زمان مناسب برای خرید خودرو در بازار ایران

آیا اکنون زمان مناسبی برای خرید خودرو است یا باید صبر کنیم؟

در وضعیت کنونی بازار ماشین ایران، مردم یک سوال بزرگ دارند: آیا زمان مناسبی برای خرید خودرو است یا خیر؟ در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم.

این روزها یکی از سوال‌های مهم چه برای مشتریان خودرو و چه برای فعالان و دنبال‌کنندگان، این است که آیا در حال حاضر باید اقدام به خرید خودرو کرد یا خیر. بازار آشفته خودرو در ایران با نوسانات نرخ ارز و… حتی آشفته‌تر از قبل شده است و تا قبل از سال نو، زمزمه‌هایی از اعلام قیمت جدید اتومبیل و حتی افزایش 30 تا 70 درصدی به گوش می‌رسید. حالا که فروردین رو به پایان می‌رود، سرانجام قیمت جدید خودروهای داخلی توسط ایران خودرو و سایپا اعلام شده و به‌زودی قیمت خودروهای مونتاژی نیز اعلام می‌شود. با این اوصاف آیا حالا زمان مناسبی برای خرید خودرو است یا باید همچنان منتظر ماند؟

در بازار آشفته کنونی، زمان خرید خودرو است یا انتظار؟

زمان مناسب برای خرید خودرو در وضعیت کنونی بازار ایران

سال گذشته قیمت خودرو از روند رو به افزایش خود باز نماند و به‌رسم همیشه، بازار با جهش‌های حیرت‌آور قیمتی مواجه شد. در سال 1402 هم بنا به گفته سپهر دادجوی توکلی به‌عنوان مدیر روابط عمومی شورای رقابت، قیمت برخی از خودروها حتی زیر 30 درصد افزایش داشته است. با این حال، افزایش قیمت بعضی دیگر نه‌تنها از 30 درصد بالاتر بوده، بلکه مرز 70 درصدی را هم رد کرده است! همچنین بالاخره قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا مشخص شد؛ در محصولات این دو خودروساز داخلی افزایش حداقل 10 درصدی تا حداکثر 42 درصدی را می‌توان مشاهده کرد.

از این رو، قیمت‌ها همواره نه رو به کاهش یا حتی تعادل بلکه رو به افزایش بوده‌اند. به نقل از کارشناس حوزه خودرو بابک صدرایی، پیش‌بینی می‌شود که در سال 1402 تورم 40 تا 50 درصدی ثبت شود. ضمنا باید به این نکته توجه داشت که در بین عوامل مختلف، نوسانات ارز کلیدی‌ترین عامل تعیین قیمت‌ها است. با چنین وضعیتی دشوار است که انتظار بهبود وضعیت قیمت‌گذاری در بازار خودرو ایران و هموارتر شدن مسیر خرید خودرو را داشت.

زمان مناسب برای خرید خودرو در وضعیت کنونی بازار ایران

از طرفی دیگر، آخرین شوکی هم که به بازار وارد شد، اعلام قیمت کارخانه‌ای جدید اتومبیل‌های داخلی بنا به دستورالعمل تنظیم‌شده بود. به‌وضوح انتظار نمی‌رفت تصمیم به کاهش قیمت‌ها گرفته شود؛ از آنجا که مسئله سودآوری برای خودروسازان داخلی را هر چه بغرنج‌تر می‌کرد. روی هم رفته تورم سرسام‌آور، نوسانات نرخ ارز و شوک اخیر عوامل اصلی شکل‌دهی به قیمت‌ها و روند کنونی بازار خودرو بوده‌اند و خرید خودرو را برای مشتریان ایرانی، چالش‌برانگیزتر کرده‌اند.

کمتر کسی انتظار کاهش قیمت خودرو را دارد و در بهترین حالت، همه امیدوارند که حداقل برای مدتی ثباتی نسبی در این زمینه به‌وجود بیاید. با وجود این، آیا اصلاً می‌توان احتمال قابل ملاحظه‌ای را برای کاهش قیمت‌ها در نظر گرفت یا خیر؟ همان‌طور که صدرایی هم خاطرنشان کرده است، در اوایل سال با توقف خریداران و فروشندگان جهت مشخص‌شدن مسیر بازار و اقتصاد، رکودی در بازار شکل می‌گیرد. در صورتی که در سال 1402 هم بازار همان مسیر سال قبل را طی کند، بی‌هیچ شک و شبهه‌ای افزایش قیمت و دشوارتر شدن خرید خودرو در راه است.

وقت مناسب برای خرید ماشین در وضعیت کنونی بازار ایران

اگر هم تحولاتی چشمگیر در مولفه‌های سیاسی یا اقتصادی ایجاد شود، صرفاً باید انتظار داشت قیمت ماشین در محدوده‌ای ثابت بماند. در نتیجه، باید گفت کسانی که به‌دنبال خرید خودرو هستند، به‌رسم همیشه‌ی بازار ایران «حالا» بهترین زمان برای انجام خریدشان است؛ چون همان‌طور که گفته شد، قیمت‌ها همچنان افزایش پیدا خواهند کرد و اگر خیلی خوش‌بین باشیم، برای مدتی کوتاه بی‌تغییر می‌مانند. خرید خودرو جدا از رفع نیاز حمل و نقل ایرانیان، به‌خاطر ماهیت اقتصادی کشور به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده و به همین علت، زمان مناسب برای خرید خودرو مسئله‌ای تعیین‌کننده برای خیلی از ایرانیان است.