ChatGPT جایگزین مشاغل انسانی

هوش مصنوعی ChatGPT چگونه جایگزین مشاغل واقعی می‌شود؟

توانایی‌های منحصر به فرد هوش مصنوعی ChatGPT موضوعی نگران‌کننده برای آینده شغلی بشر است و این فناوری ممکن است روزی جایگزین مشاغل انسانی شود.

موفقیت و سلطه‌ی روزافزون ChatGPT در عرصه تکنولوژی، نگرانی‌ بسیاری از مردم در مورد اینکه هوش مصنوعی جایگزین مشاغل انسانی شود را برانگیخته است.

اگرچه ابزارهای هوش مصنوعی بدون تعامل انسانی کاملا منفعل هستند؛ اما این تهدید وجود دارد که انسان‌ها به‌صورت افراطی به‌این فناوری وابسته شده و آن را جایگزین بسیاری از مشاغل کنند.

درصد جایگزینی مشاغل انسانی با ChatGPT

جایگزینی مشاغل انسانی با ChatGPT

یک ماه پیش، یک شرکت تحقیقاتی به‌نام Resume Builder تحقیقاتی را انجام داد که نتایج حاصل از آن بسیار تکان دهنده است.

نتیجه تحقیقات این شرکت نشان می‌دهد درصد جایگزینی انسان با ChatGPT در بین بیش‌از 1000 سازمان آمریکایی مورد بررسی به 48 درصد رسیده است!

علاوه‌براین، 49٪ از این شرکت‌ها قبلا ChatGPT را فعال کرده‌اند و 30٪ در آینده‌ای نزدیک این تکنولوژی را به‌کار خواهند گرفت. بنابراین، درصد جایگزینی ChatGPT با مشاغل انسانی به زودی تغییر خواهد کرد.

بر اساس داده‌های Resume Builder، اکثر مدیران در تمام شرکت‌هایی که در این تحقیق شرکت کردند، از کارمند هوش مصنوعی جدید خود راضی هستند.

علاوه‌بر‌این، ChatGPT به مدیران کمک کرد تا هزینه‌های خود را کاهش دهند. 99٪ از شرکت‌هایی که از ChatGPT استفاده می‌کنند، صرفه‌جویی در هزینه‌ها را به‌عنوان نقطه قوت استفاده از این تکنولوژی گزارش می‌دهند.

چه مشاغلی با سلطه ChatGPT از میان خواهند رفت؟

هوش مصنوعی جایگزین مشاغل انسانی

حدود 3 ماه از انتشار ChatGPT می‌گذرد و پس از راه‌اندازی این فناوری روی وب، علاقه به‌تولید متن با هوش مصنوعی بسیار افزایش یافته است. از آنجایی که بسیاری از کسب‌وکارها به فضای مجازی و موتورهای جست‌وجو وابسته هستند، با سلطه هوش مصنوعی بر این بازار ممکن است بسیاری از مشاغل کاملاً نابود شوند.

بااینکه نیاز بازار کار به‌نویسندگان و ویراستاران در آینده ادامه خواهد داشت، اما با وجود این ابزار خارق‌العاده تعداد شاغلین این حوزه بسیار محدود می‌شود و احتمالا نیاز به ویراستار تنها برای ویرایش جزئی و تایید نهایی منحصر خواهد شد.

جایگزینی مشاغل انسانی با ChatGPT

کدنویسی اولین چیزی است که وقتی به هوش مصنوعی فکر می‌کنیم به‌ذهنمان خطور می‌کند. داده‌های نظرسنجی نشان می‌دهد که 66 درصد از شرکت‌ها در حال حاضر از ChatGPT به‌منظور برنامه نویسی و کدنویسی استفاده می‌کنند.

برای مثال، چت GPT در قلب سرویس جدید مایکروسافت که Power Copilot نام دارد جای گرفته است. وجود اين فناوری به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا با یک هوش مصنوعی صحبت کنند و برنامه‌ای که قصد ساخت آن را دارند توصیف کنند. کل این کار تنها در چند ثانیه انجام می‌شود!

داده‌های نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که 58٪ از شرکت‌ها از هوش مصنوعی برای تولید متن یا محتوا، 57٪ برای پشتیبانی از مشتری و 52٪ برای خلاصه جلسات یا جمع‌بندی اسناد استفاده می‌کنند.

