوشی روی کاغذ داشته باشیم.

وان پلاس 11آیفون 14 پروگلکسی اس 23 اولتراپیکسل 7 پرو
دوربین اصلی50 مگاپیکسلی، 24 میلی‌متری، f/1.848 مگاپیکسلی، 24 میلی‌متری، f/1.8200 مگاپیکسلی، 24 میلی‌متری، f/1.750 مگاپیکسلی، 25 میلی‌متری، f/1.9
دوربین فوق عریض48 مگاپیکسلی، 14 میلی‌متری، f/2.212 مگاپیکسلی، 13 میلی‌متری، f/2.212 مگاپیکسلی، 13 میلی‌متری، f/2.212 مگاپیکسلی، 13 میلی‌متری، f/2.2
تله‌فوتو32 مگاپیکسلی، 48 میلی‌متری، f/2.0، زوم دو برابری12 مگاپیکسلی، 77 میلی‌متری، f/2.8، زوم سه برابری10 مگاپیکسلی، 69 میلی‌متری، f/2.4، زوم سه برابری
10 مگاپیکسلی، 230 میلی‌متری، f/4.9، زوم ده برابری
48 مگاپیکسلی، 120 میلی‌متری، f/3.5، زوم پنج برابری
دوربین سلفی16 مگاپیکسلی12 مگاپیکسلی12 مگاپیکسلی10.8 مگاپیکسلی

هر چهار گوشی مجهز به سنسورهای عریض، فوق عریض و تله‌فوتو شده‌اند. فاصله کانونی دوربین‌ها کمی با یکدیگر تفاوت دارد و لنز تله‌فوتوی وان پلاس 11 از زوم 2 برابری، آیفون و گلکسی زوم 3 برابری و پیکسل 7 زوم 5 برابری برخوردارند. بقیه مقادیر بزرگنمایی مربوط به کراپ کردن تصویر خواهند بود.

تصاویر شبانه دوربین اصلی

در بخش اول تصاویر بهترین پردازش رنگ و وضوح متعلق به گلکسی اس 23 اولتراست. پیکسل 7 پرو و وان پلاس 11 تعادل رنگ‌ها را به خوبی رعایت کرده‌اند و چراغ‌ها را به خوبی نمایش می‌دهند. با این وجود عکس وان پلاس 11 رنگ و رو رفته به نظر می‌رسد و همچنین بیشترین نویز را در میان تمام گوشی‌ها دارد. این در حالی است که سایر دیوایس‌ها برای رفع نویز عالی عمل کرده‌اند.

وجود چندین منبع نوری در پس‌زمینه و تاریکی مطلق در جلو، این صحنه را به یکی از چالش‌های اصلی برای گوشی‌ها تبدیل می‌کند. وان پلاس 11 و گلکسی اس 23 اولترا با سایه‌ها جنگدیدند و آن‌ها را روشن‌تر کردند ولی در نهایت تصاویر کمی حالت مصنوعی به خود گرفته‌اند. با این وجود رنگ‌ها در عکس اس 23 اولترا بسیار زیبا و مطلوب هستند. البته رنگ‌ها در وان پلاس 11 شباهت بیشتری با واقعیت دارند.

پیکسل 7 پرو و آیفون 14 پرو تسلیم تاریکی شدند تا داینامیک تصویر حالت طبیعی‌تری داشته باشد. این تغییر رنگ‌ها به گونه‌ای متفاوت در هر دو گوشی انجام شده و پیکسل به سراغ رنگ‌های سردتر رفته است، اما در مقابل تصویر در آیفون کمی زرد رنگ شده که امضای دوربین آیفون به حساب می‌آید.

در این صحنه هیچ برنده‌ای نداریم. تمامی گوشی‌ها در این شرایط چالش‌برانگیز عکاسی در نور کم عملکرد خوبی داشتند و در پایان اشتباهات خاص خودشان را انجام دادند. اگر به نظر شما یک گوشی عملکرد بهتری نسبت به دیگران داشته آن را در بخش دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

حالا صحنه ما به فضایی روشن‌تر با جزئیات و سایه‌های زیاد تغییر پیدا کرده است.

وان پلاس 11 عملکرد بسیار خوبی را در ثبت اجسامی که در مجاورت منبع نوری بودند از خود نشان داده است، اما جزئیات و برجستگی‌های مجسمه را که سوژه اصلی عکاسی بوده را نتوانسته به خوبی پردازش کند. تصویر این گوشی در مجموع کمی رنگ و رو رفته بوده چگالی رنگ پایینی دارد. آیفون با حفظ دامنه گسترده داینامیک عملکردی عالی داشته اما هرچه بیشتر به این عکس نگاه کنید، متوجه می‌شوید جزئیات بیش از حد برجسته شده‌اند و به چشم می‌آیند.

