دوربین شیائومی 13 اولترا

معرفی دوربین شیائومی 13 اولترا؛ یک دوربین که به گوشی مجهز شده است!

دوربین شیائومی 13 اولترا به قدری قابلیت‌های برجسته‌ای در خود دارد که بیشتر یک دوربین حرفه‌ای محسوب می‌شود تا یک گوشی موبایل!

شیائومی دیروز از جدیدترین پرچمدار سری 13 خود یعنی شیائومی 13 اولترا – Xiaomi 13 Ultra رونمایی کرد. این گوشی مجهز به جدیدترین چیپست‌ها و سخت افزار پردازشی شده و می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد اما آنچه این گوشی‌ را بر سر زبان‌ها انداخته، عملکردش در بحث دوربین است.

شرکت شیائومی روزها پیش از معارفه رسمی پرچمدار جدیدش در تیزرهای تبلیغاتی به قابلیت‌های دوربین این گوشی اشاره می‌کرد. یک ماژول دوربین بزرگ به همراه انبوهی از شایعات مختلف درباره عملکرد نرم افزاری و سخت افزاری دوربین، نوید یک دوربین همه‌فن حریف را می‌دادند. ما نیز امروز در گجت نیوز می‌خواهیم به زیر و بم دوربین شیائومی 13 اولترا بپردازیم و قابلیت‌های مختلفش را زیر ذره‌بین ببریم. با ما همراه باشید.

دوربین شیائومی 13 اولترا کاندید بهترین دوربین موبایل سال

دوربین شیائومی 13 اولترا

حالا 13 اولترا به طور رسمی معرفی و از همان مشخصات دوربینی که انتظارش را داشتیم برخوردار شده است. روی قاب پشتی شاهد قرارگیری ماژول دوربین دایره‌ای شکلی هستیم که در خود چهار سنسور جای داده است. شیائومی این ماژول که با یک لایه شیشه‌ای یکپارچه محافظت می‌شود را لنز Laica Vario-Summicron 1:1.8-3.0/12-120 ASPH می‌نامد. مشخصات سنسورهای به کار رفته در ماژول به شرح زیر است.

  • سنسور اصلی 50.3 مگاپیکسلی 23 میلی‌متری سونی IMX 989 با فاصله کانونی f/1.9 تا f/4.0
  • سنسور تله‌فوتوی پریسکوپ 120 میلی‌متری 50 مگاپیکسلی با فاصله کانونی f/3.0  و زوم اپتیکال 5 برابری
  • سنسور تله‌فوتو 50 مگاپیکسلی 75 میلی‌متری با فاصله کانونی f/1.8 و زوم 3.2 برابری
  • سنسور فوق عریض 12 میلی‌متری 50 مگاپیکسلی با فاصله کانونی f/1.8

شیائومی برای ساخت دوربین پرچمدار جدیدش با کمپانی لایکا -یکی از مطرح‌ترین تولیدکنندگان لنز و دوربین‌های حرفه‌ای در دنیا- همکاری داشته است. سفیر شرکت لایکا آقای مت استوارت می‌گوید شیائومی 13 اولترا یک ابزار عکاسی حرفه‌ای است، نه یک دوربین – گوشی. بسیاری از اهالی تکنولوژی به دلیل برخورداری این گوشی از ماژول دوربین قدرتمند و ویژگی‌های بسیارش به آن لقب دوربین – گوشی داده‌اند اما سران لایکا اعتقاد دارند حتی این لقب هم نمی‌تواند به خوبی توانایی‌های این گوشی را توصیف کند.

دوربین شیائومی 13 اولترا

همان‌طور که اشاره کردیم سنسور غول‌آسای یک اینچی دوربین اصلی از نوع سونی IMX 989 CMOS بوده که مجهز به تنظیم فاصله کانونی متغیر شده است. این ویژگی باعث می‌شود یک قطعه شیشه‌ای درون سنسور دوربین به حرکت در بیاید تا بتواند روی سوژه در فاصله‌های مختلف فوکوس کند. این موضوع به کمک بهبودهای نرم افزاری و اعمال بزرگنمایی دیجیتالی برای دستیابی به میزان زوم دلخواه باعث می‌شود شاهد تصاویری بسیار با کیفیت و شفاف باشیم. دوربین در فاصله کانونی f/1.9 به ثبت تصاویری با افکت بوکه و در فاصله کانونی f/4.0 به عکس‌برداری با نهایت دقت و جزئيات می‌پردازد.