ChatGPT در مراحل استخدام، مانند نوشتن شرح شغل، پاسخگویی به متقاضیان احتمالی و رزومه نویسی نقش دارد. بنابراین جای تعجب نیست که 77 درصد از شرکت‌های مورد بررسی از این فناوری برای نوشتن شرح شغل بهره برده‌اند.

آیا شغل شما از خطر ChatGPT در امان خواهد بود؟

خطر ChatGPT

پس از انتشار نتایج این تحقیق، Business Insider نظر خود را در مورد مشاغلی که ChatGPT جایگزین آنها خواهد کرد به‌اشتراک گذاشت. براساس این نظریه، مشاغل زیر با تسلط کامل هوش مصنوعی بر بازار کار کنار گذاشته می‌شوند:

  • مشاغل فنی (کدنویس، برنامه‌نویس کامپیوتر، مهندسان نرم‌افزار، تحلیلگر داده)
  • مشاغل رسانه‌ای (تبلیغات، تولید محتوا، نوشتن فنی، روزنامه نگاری)
  • مشاغل صنعتی و حقوقی (مشاوران حقوقی، دستیاران حقوقی)
  • مشاغل مالی (تحلیلگران مالی، مشاوران مالی شخصی)
  • طراحان گرافیک
  • نمایندگی‌های خدمات مشتری

بازدهی ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی چندین برابر انسان است

بازدهی ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی

افراد معمولاً در دهه ۲۰ سالگی وارد بازار کار می‌شوند. این افراد بی‌تجربه و تازه‌کار هستند و آموزش صحیح آنها برای تبدیل شدن به‌فردی کارآمد در محیط کار، زمان زیادی می‌طلبد. اما از طرف مقابل، هوش مصنوعی می‌تواند فوراً چیزهای جدید بیاموزد و با هر نسل خود را بهبود بخشد، به‌خصوص زمانی که کار تکراری و قابل پیش‌بینی باشد.

علاوه‌براین، بر خلاف کارگران انسانی ماشین‌ها بی‌نهایت مطیع هستند، خسته نمی‌شوند و حقوق یا مزایای ماهانه نمی‌خواهند. تمام این ویژگی‌ها آنها را به نیروی کاری ارزان‌تر، سودآورتر و با بازدهی بیشتر نسبت به کارگران انسانی تبدیل می‌کند.

هوش مصنوعی هر روزه در حال هوشمندتر شدن است و به نظر می‌رسد آتش نابودی ChatGPT به تمام جنبه‌های زندگی ما سرایت خواهد کرد.

بسیاری از مردم معتقدند هنوز هوش مصنوعی برای جایگزین مشاغل انسانی شدن آماده نیست. برای مثال، ابزارهای زیادی برای نوشتن محتوا مبتنی بر هوش مصنوعی وجود دارد که می‌توانند در چند ثانیه محتوا ایجاد کنند. اما بیشتر آنها بدون کاربرد و غیرمفید هستند.

مثلاً اگر از این فناوری در مورد گوشی شیائومی 13 اولترا سوال بپرسید که هنوز عرضه نشده است، محتوایی با اطلاعات اشتباه دریافت خواهید کرد. چت GPT در پاسخ به این سوال گفت که این گوشی با اسنپدراگون 888 عرضه خواهد شد! درصورتی که این موضوع واقعیت ندارد.

بر همین اساس بسیاری از کاربران معتقدند که در حال حاضر هوش مصنوعی مانند یک کودک نوپاست که چیزهای مختلفی را یاد می‌گیرد. از طرف دیگر 55٪ مردم فکر می‌کنند که ChatGPT بسیار کارآمد است.

هوش مصنوعی جایگزین مشاغل انسانی

علاوه بر خطر جایگزینی ChatGPT با بسیاری از مشاغل، مواردی همچون رفتارهای فریب‌کارانه ChatGPT، توانایی آن برای انجام حمله فیشینگ و پاک‌سازی ردپای خود و تلاش مجرمان سایبری برای استفاده از این ربات چت به‌منظور تحریر کدهای مخرب، نمونه‌های نگران‌کننده‌ای از سلطه فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی هستند.

با توجه به روند رو به رشد این فناوری نوظهور، ایجاد تدابیر حفاظتی مناسب برای اطمینان از استفاده اخلاقی و مسئولانه از آن ضروری است. سه ماه طول کشید تا ChatGPT تبدیل به یک تهدید برای بسیاری از مشاغل شود؛ اینکه در سه ماه آینده این فناوری چه بلایی بر سر بازار کار خواهد آورد، موضوعی بسیار نگران کننده خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*