ترسناک ترین هیولاهای دریایی

ترسناک ترین هیولاهای دریایی تاریخ زمین!

امروز می‌خواهیم به ترسناک ترین هیولاهای دریایی دنیای باستان بپردازیم. هیولاهایی که حتی از مشاهده تصویرشان نیز تعجب خواهید کرد و اگر امروز وجود داشتند، هرگز پا به دریا نمی‌گذاشتید.

برای بیش از نیم میلیارد سال اقیانوس های زمین در کنترل موجودات فوق‌العاده بزرگی بوده‌اند. امروز تنها به‌لطف فسیل‌ های باقیمانده از آنها می‌دانیم که چنین موجوداتی وجود داشته‌اند. هرچند که زمانی ترسناک ترین هیولاهای دریایی زمین بودند و می‌توانستند به کابوس انسان‌ها بدل شوند. با بررسی این موجودات و عکس هیولای دریایی ترسناک با گجت نیوز همراه بمانید. اگر به این هیولاها علاقمند هستید، بهتر است زندگینامه هیولای مگالودون را نیز بخوانید.

نگاهی به ۲۴ مورد از ترسناک ترین هیولاهای دریایی باستان

گرد اره؛ کابوس دریاها

ترسناک ترین هیولاهای دریایی

اولین مورد از ترسناک ترین هیولاهای دریایی زمین گرد اره نام دارد. این هیولا اولین بار در دوران دوونین ظاهر شد و تا دوران تریاسه نیز در آب‌های زمین پرسه می‌زد. جالب است بدانید که در دوران دوونین کوه‌ها شکل گرفتند. همچنین اولین کوسه‌ها، ماهیان استخوان‌دار و حشرات جدید به این دوره تعلق دارند.

گرد اره‌ها همچون ترکیبی از کوسه و ماهی بودند و دندان‌های آنها به لبه اره مدور شباهت داشت. فسیل‌های کشف شده نشان می‌دهند که این ماهی متفاوت می‌توانسته تا ۷.۷ متر نیز رشد کند. بدین‌ترتیب از بزرگترین کوسه‌های امروزی نیز ۱.۵ متر بزرگتر بوده است.

Plesiosaurs

ترسناک ترین هیولاهای دریایی

این نام به‌گروهی از خزندگان دریایی تعلق دارد. بدنه کشیده آنها شبیه قایق بود و ۴ باله نیز داشتند. این هیولاهای غول‌پیکر از دوره تریاسه (بین ۲۵۱.۹ تا ۲۰۱.۴ میلیون سال پیش) تا اواخر دوره کرتاسه (بین ۱۴۵ تا ۶۶ میلیون سال پیش) در اقیانوس‌های زمین زندگی می‌کردند. شاید در نگاه اول فکر کنید که این جانور ظاهر عجیبی دارد؛ اما آنها در تمامی مناطق جهان پراکنده شده بودند و فوق‌العاده هم تنوع بالایی داشتند.

ترسناک ترین هیولاهای دریایی: دانکلوستئوس ترلی

دانکل

دانکلوستئوس ترلی یک ماهی زره‌ای غول‌پیکر در ابعاد یک اتوبوس بود که در دوه دوونین زندگی می‌کرد. وقتی دانشمندان برای اولین بار ۱۵۰ سال پیش فسیل این جانور را پیدا کردند، فکر می‌کردند حدود ۹.۱ متر باشد. هرچندکه بررسی‌های بیشتر در سال‌های اخیر به ابعاد ۴ تا ۶ متری اشاره دارند. در هر حال دانکل یک شکارچی فوق‌العاده بود و می‌توانست با آرواره‌های قدرتمند خود نیرویی در حدود ۵۰۰ کیلوگرم را به طعمه وارد کند.

دانکل دندان نداشت؛ اما صفحاتی استخوانی در دهان وی همان وظیفه را به‌بهترین وجه انجام می‌دادند. آنها برای تکه‌تکه کردن گوشت و استخون‌های دیگر جانوران کافی بودند.