از آنجایی که گلکسی اس 23 اولترا جزئیات را چندان برجسته نکرده، عکس آن کمی حالت فلت و تخت به خود گرفته اما جزئیات آن از تمامی گوشی‌های دیگر بهتر است. رنگ‌ها نیز به طور مطلوبی گرم هستند و به واقعیت بسیار نزدیکند. پیکسل 7 پرو نیز در زمینه جزئیات عالی عمل کرده اما در بحث داینامیک و رنگ‌ها یک گام به عقب برداشته است، به طوری که سردترین و رنگ پریده‌ترین تصویر به همین گوشی تعلق دارد.

در اینجا تلاش کردیم تصویری هنری از نور زیر نیمکت کنار خیابان تاریک ثبت کنیم. آیفون 14 پرو و گلکسی اس 23 اولترا با تم رنگی تیره و هاله زرد/سبز رنگ این صحنه را به نوعی خراب کردند و زیبایی آن از دست رفته است.

در مقابل پیکسل 7 پرو و وان پلاس 11 عملکرد مناسبی از خود نشان دادند و تصاویر آن‌ها کمی در تم رنگی و فاصله کانونی تفاوت دارند. وان پلاس 11 رنگ‌هایی سردتر و پیکسل 7 پرو رنگ‌های گرم‌تری را به نمایش گذاشته‌اند و اینکه کدام بهتر است تنها به قضاوت و سلیقه کاربر برمی‌گردد.

تصاویر شبانه دوربین فوق عریض

لنزهای فوق عریض به شما اجازه می‌دهند تا بتوانید از مناظر طبیعی و از زاویه دیدهای جالب به عکس‌برداری بپردازید. بیایید ببینیم این لنزها زمانی که خورشید غروب کرده در عکاسی با نور کم چگونه عمل خواهند کرد.

وان پلاس 11 به خوبی توانسته جزئیات را به تصویر بکشد و شکل و شمایل منبع نوری را به خوبی حفظ کرده است. جزئیات مجسمه نیز به خوبی حفظ شده ولی کمی تیره‌تر از واقعیت نمایش داده می‌شود. آیفون 14 پرو نیز دوباره در بحث داینامیک عملکرد بسیار خوبی داشته و سوژه‌ها به خوبی می‌درخشند، اما جزئیات در مقایسه با سایر گوشی‌ها به فراموشی سپرده شده‌اند.

گلکسی اس 23 اولترا و پیکسل 7 پرو هر دو عملکرد مطلوبی در زمینه حفظ داینامیک و جزئیات داشتند؛ اما برای رسیدن به این هدف مجبور شدند تا شکل چراغ‌ها را قربانی کنند و آن‌ها را به خوبی نشان ندهند. دمای رنگ‌ها تا حدی متفاوت بوده و گلکسی رنگ‌هایی گرم‌تر و پیکسل رنگ‌هایی سردتر را نمایش می‌دهد.

در این بخش برنده وان پلاس 11 و گلکسی اس 23 اولترا به طور مشترک خواهند بود. اما اگر می‌خواهید برای این قسمت تنها یک برنده وجود داشته باشد، باید بدانید انتخاب یکی از این دو گوشی کاملا به سلیقه کاربر وابسته خواهد بود چرا که از لحاظ فنی عملکرد این دو گوشی به یکدیگر شباهت زیادی دارند.

به سراغ این صحنه از طبیعت رفتیم تا هر چهار گوشی را به مرز توانایی‌هایشان نزدیک کنیم. جای تعجبی ندارد اگر بگوییم هیچ کدام از گوشی‌ها نتوانستند در این عکاسی با نور کم حرفی برای گفتن داشته باشند.

با این وجود بررسی عملکرد دیوایس‌ها در مواجهه با نور بسیار کم در نوع خود جالب است. برای مثال آن نیمکت‌هایی که در سمت چپ قرار گرفته‌اند را نگاه کنید. پیکسل 7 پرو بهترین عملکرد را در نمایش ابعاد و رنگ نیمکت‌ها داشته اما همزمان در نمایش منبع نور عملکرد افتضاحی داشت. جزئیات شاخه‌های درخت در عکس گلکسی اس 23 اولترا بهتر از سایرین حفظ شده‌اند، چرا که بقیه موبایل‌ها به دلیل کم نور بودن محیط نویزها را به شدت کاهش داده‌ و در نتیجه شاخه‌ها نیز تار شده‌اند.

حالا به گوشی‌هایمان شانس مجددی دادیم و در یک صحنه پرنورتر یک عکس افقی گرفتیم.

