گوشی قدیمی

7 دلیل برای اینکه باید از شر گوشی قدیمی خود خلاص شوید

اگر یک آیفون یا گوشی اندرویدی قدیمی دارید و فکر می‌کنید نیازی به تعویض آن نیست؛ سخت در اشتباهید! استفاده از یک گوشی کهنه می‌تواند مشکلات فراوانی برایتان ایجاد کند.

گوشی های هوشمند اجزایی جدانشدنی از زندگی روزمره انسان‌ها هستند. این گجت‌ها معمولا در تمامی شرایط در افراد حضور داشته و در کنار اموری ابتدایی مثل برقراری تماس یا ارسال پیام، در بسیاری امور نظیر تنظیم رویداد و قرارهای کاری و اتصال به دستگاه‌های مختلف به آن‌ها کمک می‌کنند.

با این حال صرفنظر از این که چگونه از گوشی خود مراقبت کنید، سرانجام زمانی فرا می‌رسد که ناچار به تعویض آن خواهید شد. این اتفاق می‌تواند به دلیل آسیب‌های فیزیکی نظیر ضربه خوردن باشد یا دلایل دیگری مثل پایان پشتیبانی نرم افزاری داشته باشد.

در هر صورت باید به این نکته توجه کرد که ضروری‌ست گوشی قدیمی خود را پیش از آن که در معرض مشکلاتی مثل آتش گرفتن، از دست رفتن اطلاعات و… قرار گیرد تعویض کنید.

در ادامه به بررسی دلایلی می‌پردازیم که بر طبق آن‌ها باید گوشی قدیمی خود را حتما تعویض کنید. بنابراین اگر یک گوشی متعلق به ده سال پیش در اختیار دارید و فکر می‌کنید تعویض آن ضروری نیست، حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

چرا باید گوشی قدیمی خود را حتما عوض کنیم؟

خطرات امنیتی شدیدی گوشی‌های قدیمی را تهدید می‌کنند

خطرات امنیت سایبری

حتما داستان‌های متفاوتی در خصوص دسترسی هکرها به گوشی افراد مختلف و سرقت اطلاعات آن‌ها شنیده‌اید. اما آیا می‌دانستید این اتفاق عموما برای افرادی رخ می‌دهد که از گوشی‌های قدیمی‌تر و فاقد پشتیبانی نرم افزاری و امنیتی رخ می‌دهد؟

زمانی که یک کمپانی گوشی‌ساز به پشتیبانی خود از محصولی پایان می‌دهد، ارائه آپدیت‌های امنییتی برای آن را متوقف کرده و تعمیرات آن را بر عهده نخواهد گرفت.

دقت کنید که آپدیت گوشی‌های هوشمند مدرن چیزی بیشتر از افزودن قابلیت‌های جدید به رابط کاربری آن است؛ بلکه یک بروزرسانی با رفع ایرادات و بستن حفره‌های امنیتی، از گوشی شما در برابر خطرات سایبری نظیر هک شدن محافظت می‌کند.

هک شدن گوشی های قدیمی البته تنها مختص گوشی‌های اندرویدی نیست و حتی آیفون‌هایی که از چرخه آپدیت اپل خارج شده‌اند نیز در معرض خطرات فراوانی قرار دارند. این اتفاق پیش‌تر برای گروه بزرگی از کاربران آیفون رخ داده بود و گوشی‌های آن‌ها توسط بدافزار پگاسوس تحت جاسوسی قرار گرفت.

البته راهکارهایی عمومی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توانید شانس هک شدن گوشی خود را کاهش دهید. با این وجود، آپدیت‌های امنیتی یک لایه جدید از ایمنی در مقابل خطرات سایبری را برای‌تان فراهم خواهد کرد.

بنابراین در صورتی که گوشی شما مدت‌هاست که آپدیت‌های امنیتی کمپانی سازنده را دریافت نمی‌کند، احتمالا زمان تعویض آن فرا رسیده است!

توجه کنید که ارزش امنیت همیشه بالاتر از موجود حساب بانکی است!

گوشی های قدیمی ممکن است خانه شما را به آتش بکشند!