Tanystropheus hydroides؛ موجودی که از دل داستان‌های ترسناک آمده است

ترسناک ترین هیولاهای دریایی

حدود ۲۴۲ میلیون سال پیش تمامی قاره‌های کره زمین در کنار هم بودند و یک ابرقاره به‌نام پانگه‌آ را شکل می‌دادند. این قاره توسط اقیانوس بزرگی به‌نام تتیس محاصره شده بود و همانجا بود که یکی از ترسناک ترین هیولاهای دریایی جهان زندگی می‌کرد. وقتی دانشمندان برای اولین بار فسیل این جانور را در مرز بین سوئیس و ایتالیا پیدا کردند، بسیار متعجب شدند.

Tanystropheus hydroides گردنی به‌طول ۱۰ متر داشت. این گردن دراز نسبت به بقیه بدن جانور سه‌برابر بزرگتر بود. در انتهای گردن نیز سری بسیار کوچک دیده می‌شد.

Habelia optata

ترسناک ترین هیولاهای دریایی

شاید حضور Habelia optata در لیست ترسناک ترین هیولاهای دریایی جهان درست نباشد؛ زیرا طول آن به تنها ۴.۱ سانتی‌متر می‌رسید. هرچند که این جانور کوچک شکارچی بسیار ماهری بود و شکارهای خود را تکه‌تکه می‌کرد. همچنین روی سر جانور لایه محافظی همچون کلاه ایمنی قرار داشت. هیولای کوچک ما به ۵۰۵ میلیون سال پیش یعنی دوره کامبرین تعلق دارد. این جانور را در ابعاد بزرگ تصور کنید. ترسناک نخواهد بود؟

Lyrarapax unguispinus

ترسناک ترین هیولاهای دریایی

اگر از دیدن این جانور تعجب کرده‌اید، باید بگوییم که Lyrarapax unguispinus حتی در دوران حیات خود نیز یک جانور عجیب محسوب می‌شده است. تصور کنید در حال شنا کردن در دوران کامبرین هستید که ناگهان یکی از ترسناک ترین هیولاهای دریایی جهان با دو چنگال بزرگ روی سر جلوی ظاهر می‌شود.

این بندپا یکی از اولین شکارچیان جهان بود و فورا می‌توانست شکار خود را به‌کام مرگ بکشاند. طول آن نیز در بهترین حالت به ۱ متر می‌رسید. همچنین هیچ جانوری قادر به شکار آنها نبود.

ترسناک ترین هیولاهای دریایی: ایکتیوسور

ترسناک ترین هیولاهای دریایی

اگر دلفین‌های امروزی را با خزنده‌ها ترکیب کنیم، احتمالا میتوان ظاهر ایکتیوسور را بازسازی کرد. یکی از ترسناک ترین هیولاهای دریایی جهان حدود ۲۵۰ میلیون سال پیش پا به عرصه وجود گذاشت و ۹۰ میلیون سال پیش نیز منقرض شد. آنها بسیار متنوع بودند. برخی از ایکتیوسورها  تنها ۳۰ سانتی‌متر طول داشتند و برخی از آنها نیز از اواخر دوره تریاسه به حتی ۲۶ متر می‌رسیدند.

از این نظر می‌توان آنها را هم‌اندازه نهنگ آبی دانست.

ترسناک ترین هیولاهای دریایی: تخت‌دندان

تخت‌دندان

تخت‌دندان نام یک راسته متعلق به دوران تریاسه است و در اروپا، خاورمیانه و چین حضور داشت. تخت‌دندان تا حدودی به لاکپشت‌های امروزی شباهت داشت. دندان‌های خرگوشی این جانور آنقدر قوی بودند که مي‌توانستند حتی یک سیب را پشت نرده‌ای چوبی  بکنند. آنها از دندان‌های جلویی خود برای کندن کف اقیانوس یا پوسته‌های ضخیم دیگر جانوران استفاده می‌کردند.

همین دندان‌های قوی نیز باعث شده‌اند که به‌عنوان یکی از ترسناکترین هیولاهای دریایی جهان معروف شود. هیولایی که طول آن به ۳ متر می‌رسید.

