مولتی میلیاردر آمریکایی

مولتی میلیاردر آمریکایی از ترس جنگ جهانی سوم، تمام سهام خود در TSMC را فروخت

وارن بافت، مولتی میلیاردر آمریکایی در پی احتمال وقوع جنگ جهانی سوم تمام سهام شرکت TSMC خود را به فروش رساند.

وارن بافت که خود کتابی در حوزه بازارهای مالی و خرید و نگهداری سهام نوشته، حالا دست به فروش بخشی از سهام خود زده است. وقتی چنین فردی سهام خودش را به فروش می‌رساند حتما دلایل محکمی پشت آن دارد و در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. با گجت نیوز همراه باشید.

مدیر عامل 92 ساله کمپانی Berkshire Hathaway می‌گوید سهام خود به ارزش 4.1 میلیارد دلار از کمپانی تولید صنایع نیمه‌هادی تایوان (TSMC) را با فاصله یک فصل مالی فروخته تا از خطر جنگ در این جزیره فرار کند.

بافت در مصاحبه روز سه شنبه خود با مجله Nikkei ادامه می‌دهد: «افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی تنها یکی از دلایلی بودند که به این تصمیم رسیدم». او می‌گوید جاهای بهتری برای سرمایه‌گذاری در نظر دارد که بتواند کمپانی خود را با سوددهی همراه کند. با این وجود کمپانی TSMC بزرگترین تولیدکننده چیپست در دنیاست و به خوبی مدیریت می‌شود.

مدتی است چین شمشیرش را از رو بسته و هفته گذشته با مانور و تمرین نظامی خود، دست به شبیه‌سازی حمله نظامی به تایوان زد. متخصصان امور جنگی می‌گویند با فوت نسل قدیمی افراد تایوانی که در چین به دنیا آمده بودند، حالا مهلت توافق صلح‌آمیز برای بیجینگ در حال اتمام بوده و ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور شاهد ملیت چینی برای تایوانی‌ها باشیم.

در همین حال اگر ژی جینپینگ بخواهد به تایوان حمله کند، معلوم نیست چه کسی بخواهد جلوی او را بگیرد. او در ماه اکتبر با کنار زدن تمامی رقیبان و مخالفانش در کمیته Politburo (چیزی مشابه با مجلس قانون‌گذاری) توانست نظر اشخاص مهم را برای این حمله هم‌نظر با خود کند. او همچنین می‌خواهد برای سومین بار متوالی برای ریاست جمهوری چین نامزد شود که در نوع خود عجیب است.

مولتی میلیاردر آمریکایی

مکرون (رییس جمهور فرانسه) و بایدن در این جنگ طرف تایوان را خواهند گرفت، اما مکرون اعتقاد دارد دیدار مک‌کارتی با سران تایوانی بیشتر یک تحریک محسوب می‌شود و نمی‌خواهد با جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا وارد چالش‌های جدید شود.

اوضاع زمانی بدتر شد که رییس جمهور فرانسه، امانوئل مکرون بیان کرد به نظر او اقدامات بازدارنده برای جلوگیری حمله چین به تایوان در هسته استراتژیک اروپا جایی ندارد. این در حالی است که برخی منتقدان این صحبت مکرون را دعوتنامه‌ای به چین برای حمله به تایوان به حساب آوردند، آن هم برای کشوری که بزرگترین تولیدکننده میکروچیپ‌های با کیفیت دنیاست.

دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده نیز در شبکه اجتماعی خود درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داده بود. همچنین چند روز پیش کره شمالی یکی از موشک‌هایش را به سمت شمال جزیره ژاپن شلیک کرده بود که در دریا سقوط کرد. احتمالا وارن بافت، مولتی میلیاردر آمریکایی با مشاهده این ناآرامی‌ها تصمیم به فروش سهام خود گرفته است.

چهارشنبه هفته گذشته، کوین مک‌کارتی سخنگوی کاخ سفید میزبان رییس جمهور تایوان بود. او تا به امروز بالاترین مقام آمریکایی محسوب می‌شود که در خاک این کشور پذیرای رییس جمهور تایوان بوده است. این موضوع باعث خشم بیشتر بیجینگ شده و چینی‌ها می‌دانند تا زمانی که مشکلاتشان با آمریکا پابرجاست، چنین رخدادهایی دور از ذهن نخواهند بود.

مولتی میلیاردر آمریکایی

ایالات متحده تا حد زیادی به محصولات TSMC وابسته است و هر گونه حمله به تایوان می‌تواند هزینه بسیار سنگینی روی دست شرکت‌های تکنولوژی آمریکایی بگذارد، به طوری که کمبود چیپ سال 2021 TSMC در برابر این حمله مانند یک سکسکه کوچک جلوه کند.

کریس میلر، در کتاب جنگ چیپ که برنده کتاب تجاری سال 2022 شد این‌گونه می‌نویسد:

شلیک یک موشک به یکی از پیشرفته‌ترین ساختمان‌های چیپ‌سازی TSMC به راحتی می‌تواند صدها میلیارد دلار خسارت به اقتصاد جهانی بزند؛ چرا که تولید اسمارت فون‌ها، دیتاسنترها، خودروها، شبکه‌های مخابراتی و سایر تجهیزات تکنولوژیکی به تعویق می‌افتد.

انتخابات ریاست جمهوری تایوان در ماه ژانویه سال آینده خواهد بود و از آنجایی که Tsai Ing-wen نمی‌تواند برای نامزدی اقدام کند، بدین ترتیب Terry Gou به عنوان مدیر عامل میلیاردر قبلی شرکت فاکسکان تمایل خود را برای نامزدی ریاست جمهوری و پیشگیری از جنگ با همسایه قدرتمند خود اعلام کرده است.

Gou بزرگترین سهام‌دار کارخانه تولیدکننده آیفون اپل بوده و 70 درصد از سودش وابسته به کشور چین است. او می‌خواهد با گفتگوهایی که با بیجینگ انجام می‌دهد بتواند از وابستگی خود به چین کم کرده و به شعار خود یعنی «ما نمی‌توانیم اجازه بدهیم که کودکانمان در جنگلی از اسلحه‌ها و گلوله‌ها بزرگ شوند» عمل کند.

پنتاگون اعتقاد دارد اگر تایوان با تهاجم نیروهای چینی مواجه شود، آمریکا احتمالا با چین وارد جنگ خواهد شد. Mike Minihan، ژنرال چهار ستاره آمریکایی بیان می‌کند: «حسی درون من می‌گوید در سال 2025 به جنگ خواهیم رفت».

بنابراین جا تعجبی ندارد اگر مولتی میلیاردر آمریکایی نیز از نگهداری سهام TSMC خود احساس خطر کند و آن را پیش از شروع جنگ به فروش برساند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*