آتش سوزی منزل

حتما در جریان افتضاحی که چند سال پیش توسط گلکسی نوت 7 سامسونگ به بار آمد قرار دارید.

طراحی نامناسب باتری این دستگاه شانس آتش گرفتن آن را به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌داد. این نقص باعث رخ دادن حوادث بسیاری شد که در نتیجه آن‌ها سامسونگ طی فراخوانی تمامی گوشی‌های Galaxy Note 7 را از بازار جمع‌آوری کرد!

در عین حال، تنها طراحی نامناسب ماژول باتری نیست که می‌تواند خطر آتش گرفتن یک گوشی را افزایش دهد؛ بلکه قدیمی شدن آن نیز یکی دیگر از فاکتورهای موثر در بروز حادثه آتش‌سوزی است.

دستگاه‌های الکترونیکی مدرن عموما از باتری‌های لیتیوم یون استفاده می‌کنند که قابلیت شارژ مکرر دارند.

این شارژ شدن پیاپی البته خطرات خاص خود را نیز دارد که در گذر زمان افزایش هم می‌یابد! دلیل این اتفاق آن است که ماده شیمیایی به کار رفته درون این باتری‌ها با گذشت زمان توانایی خود را از دست داده و به گاز تبدیل می‌شود. همین گاز تولید شده دلیل باد کردن باتری‌های لیتیوم یون قدیمی است و می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد.

به این ترتیب اگر یک گوشی قدیمی در معرض حرارت یا تحت فشار قرار گیرد، منفجر شده و ممکن است باعث آتش‌سوزی شود.

البته آتش‌سوزی باتری ممکن است برای هر گوشی با هر عمری رخ دهد. با این وجود باتری‌های لیتیوم یون قدیمی‌تر به دلیل تجمع این گازهای قابل اشتعال بیشتر در معرض این خطر قرار دارند.

بنابراین اگر به هر دلیلی احساس می‌کنید باتری گوشی شما باد کرده، لازم است که فورا آن را تعویض کنید تا از خطرات احتمالی در امان باشید.

گجت‌های قدیمی‌تر قادر به اتصال به شبکه‌های جدیدتر و سریع‌تر نیستند

گوشی قدیمی

از سال 2018 کمپانی‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند رفته رفته اقدام به نصب دکل‌های 5G در نقاط مختلف دنیا کرده و نسل پنجم فناوری‌های مخابراتی را کلید زدند.

طبیعتا گوشی‌های 4G قادر به برخورداری از سرعت و قابلیت‌های بیشتر نسل پنجم نخواهند بود و دیر یا زود باید اقدام به تعویض گوشی خود کنند.

البته اکثر گوشی های هوشمند سرتاسر دنیا قادر به اتصال به شبکه‌های 4G و 5G هستند. با این حال برخی از کاربران هنوز از گوشی‌های 3G استفاده می‌کنند! به عقیده بسیاری صاحب‌نظران، این دستگاه‌ها با برخی معیارهای مدرن، اصلا هوشمند به حساب نمی‌آیند!

همچنین نکته دیگر در این زمینه آن است که از سال گذشته، کمپانی‌های مخابراتی شروع به جمع‌آوری دکل‌های 3G خود کردند. به این ترتیب تا مدتی دیگر گوشی های قدیمی که قادر به اتصال به شبکه‌های 4G و 5G نیستند، به یک صفحه نمایش و چند کلید تبدیل شده و کاربری خود را از دست خواهند داد.

این اتفاق مطمئنا دیر یا زود برای گوشی‌های 4G نیز رخ خواهد داد. بنابراین سعی کنید در سریع‌ترین زمان ممکن یک گوشی 5G مناسب خریداری کنید.

از سوی دیگر گوگل نیز هر از گاهی پشتیبانی از نسخه‌های بسیار قدیمی اندروید را متوقف کرده و دسترسی آن‌ها به خدمات خود را قطع می‌کند. به عنوان مثال، صاحبان گوشی‌های مجهز به اندروید 2.3.7 عملا قادر به دسترسی به فروشگاه گوگل پلی و سرویس‌های این کمپانی نخواند بود.