ساکورایتیس کروناریوس؛ عجیب ترین هیولای دریایی

ترسناک ترین هیولاهای دریایی

صرفا ظاهر عجیب این جانور انتخابش به‌عنوان یکی از ترسناک ترین هیولاهای دریایی جهان را توجیه می‌کند. این جانوران عجیب در دوره کامبرین یعنی حدود ۵۰۰ میلیون سال پیش زندگی می‌کردند. دانشمندان توانسته‌اند با بررسی میکروفسیل‌های مربوط به آنها در چنین اطلاعات محدودی را به دست آورند.

ساکورایتیس کروناریوس در کف شنی آب‌های کم‌عمق حضور داشت و طعمه‌های خود را ناگهان می‌بلعید.

هیولای تالی

تالی

این جانور فوق‌العاده عجیب در زمره نرم‌تنان قرار می‌گیرد. آنها دو چشم اولیه روی بدن خود داشتند. همچنین یک زائده بلند و باریک نیز با چیزی شبیه چنگک آنها را همراهی می‌کرد. فسیل یکی از ترسناک ترین هیولاهای دریایی تاریخ تنها در ایالت ایلینوی آمریکا یافت شده است. این جانوران حدود ۳۰۰ میلیون سال پیش زندگی می‌کردند و محل شکارشان نیز آب‌های ساحلی بود.

هیولای تالی آنقدر عجیب است که دانشمندان در رابطه با محل آنها در میان دسته‌ها و گونه‌های مختلف با مشکل مواجه شده‌اند.

Odontochelys semitestacea

ترسناک ترین هیولاهای دریایی

اگر می‌خواهید یکی از اجداد لاک‌پشت‌ها را ببینید، کافی است به تصویر Odontochelys semitestacea نگاهی بیندازید. آنها حدود ۲۲۰ میلیون سال پیش یعنی در دوره کرتاسه در آبهای ساحلی چین زندگی می‌کردند. این جانور همچون لاک‌پشت‌های امرزی از لایه محافظ روی سینه خود بهره می‌برد؛ اما به لاک پشتی مجهز نشده بود.

Typhloesus wellsi

ترسناک ترین هیولاهای دریایی

دانشمندان وقتی برای اولین بار با فسیل‌های این جانور مواجه شدند، آنقدر تعجب کردند که به آن لقب ماهی قرمز موجودات فضایی را دادند. حتی سیمون موریس، استاد بازنشسته دیرینه‌شناسی دانشگاه کمبریج یکبار به‌شوخی گفت که آنها زمینی نیستند. احتمالا فضایی‌ها از نگهداری آنها به‌عنوان یک حیوان خانگی خسته شده بودند و به‌همین خاطر در دوره کربنیفر (۳۵۸.۹ تا ۲۹۸.۹ میلیون سال پیش) آنها را به زمین آوردند تا به‌یکی از ترسناک ترین هیولاهای دریایی جهان تبدیل شوند.

این جانور عجیب برای شکار زبان دندان‌دار خود را به‌بیرون پرتاب می‌کرد.

ترسناک ترین هیولاهای دریایی: باسیلوسورس

باسیلوسوروس

برای اولین بار وقتی فسیل این جانور پیدا شد، دانشمندان به‌اشتباه آن را باسیلوسورس نام نهادند. این نام به‌معنی شاه سوسمار است. البته در نگاه اول نیز این جانور به یک خزنده دریایی شباهت دارد؛ اما بعدها مشخص شد که پستاندار است و از اجداد نهنگ‌‌های امروزی به‌حساب می‌آید. آنها از ۳۷.۸ تا ۳۳.۹ میلیون سال پیش به‌عنوان یکی از ترسناک ترین هیولاهای دریایی تاریخ زندگی می‌کردند.

همچنین طول این جانور به ۱۸ متر می‌رسید. هرچند که در نهایت سرنوشتی بهتر از دایناسورها نداشتند.

ترسناک ترین هیولاهای دریایی: Fanjingshania renovata

ترسناک ترین هیولاهای دریایی

وقتی برای اولین بار فسیل این جانور در سال ۲۰۲۲ به‌نمایش گذاشته شد، دانشمندان اعلام کردند که با هر مهره‌دار دیگری متفاوت است. Fanjingshania renovata همچون ترکیبی از کوسه و ماهی جلوه می‌کند. فلس‌های این جانور همچون دندان‌ هستند و به یک زره استخوانی نیز مجهز شده است. این جانور که یکی از ترسناک ترین هیولاهای دریایی جهان به‌حساب می‌آید، در طور دوره سیلورین (۴۴۳۸ تا ۴۱۹.۲ میلیون سال پیش) در آبهای جنوبی چین حضور داشت.