وان پلاس 11 در اینجا با داینامیک مطلوب و حفظ شکل منبع نور عملکردی عالی داشت. البته جزئیات کمی بیش از حد شارپ شده‌اند اما همچنان خوب هستند. اما عکسی که آیفون 14 پرو گرفته شد چنگی به دل نمی‌زند. روشنایی کم، جزئیات از دست رفته و هاله سبز رنگ اطراف صحنه کیفیت عکس را تا حد زیادی پایین آورده‌اند.

گلکسی اس 23 اولترا رنگ‌هایی سرزنده را به نمایش گذاشته و داینامیک رنگ‌ها را به خوبی حفظ کرده اما هنوز در برابر وان پلاس 11 کمی جای کار دارد. در اس 23 اولترا به جزئیات کمتر پرداخته شده و کمی محو شده‌اند.

لنز فوق عریض پیکسل 7 پرو تصویری با بالانس مناسب، نور کافی و جزئیات خوب به ما تحویل داد. جزئیات در این عکس مانند وان پلاس بیش از حد شارپ نبودند ولی مانند اس 23 اولترا نیز از دست نرفتند. در این صحنه نیز عملکرد پیکسل و وان پلاس به یکدیگر بسیار شبیه بوده و شاید تنها معیار انتخاب میان آن‌ها، تم رنگی سبز پیکسل یا تم آبی وان پلاس باشد. به هر حال سوژه در یک صحنه تاریک قرار داشت و این تم‌های رنگی بخشی از خطای قابل پذیرش گوشی‌ها به حساب می‌آید.

تله‌فوتو و پرتره

زوم دوربین‌ها هنگامی بیشترین کاربرد را دارد که می‌خواهید به سوژه نزدیک‌تر شوید یا عکس پرتره‌ای بگیرید که کیفیت سوژه‌تان کاهش پیدا نکند. از آنجایی که موبایل‌های مورد بررسی ما زوم‌های مختلفی را ارائه می‌کنند، عملکردشان را در بزرگنمایی‌های 2 تا 5 برابری بررسی خواهیم کرد.

لنز تله‌فوتوی وان پلاس 11 قادر به زوم 2 برابری است اما در شرایط عکاسی با نور کم، ترجیح داد که عکس را با دوربین اصلی‌اش بگیرد و سپس به صورت دیجیتالی آن را کراپ کند. در نتیجه پردازش جزئیات ضعیف بوده و تاری‌های زیادی را در شاخه درختان می‌بینیم؛ آن هم به خاطر مکانیسم کاهش نویز. رنگ‌ها نیز کمی روشن‌تر هستند اما حداقل نور تصویر به خوبی حفظ شده است.

لنز تله‌فوتوی آیفون قابلیت زوم 3 برابری را دارد، بنابراین باز هم شاهد کراپ دیجیتال هستیم. با این وجود آیفون عملکرد بسیار بهتری در مقایسه با وان پلاس از خود نشان داد، جزئیات را به خوبی حفظ کرد و رنگ‌ها زنده و با داینامیک مناسب ثبت شده‌اند. رنگ آسمان به واقعیت شباهت زیادی دارد و جزئیات نه تنها تار نیستند، بلکه در مقایسه با عکس گلکسی اس 23 اولترا کمی بیش از حد برجسته شده‌اند.

عکسی که گلکسی ثبت کرده با کیفیت عالی، شارپ و نور بسیار خوب بوده و برنده این صحنه به شمار می‌آید. اس 23 اولترا نیز یک کراپ دیجیتالی را به نمایش می‌گذارد اما برگ برنده‌اش سنسور 200 مگاپیکسلی دیوایس بوده که سایر گوشی‌ها از آن محروم هستند.

پیکسل 7 پرو تصویری با نور خوب گرفت اما رنگ‌ها کمی بی روح هستند و جزئیات بیش از حد به چشم می‌آیند. از آنجایی که دوربین تله‌فوتوی پیکسل زوم 5 برابری دارد، این عکس هم یک کراپ دیجیتالی است اما هنوز کیفیت آن از وان پلاس 11 بهتر ارزیابی می‌شود.

در زوم 5 برابری وان پلاس 11 همچنان از لنز اصلی خود استفاده می‌کند و کیفیت تصویر همچنان رو به وخامت می‌رود. جزئیات از دست رفته و نویزهای بسیار زیاد ماهیت اصلی زوم را به طور کامل از بین برده‌اند. آیفون 14 پرو در این عکاسی با نور کم از لنز 3 برابری خود استفاده کرد و آن را به طور دیجیتالی به زوم 5 برابری تبدیل کرد. با این وجود کیفیت تصویر تفاوت چندانی با وان پلاس ندارد.