البته گوشی های اندرویدی همچنان قادرند بدون گوگل و خدمات آن نیز به فعالیت ادامه دهند. با این حال کاربری آن‌ها به‌شدت محدود خواهد شد.

ریست کردن صحیح دستگاه قدیمی خود پیش از فروش را از یاد نبرید!

ریست کردن گوشی هوشمند

اگر دلایل بالا شما را مجاب کرد که از شر گوشی قدیمی خود راحت شوید، لازم است که پیش از دور انداختن یا واگذار کردن آن به شخص دیگر نکاتی را رعایت کنید.

اگر گوشی شما همچنان قابل استفاده است، باید مطمئن شوید که اطلاعات آن به هیچ عنوان به دست کس دیگر نخواهد افتاد! مهم‌ترین راه برای این کار، فکتوری ریست کردن یا بازگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه است.

البته فرآیند فکتوری ریست برای اکثر گوشی‌ها یکسان است. با این وجود در بسیاری مواقع، اشتباه در انجام این کار، منجر به عواقب سنگینی برای کاربران خواهد شد.

برای بازگرداندن آیفون به تنظیمات اولیه لازم است وارد منوی تنظیمات شده و پس از ورود به قسمت General، گزینه Transfer or Reset iPhone را انتخاب کنید. در این قسمت تنها باید گزینه Reset را انتخاب کنید؛ چرا که سایر گزینه‌ها باعث باقی ماندن اطلاعات گوشی خواهند شد.

همچنین کاربران اندروید هم می‌توانند وارد منوی تنظیمات شده و گزینه System و سپس Reset Options را انتخاب کنند. در گام بعدی، لازم است که بسته به مدل گوشی خود یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب کنند:

  • Factory Reset
  • Erase All Data
  • Reset Phone

دقت کنید که اگر فرآیند فکتوری ریست را انجام ندهید یا مراحل را درست مطابق آن‌چه گفته شد پیش نبرید، اطلاعات خود را در معرض دید کاربران بعدی گوشی قدیمی خود قرار داده‌اید.

این اتفاق می‌تواند باعث مشکلات فراوانی نظیر دسترسی به اطلاعات حساس، سرقت داده‌ها یا حتی لو رفتن اطلاعات شخصی مخاطبین شما شود.

گوشی را دور نیندازید؛ چون باعث آسیب جدی به محیط زیست خواهند شد

زباله الکترونیکی

زباله‌های معمولی در گذر زمان دچار فرسایش شده و رفته رفته از بین می‌روند. این اتفاق اما در خصوص پسماند دستگاه‌های الکترونیکی به هیچ عنوان صادق نیست؛ چرا که این دستگاه‌ها عموما تجزیه‌ناپذیر بوده و بر عکس، با گذشت زمان ممکن است با آزاد کردن ترکیبات سمی، به آلودگی بیشتر محیط زیست نیز منجر شوند!

بر اساس نتایج جدیدترین بررسی‌های انجام شده، حدود 20 درصد از افراد دنیا دستگاه‌های الکترونیکی قدیمی خود را مثل زباله‌های معمولی دور می‌اندازند!

با توجه به این که قطعات الکترونیکی عموما تجزیه‌پذیر نیستند، راهکار رهایی از شر این زباله‌ها سوزاندن آن‌هاست. اما حتی این روش نیز برای از بین بردن برخی زباله‌های الکترونیکی جوابگو نیست؛ چرا که بعضی از قطعات الکترونیکی در صورت سوزاندن، ترکیبات گازی و موادی سمی تولید کرده و هوا را به‌شدت آلوده می‌کنند.

تحقیقات حاکی از این است که این مواد سمی حتی در صورت قرار گرفتن زباله‌های الکترونیکی در معرض هوای آزاد هم تولید خواهد شد.

بنابراین به جای دور انداختن گوشی قدیمی یا هر دستگاه الکترونیکی دیگر، سعی کنید با کمی تحقیق روش‌های دیگری برای بازیافت یا حتی استفاده مجدد از آن‌ها پیدا کنید.