پنج‌چشمی ریگالیس

پنج‌چشمی

گفته می‌شود که وقتی در سال ۱۹۷۲ پنج‌چشمی ریگالیس توسط دیرینه‌شناسی به‌نام هری بلکمور به‌عنوان یکی از ترسناک ترین هیولاهای دریایی جهان ارائه شد، همه همکاران او خندیدند. این جانور خاص در اواسط دوره کامبرین زندگی می‌کرد و با پوزه درازش به شکار جانوران می‌پرداخت. اقیانوس‌های باستانی زمین در حدود ۵۰۵ میلیون سال پیش میزبان پنج‌چشمی ریگالیس بودند.

Mosasaurs

ترسناک ترین هیولاهای دریایی

این جانور بدون شک شایسته حضور در لیست ترسناک ترین هیولاهای دریایی جهان است. پیش از منقرض شدن، این خزندگان ۱۷ متری در سطح اقیانوس‌ها پرسه می‌زدند و به هیچ موجود زنده‌ای رحم نمی‌کردند. آنها حتی هم‌نوعان خود را نیز شکار می‌کردند.

کژدم دریا

کژدم دریا

کژدم دریا یکی از ترسناک ترین هیولاهای دریایی جهان است که امروزه نیز نسخه کوچکتر آن را در داریم. طول این جانور به ۲.۵ متر می‌رسید و می‌توانست خیلی راحت یک انسان را با عذاب بکشد. آنها برای بیش از ۲۰۰ میلیون سال عامل ایجاد وحشت در دریاها شده بودند و در نهایت نیز در اواخر دوره پرمیان (۲۹۸.۹ تا ۲۵۱.۹ میلیون سال پیش) منقرض شدند.

ترسناک ترین هیولاهای دریایی: Archelon ischyros

ترسناک ترین هیولاهای دریایی

بزرگ‌ترین لاک‌پشت‌های امروزی به ۱.۸ متر می‌رسند و چندان ترسناک نیستند. هرچند که اگر ابعاد آنها تغییر می‌کرد، شرایط نیز متفاوت می‌شد. حدود ۶۵ میلیون سال پیش لاک‌پشت‌های بزرگی به‌نام Archelon ischyros زندگی می‌کردند که طول آنها به ۴.۶ متر می‌رسید. قطعا اگر با یک لاک‌پشت دریایی با این ابعاد مواجه می‌شدید، آن را یکی از ترسناک ترین هیولاهای جهان می‌دانستید.

مگالودون

بدون شک یکی از جذاب‌ ترین هیولاهای دریایی جهان مگالودون است. مگالودون بین ۲۳ تا ۲.۶ میلیون سال پیش در اقیانوس‌ها پادشاهی می‌کرد و هیچ جانوری حتی جرئت نزدیک شدن به آن را نداشت. مگالودون حتی از بزرگ‌ترین کوسه‌های امروزی نیز تا سه برابر بزرگ‌تر بود. البته در رابطه با ابعاد دقیق این جانور بین دانشمندان اختلاف نظر وجود دارد.

برخی گمان می‌کنند که مگالودون حداکثر ۱۸ متر بوده باشد و برخی نیز ابعاد آن را تا ۲۴ متر می‌دانند. این کوسه آنقدر بزرگ بود که می‌توانست نهنگ قاتل (قوی‌ترین شکارچی کره زمین) را به‌راحتی تکه‌تکه کند. قدرت آرواره مگالودون ۱۰ برابر کوسه سفید بود و می‌توانست هرگونه بافت و استخوانی را نابود کند.

مگالودون

همچنین اگرچه کوسه‌های امروزی سعی می‌کنند به بخش‌های نرم طعمه خود حمله کنند، اما مگالودون قفسه سینه را هدف قرار می‌داد. حتی برخی از دانشمندان بر این باورند که مگالودون در هنگام شکار طعمه‌های بزرگ ابتدا  قسمت‌های مختلف بدنشان را جدا می‌کرد تا توانایی فرار نداشته باشند. سپس به سراغ قلب می‌رفت.