گلکسی اس 23 اولترا از لنز تله‌فوتوی 3 برابری خود توان گرفت تا بتواند در نهایت زوم 5 برابری انجام بدهد. به نظر می‌رسد این گوشی عملکرد بهتری در مقایسه با سه رقیب دیگر دارد. جزئیات به خوبی نمایش داده می‌شوند و رنگ‌ها جذاب و زیبا هستند اما تم کلی رنگ‌ها کمی سرد است. پیکسل 7 پرو به دلیل عدم استفاده از دوربین تله‌فوتوی 5 برابری خود و به کارگیری دوربین اصلی برای زوم نتوانست جزئیات را به خوبی حفظ کند و هاله زرد رنگی روی کل تصویر قابل مشاهده است.

عکس پرتره زوم شده زمانی کارایی خواهد داشت که بخواهید سوژه‌تان را از فضای پشت سرش متمایز کنید.

دوربین گوشی‌ها هنگام شب برای عکس پرتره با چالش دیگری مواجه می‌شوند. دیوایس باید از سنسور کوچک‌تری با گشودگی دریچه دیافراگم پایین کمک بگیرد تا نور کافی دریافت کرده و افکت مصنوعی بوکه را روی سوژه اعمال کند.

با گلکسی اس 23 اولترا می‌توانید بهترین عکاسی را در نور کم داشته باشید. جزئیات، جداسازی سوژه از پس‌زمینه، بوکه، رنگ‌ها و غیره بسیار عالی هستند و چالش با موفقیت پشت سر گذاشته شده است. در عکس آیفون جزئیات کمتر بوده و رنگ‌ها بی روح هستند؛ اما نه به اندازه وان پلاس 11 که یک عکس پرتره بدون فوکوس مناسب، بدون جزئیات و تار تحویل داده است (البته داینامیک و رنگ‌ها در تصویر به خوبی نمایش داده شده‌اند). پیکسل 7 پرو باز هم از دوربین تله‌فوتو برای عکس پرتره استفاده نکرد و با همان دوربین اصلی عکس گرفت، بنابراین کیفیت تصویر نیز چندان رضایت‌بخش نیست.

این صحنه به عنوان آخرین شانس وان پلاس 11 برای استفاده از دوربین تله‌فوتو و ثبت عکسی با کیفیت بود اما باز هم جزئیات از دست رفته‌اند و فوکوس به خوبی انجام نشده است. آیفون و گلکسی در این بخش عملکرد خوبی از خود به جا گذاشتند و جداسازی سوژه از پس‌زمینه و فوکوس را به خوبی انجام دادند، اما دمای رنگ‌ها در دو گوشی متفاوت است. آیفون 14 پرو کمی بیشتر از اس 23 اولترا نویزها را از بین برده اما کیفیت هر دو مطلوب ارزیابی می‌شود و به جزئیات بیش از حد پرداخته نشده است.

پیکسل 7 پرو عملکردی بهتر از صحنه قبلی دارد اما جزئیات بیش از حد به چشم می‌آیند. عکسی که توسط این گوشی گرفته شده را می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید و کیفیت مناسبی دارد اما اگر با عکس آیفون یا گلکسی مقایسه کنید، ضعف‌های آن کاملا مشهود خواهد بود.

نتیجه‌گیری

عکاسی در نور کم

با در نظر گرفتن همه جوانب، اسمارت فون‌های مورد بررسی ما عملکرد بسیار خوبی حین عکاسی در نور کم از خود نشان دادند. حتی اگر با دوربین‌های حرفه‌ای DSLR نیز به عکاسی در چنین شرایط نوری می‌پرداختیم، باید مدت زمان زیادی را برای ادیت صرف می‌کردیم تا در نهایت عکس زیبایی به دست بیاید.

اگر بخواهید دست به کارهایی فانتزی مانند عکس‌برداری با بزرگنمایی، پرتره یا عکاسی با لنز فوق عریض بزنید طبیعتا کیفیت تصویر از آنچه انتظار دارید پایین‌تر خواهد آمد؛ اما باز هم بیشتر گوشی‌ها توانستند در این زمینه عملکرد خوبی داشته باشند.

در مجموع گلکسی اس 23 اولترا در اکثر صحنه‌ها بهتر از سایرین عکس‌برداری کرد. وان پلاس 11 نیز در کمال تعجب عملکرد خوبی از خود نشان داد، به خصوص در چالش‌های دوربین فوق عریض. با این وجود این گوشی و پیکسل 7 پرو در بحث پرتره نتوانستند خوب بدرخشند.

آیفون 14 پرو در بیشتر مواقع جزئیات را بیش از حد برجسته می‌کند و رنگ‌ها تم زرد دارند. دوربین این گوشی در سناریوهای مختلف عملکرد متفاوتی از خود نشان می‌دهد و به نوعی کیفیت تصاویرش به آن صحنه بستگی زیادی دارد، اما برای گرفتن بهترین عکس‌ها دست به ریسک نمی‌زند.