android vs ios

اندروید یا iOS، کدامیک کاربران وفادارتری دارند؟

دو پلتفرم iOS و اندروید سال‌ها است که پایگاهی میلیونی از کاربران را به‌خود جذب کرده‌اند. اما کدامیک کاربران وفادار و متعصب بیش‌تری دارند؟

اندروید و iOS، دو سیستم‌عامل و حکمران بلامنازع گوشی‌های هوشمند در جهان هستند. هر دو پلتفرم میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان دارند و هر یک تجربه کاربری و ویژگی‌های منحصر به‌فرد خود را ارائه می‌دهند. در این میان یکی از عواملی که موفقیت یک پلتفرم را تضمین می‌کند، میزان وفاداری کاربران آن است.

اگرچه دو پلتفرم اندروید و iOS پایگاهی از کاربران وفادار را به خود جذب کرده‌اند، اما این میزان در هر یک متفاوت است. در این راستا، نظرسنجی اخیر شرکت تحقیقاتی “Addictive Tips” نشان می‌دهد که نرخ وفاداری کاربران iOS حدود 18 درصد بیش از اندرویدی‌ها است. بدین معنا که کاربران آی او اس بیش‌‌تر از سیستم‌عامل گوگل و هر برند اندرویدی دیگری، به اپل پایبند هستند.

این نظرسنجی هم‌چنین حاکی از آن است که کاربران نسل جوان آیفون (متولدین دهه 80 میلادی به بعد)، بالاترین رضایت را از اکوسیستم iOS دارند. علاوه بر آن، کاربران آیفون سالانه به‌طور متوسط 15 روز بیش از اندرویدی‌ها با گوشی‌ هوشمند خود کار می‌کنند.

اندروید یا iOS

بااین‌حال، تحقیق مذکور هم‌چنین نشان داده که در صورت ممنوعیت اپلیکیشن توییتر در اپل استور، کاربران این پلتفرم را ترک خواهند کرد. پیش‌تر در مطالعه قبلی که توسط Piper Sandler انجام گرفته بود، مشخص شد که 87 درصد از نوجوانان آمریکایی از آیفون استفاده می‌کنند. براساس این گزارش، 88 درصد از پاسخ‌دهندگان ادعا کرده‌اند که قصد خرید مدل‌های جدیدتر آیفون را دارند. این آمار در مقایسه با یک دهه قبل، جهش دو برابری را نشان می‌دهد.

میزان وفاداری اندروید در برابر iOS

براساس گزارشی دیگر که توسط “Consumer Intelligence Reaserch Partners” منتشر شده، کاربران iOS در آمریکا وفاداری بیش‌تری را در مقایسه با اندرویدی‌ها از خود نشان داده‌اند. طبق داده‌های این مجموعه، طی سال 2020، پلتفرم آی او اس نرخ وفاداری 93 درصدی را ثبت کرده، این در حالی است که این آمار برای اندروید 88 درصد بود. این بدان معنی است که درصد بیش‌تری از کاربران iOS در مقایسه با کاربران اندرویدی احتمالا هنگام خرید گوشی بعدی خود به این پلتفرم پایبند خواهند بود.

اندروید یا iOS

بااین‌حال، داده‌های فوق تنها محدود به آمریکا و یک دوره زمانی خاص در سال 2020 است. هم‌چنین لازم به‌ذکر است که فاکتور وفاداری می‌تواند تحت تاثیر عواملی نظیر سلیقه شخصی، وفاداری به برندی خاص، تجربه کاربر و یکپارچکی اکوسیستم قرار گیرد.

نبرد پایان ناپذیر اندروید و آی او اس

یکی از دلایلی که iOS در مقایسه با اندروید از درجه وفاداری بالاتری برخوردار بوده، یکپارچگی بیش‌تر اکوسیستم آن است. به‌طوری‌که سیستم‌عامل اپل به‌ ادغام یکپارچه خود با سخت‌افزار شهرت دارد. برای مثال، ویژگی‌هایی نظیر ایردراپ، Continuity و Handoff جابجایی میان دستگاه‌های اپل را برای کاربران آسان‌تر می‌کند و سطحی از یکپارچکی که باعث ایجاد تجربه کاربری منحصر به‌فرد می‌شود را تقویت می‌کند.

از سوی دیگر، اندروید یک پلتفرم متن‌باز است که امکان شخصی‌سازی و انعطاف‌پذیری بیش‌تری را برای کاربران فراهم می‌آورد. بدین معنا که اندرویدی‌ها گزینه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بیش‌تری دارند که می‌تواند ایجاد یک اکوسیستم منسجم را برای گوگل چالش‌برانگیز کند. بااین‌ وجود، غول فناوری آمریکایی به‌طور پیوسته در حال بهبود یکپارچگی برای ارتقای تجربه کاربری و تقویت وفاداری است.

اندروید یا iOS

عامل دیگری که ممکن است بر وفاداری کاربران تاثیر بگذارد نیز پایبندی به برند است. برای نمونه، اگر کاربری در گذشته تجربیات مثبتی با یک برند خاص داشته باشد، احتمالا هنگام انتخاب دستگاه بعدی خود نیز به آن شرکت وفادار خواهد ماند. در این زمینه، اپل نسبت به اندروید دست بالا را دارد، زیرا برندی با هویت و استقلال قوی‌تر بوده و از این طریق کاربران وفادارتری را به‌خود جذب کرده است.

به‌طور کلی، هر دو پلتفرم اندروید و iOS میلیون‌ها کاربر راضی و وفادار از سراسر جهان داشته و انتخاب میان این دو معمولا به عواملی مانند ترجیح شخصی، نیازها و اولویت‌های کاربر بستگی دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*