جوانان خرید آیفون

چرا علاقه جوانان به خرید آیفون بسیار کمتر از قبل شده است؟

نتایج تحلیل‌های جدید حاکی از این است که علیرغم فروش فوق‌العاده آیفون – iPhone، علاقه جوانان به خرید این گوشی‌ها روز به روز در حال کاهش است.

بر اساس گزارش‌های اخیر، سه گوشی آیفون 13، آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس همگی توانستند در میان پرفروش‌ترین گوشی های سال 2022 قرار گیرند.

با این وجود، برخی گزارش‌های دیگر هم حاکی از این هستند که جوانان علاقه کمتری به خرید آیفون نشان داده‌اند و ظاهرا در آینده نیز تمایل چندانی به خرید گوشی‌های اپل نخواهند داشت.

گزارش مالی اپل از سه ماهه اول سال مالی 2023 از فروش 65.755 میلیارد آیفون در این بازه زمانی حکایت داشت. این رقم البته 8 درصد کمتر از فروش 71.628 میلیارد دلاری بازه زمانی مشابه در سال مالی 2022 بوده است.

علاوه بر این، فروش آیفون در کشور چین، یکی از بزرگترین بازارهای آیفون، در سه ماه نخست 2023 بالغ بر 23.905 میلیارد دلار بوده؛ در حالی که در بازه زمانی مشابه در سال مالی 2022، رقم فروش برابر با 25.783 میلیارد دلار بوده است.

جوانان خرید آیفون

در همین راستا، لو هائو از دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه نانچانگ چین اعلام کرد که اگرچه ممکن است فروش سه گوشی iPhone 14 و iPhone 14 Pro و iPhone 14 Pro Max در مقایسه با رقبا کاملا برتر باشد، اما برگ‌های برنده گوشی‌های اپل نظیر تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر رفته رفته در حال کمرنگ‌تر شدن هستند.

این تحلیلگر مدعی است که اگرچه سری آیفون 14 محصولاتی عالی هستند، اما پیشرفت آن‌ها در مقایسه با نسل قبل چندان زیاد نیست و همین امر اشتیاق خرید این گوشی‌ها را بخصوص در نسل جوان کاهش می‌دهد.

جوانان علاقه کمتری به خرید آیفون دارند

تحقیقات گسترده‌ای که هائو در کشور چین انجام داده است، گویای این است که جوانان در مقایسه با قبل علاقه کمتری به خرید گوشی‌های آیفون دارند!

او دلیل این امر را تفاوت‌های کلیدی عادت‌های خرید کاربران جوان‌تر در مقایسه با کاربران قدیمی‌تر می‌داند. به بیان دقیق‌تر، به اعتقاد این تحلیلگر، بر خلاف کاربران میان‌سال و پیر که برای برندهای خارجی ارزش قائل بوده و محصولات چینی را نمی‌پسندند، جوان‌ترها الگوی مصرفی متفاوتی داشته و برندهای چینی را ترجیح می‌دهند.

در نتیجه این امر، آیفون رفته رفته در حال واگذار کردن جایگاه خود در بین جوانان به برندهای چینی است!

جوانان خرید آیفون

همچنین برخی نتایج دیگر نیز کارکرد اصلی گوشی های هوشمند مدرن را شبکه‌های اجتماعی و جستجو در اینترنت می‌دانند. در نتیجه این امر گوشی‌هایی که حافظه و مشخصات فنی بالاتر را با قیمت مناسب‌تری به کاربران عرضه کنند، برنده خواهند بود.

طبیعتا برای افراد با این طرز فکر، یک آیفون بیش از حد گران است؛ چرا که قیمت یک آیفون برابر با مجموع قیمت چندین گوشی میانرده چینی است!

نظر شما در خصوص عدم تمایل جوانان به خرید آیفون چیست؟ آیا شما هم چنین نظری دارید یا خیر؟