سوزاندن گوشی های قدیمی می‌تواند باعث آتش‌سوزی شود

گوشی قدیمی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، باتری‌های لیتیوم باد کرده همانند باروت آماده انفجار هستند. بنابراین هرچه بیشتر آن‌ها را در منزل خود نگه دارید، احتمال آتش‌سوزی ناگهانی آن را افزایش می‌دهید.

در عین حال باید به این نکته نیز توجه کرد که دور انداختن باتری لیتیوم یون یک گوشی قدیمی هرگز باعث کاهش احتمال آتش‌سوزی نخواهد شد؛ بلکه تنها آتش‌سوزی را از خانه شما به محلی دیگر انتقال می‌دهد!

باتری‌های لیتیوم یون در هرجایی که شرایط برای انفجار و آتش‌سوزی فراهم شود، منفجر می‌شوند! با این حال علیرغم این که منفجر شدن آن‌ها در یک منزل مسکونی اتفاقی ناگوار تلقی می‌شود؛ اما انفجار آن‌ها در محیطی مثل محل‌های دفع زباله می‌تواند باعث شکل‌گیری یک آتش‌سوزی در ابعاد بسیار بزرگ‌تر شود.

دلیل آن است که اولا شانس حضور موارد اشتعال‌پذیر در نواحی دفع زباله بسیار بیشتر است و ثانیا احتمال وارد شدن ضربات ناگهانی و تنش‌های فیزیکی به باتری در این نقاط بسیار بالاست. به همین جهت، رخ دادن یک انفجار کوچک در این مناطق می‌تواند آتش‌سوزی غیرقابل مهاری را در پی داشته باشد.

راهکار جلوگیری از رخ دادن این اتفاقات، بازیافت باتری‌های لیتیوم یون باد کرده در گوشی‌های قدیمی است.‌ برای انجام این کار لازم است که به تعمیرکاران مجاز یا خبره‌ای مراجعه کنید که قادرند باتری را تعویض کرده و با استفاده از روش‌های خاص خود اقدام به از بین بردن یا بازیافت باتری‌های بلااستفاده کنند.

در این شرایط شاید بد نباشد از گوگل یا انجمن‌های تخصصی نیز کمک بگیرید.

تا جای ممکن از قطعات مختلف گوشی های قدیمی استفاده کنید

قطعات جانبی گوشی هوشمند

در بحث بازیافت وسایل و موارد مختلف، سه کلمه با حرف اول R بسیار مهم هستند: Reduce ( کاهش)، Reuse (استفاده مجدد) و Recycle (بازیافت).

به عنوان مثال اگر فراورده‌های سلولزی مثل کاغذ را به‌درستی بازیافت کنیم‌، می‌توانیم با استفاده مجدد از آن‌ها نیاز به قطع کردن درختان را کاهش دهیم!

این مساله در خصوص قطعات الکترونیکی هم به‌طور کامل صدق می‌کند. بنابراین کاربران باید همواره پیش از دور انداختن دستگاه‌های الکترونیکی، بازیافت آن‌ها را در نظر داشته باشند. چرا که دور انداختن آن‌ها همان‌طور که در مورد قبل به آن‌ها اشاره شد می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری بر روی طبیعت داشته باشد؛ در حالی که با بازیافت دستگاه‌های قدیمی ممکن است برخی قطعات یا اجزای آن‌ها برای مصارفی دیگر مورد استفاده قرار گیرند.

حتی اگر این قطعات به‌طور مستقیم به درد کاربر نخورند، باز هم ممکن برای تعمیرکاران دستگاه‌های الکترونیکی یا حتی تولیدکنندگان قطعات استفاده‌های فراوانی داشته باشند.

راهکار مناسب در این شرایط نیز تحویل دادن گوشی قدیمی یا بلااستفاده به تعمیرکاران مجاز و شرکت‌های بازیافتی است. این شرکت‌ها قادرند قطعات مختلف دستگاه‌های الکترونیکی را از هم تفکیک کرده و موارد قابل استفاده را استخراج کنند.

حتی در صورتی که این شرکت‌ها قادر به بازیافت اعضای داخلی گوشی هوشمند شما نباشند نیز حداقل خیال شما از بابت عدم آسیب رساندن باتری گوشی یا سایر قطعات آن به طبیعت راحت خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*