حتی نهنگ‌های غول‌پیکر باستانی نیز شانسی در برابر مگالودون نداشتند. این جانور می‌توانست لاک بسیار مقاوم لاک‌پشت‌های باستانی را هم به‌راحتی بشکند. بی‌دلیل نیست که مگالودون همیشه در هر لیستی که به ترسناک ترین هیولاهای دریایی تاریخ مربوط می‌شود، حضور دارد.

Titanokorys gainesi

ترسناک ترین هیولاهای دریایی

وقتی یک جانور تنها ۶۰ سانتی‌متر باشد، قرار دادن آن در لیست ترسناک ترین هیولاهای دریایی جهان کمی عجیب به‌نظر می‌رسد. اما باید بدانید که Titanokorys gainesi در دوران کامبرین زندگی می‌کرد و در آن زمان یکی از بزرگترین شکارچی‌ها به‌حساب مي‌آمد. این بندپای اولیه در بستر اقیانوس شنا می‌کرد و جانوران کوچک را می‌بلعید.

فسیل‌های  ۵۰۰ میلیون ساله پیدا شده در بریتیش کلمبیا نشان داد که دهان گرد این جانور مملو از دندان بوده است. همچنین روی سر نیز لایه‌ای همچون کلاه ایمنی قرار داشت. البته ابعاد سر بسیار بزرگ بود و دوسوم کل بدن را شامل می‌شد.

ترسناک ترین هیولاهای دریایی: Websteroprion armstrongi

ترسناک ترین هیولاهای دریایی

در دنیای مدرن خیلی از افراد از کرم‌ها خوششان نمی‌آید. حالا تصور کنید یکی از ترسناک ترین هیولاهای دریایی جهان یک کرم دو متری بوده است. این کرم گوشت‌خوار به دوره دوونین تعلق داشت و نسبت به دیگر کرم‌های باستانی بسیار بزرگ‌تر بود.

Nothosaurs

ترسناک ترین هیولاهای دریایی

به‌نظر می‌آید که ظاهر Nothosaurs حضورش در لیست ترسناک ترین هیولاهای دریایی جهان را توجیه کند. آرواره پایینی این جانور ۶۵ سانتی‌متر بود و طول خود جانور نیز به ۷ متر می‌رسید. Nothosaurs به‌کمک دو دست جلویی خود در آب حرکت می‌کرد و طعمه‌ها را با دندان‌های جلویی می‌گرفت. این جانور حدود ۲۴۵ میلیون سال پیش در جنوب غربی چین زندگی می‌کرد.

دولیکوسور

دولیکوسورس

دولیکوسور یک مارمولک لاغر بود که با پاهای کوچک خود بیشتر به مارها شباهت داشت. آنها در دوره کرتاسه زندگی می‌کردند و برای اولین بار در قرن نوزدهم در فسیل‌های انگلیسی کشف شدند. طول بزرگترین دولیکوسور کشف شده ۶۱ سانتی‌متر بوده است که یعنی خیلی بزرگ‌تر از مارمولک‌های امروزی نیستند. هرچند که گردن آنها بلندتر بوده است و مهره‌های گردنی بزرگتری نیز داشتند.

همین گردن دراز باعث شده بود که ظاهری همچون برخی از ترسناک ترین هیولاهای دریایی جهان داشته باشد.

دوشاخ‌سر

دوشاخ‌سر

قطعا عجیب‌ترین جانور در میان ترسناک ترین هیولاهای دریایی جهان دوشاخ‌سر است. دوشاخ‌سر سری فوق‌العاده عجیب داشت که احتمالا برای حرکت به‌سمت بالا یا پایین از آن استفاده می‌کرد. این جانور حدود ۲۷۵ میلیون سال پیش در دوه پرمین زندگی می‌کرده است. با وجود اینکه بسیاری از جانوران این لیست حداقل یک خویشاوند زنده در دنیای مدرن دارند؛ اما دوشاخ‌سر اینگونه نیست و کاملا منقرض شده است.

به‌نظر شما کدامیک از هیولاهای دریایی این لیست از بقیه ترسناک تر است؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*