آلودگی هوا عقل

آلودگی هوا، عقل انسان را از بین می‌برد

بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد که آلودگی هوا یکی از عوامل اصلی زوال عقل انسان است. در میان عوامل ایجاد آلودگی نیز ذرات خاصی بیشتر از بقیه به سلامتی انسان آسیب می‌رسانند.

تردیدی وجود ندارد که آلودگی هوا بسیار برای سلامتی انسان مضر است و می‌تواند سبب ایجاد بیماری‌ های مهمی همچون سرطان شود. حالا نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که آلودگی هوا برای عقل انسان نیز خطرناک است و می‌تواند منجر به آسیب‌های جبران‌ناپذیر شود.

آلودگی هوا دشمن عقل انسان است

آلودگی هوا عقل

در حال حاضر ۵۷ میلیون نفر در دنیا وجود دارند که از زوال عقل رنج می‌برند و تخمین زده می‌شود که این عدد تا سال ۲۰۵۰ به ۱۵۳ میلیون نیز برسد. همچنین گزارش شده است که آلودگی هوا نقش ۴۰ درصدی در ایجاد این مشکل خواهد داشت. دانشمندان برای مشخص شدن نقش آلودگی هوا به بررسی نتایج بیش از ۲ هزار پژوهش مختلف پرداختند و متوجه شدند که ۵۱ مورد از آنها به ارتباط مستقیم آلودگی هوا با این مشکل مهم پرداخته‌اند.

پژوهش‌های اشاره شده همگی مربوط به ۱۰ سال اخیر هستند و در میان آنها ریزذرات معلق (کوچکتر از ۲.۵ میکرون) مقصر اصلی شناخته شده‌اند. پس از ریزذرات PM2.5 نیز نیتروژن دی‌اکسید و نیتروژن اکسید در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند. البته پژوهشگران تاکید کرده‌اند که عواملی همچون تحصیلات و سیگار کشیدن بیشتر از آلودگی هوا در ایجاد این مشکل نقش دارند. پیشتر نیز دانشمندان متوجه شده بودند رابطه بین اضافه وزن و زوال عقل ترسناک و غیرقابل انکار استآلودگی هوا عقل

با همه اینها نمی‌توان مشکل مهمی همچون آلودگی هوا و تاثیر فاجعه‌وار آن بر سلامتی انسان را نادیده گرفت. به‌گفته کارشناسان، با توجه به فشار زیادی که بیماری زوال عقل می‌تواند به فرد و جامعه وارد کند، باید هرچه زودتر قوانین جدیدی برای مقابله با آلودگی هوا تصویب شود.

البته قرار گرفتن در معرض آلودگی می‌تواند تاحدودی به تصمیم شخصی فرد نیز مربوط باشد و بتوان خطرات مربوطه را کاهش داد، اما قطعا مهمترین گام ایجاد محدودیت برای انتشار ریزذرات معلق و کنترل آلودگی هوا است تا جلوی مواردی همچون زوال عقل انسان گرفته شود.