بایوفایر اسمارت گان

اولین تفنگ هوشمند جهان، فیلم‌های علمی تخیلی را به واقعیت تبدیل می‌کند

اولین تفنگ هوشمند جهان، توسط شرکت Biofire Technologies معرفی شد. قفل این سلاح گرم، فقط با اثر انگشت باز می‌شود تا به‌طور ناخواسته مورد استفاده قرار نگیرد.

کمپانی آمریکایی Biofire Technologies مستقر در کلرادو، با رونمایی از بایوفایر اسمارت گان (Biofire Smart Gun)، آن را اولین تفنگ هوشمند بایومتریک جهان معرفی کرد. به محض اینکه تماس دست کاربر با این تپانچه 9 میلی‌متری قطع شود، غیر قابل شلیک می‌شود؛ مگر اینکه کسی با اثر انگشت از پیش تعریف شده، آن را لمس کند.

شرکت سازنده در توصیف ایمنی آن می‌گوید:

این سلاح گرم هوشمند فقط در دست کسانی قابل شلیک است که شما تعیین کرده باشید. بنابراین اگه به دست یک کودک، یک خلافکار یا هر کس دیگری بیفتد، فاجعه نمی‌آفریند.

کمپانی Biofire نه تنها در اسلحه‌سازی ید طولایی دارد؛ بلکه در کارنامه‌اش ساخت ماهواره، تجهیزات پزشکی، سیستم‌های نظامی خودکار و حتی جت‌های مافوق صوت هم دیده می‌شود.

برای کاربران تعیین شده، بایوفایر اسمارت گان مانند هر سلاح گرم دیگری عمل می‌کند. به‌محض اینکه آن را بردارید، قفلش باز می‌شود؛ بدون نیاز به هیچ کد، دکمه یا اپلیکیشنی!

ایمنی آن مبتنی بر فناوری Guardian Biometric Engine کمپانی بایوفایر است که برای تایید هویت کاربر، از ترکیب اثر انگشت و سیستم تشخیص چهره سه‌بعدی استفاده می‌کند. همچنین به‌گونه‌ای کدگذاری شده که سلاح، قابل تغییر و تبدیل به یک تپانچه معمولی نباشد.

این تفنگ هوشمند با یک باتری لیتیوم-یون قابل شارژ کار می‌کند و 1499 دلار قیمت دارد. مشتریان برای پیش‌خرید، می‌توانند یک بیعانه قابل عودت 149 دلاری بگذارند.