در حال حاضر گوشی‌های زیادی در دنیا وجود ندارند که از چنین ویژگی‌ای در دوربین خود بهره‌مند شده باشند. این قابلیت اولین بار با گلکسی اس 9 – Galaxy S9 به دنیای موبایل‌ها آمد ولی به سرعت حذف شد، به گونه‌ای که پرچمداران بعدی سامسونگ از قابلیت فاصله کانونی متغیر محروم بودند. حتی آیفون 14 پرو مکس – iPhone 14 Pro Max هم نمی‌تواند چنین قابلیتی را در اختیار کاربر قرار بدهد.

دوربین اصلی شیائومی 13 اولترا می‌تواند در حالت UltraRaw نیز عکس‌برداری کند. در نتیجه تصاویری با فرمت رنگی 14 بیتی حاصل می‌شوند که در آن جزئیات برجسته‌تر شده، نویزها کاهش یافته و رنج داینامیک رنگ‌ها تنظیم شده‌اند تا بتوانید بعدا با استفاده از برنامه‌های حرفه‌ای ویرایش عکس مانند لایت روم یا فوتوشاپ آن را ادیت کنید.

پرچمدار جدید شیائومی می‌تواند ویدیوهایی با کیفیت 8K و سرعت 24 فریم بر ثانیه ضبط کند و اگر می‌خواهید حجم ویدیو کاهش پیدا کند، می‌توانید به سراغ کیفیت 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه بروید. همچنین برای ضبط فیلم‌های صحنه آهسته و اسلوموشن نیز دستتان کاملا باز بوده و می‌توانید ویدیوهایی با سرعت 3840 فریم بر ثانیه ثبت کنید.

دوربین شیائومی 13 اولترا

شیائومی در طراحی دوربین پرچمدار جدیدش به فکر عکاس‌های خیابانی هم بوده و قابلیتی را به گوشی افزوده است تا بتوانید با سرعت هرچه بیشتر شروع به عکاسی کنید. این حالت Fast Shot نام دارد و می‌توانید با بهره‌گیری از ویژگی فوکوس سریع، دوربین گوشی را تنها در عرض 0.8 ثانیه آماده کرده و عکسی واضح و شفاف بگیرید.

چینی‌ها از یک کیت مخصوص دوربین به همراه شیائومی 13 اولترا رونمایی کردند تا حس و حال عکاسی با گوشی یک سطح ارتقا پیدا کند. این کیت که به قسمت انتهایی دیوایس متصل می‌شود ممکن است باعث افزایش نسبی وزن آن شود، اما با قرارگیری دکمه فیزیکی شاتر روی آن حتما احساس بهتری حین عکاسی پیدا می‌کنید.

پرچمدار جدید چینی

اما همه چیز به ویژگی‌های فیزیکی و سخت افزاری دوربین برنمی‌گردد. همان‌طور که می‌دانیم شیائومی جدیدترین و قدرتمندترین چیپست کوالکام یعنی اسنپدراگون 8 نسل 2 را به عنوان هسته اصلی پردازش دیوایس در نظر گرفته و همچنین برای مدت زیادی دوربین IMX 989 را در اختیار داشته است. بدین ترتیب مهندسان این شرکت با آزمون و خطاهای بسیار توانسته‌اند به سازگاری و یکپارچگی بی‌نظیری میان عملکرد دوربین و پردازش‌های نرم افزاری بعدی برسند. این موضوع در پرداختن به جزئیات، طیف رنگ‌ها، میزان روشنایی تصاویر و غیره به خوبی خودش را نشان داده و گویای تلاش‌های شیائومی برای ساخت یک دوربین همه‌فن حریف خواهد بود.

در تصاویر زیر به خوبی مشهود است که 13 اولترا با عدم برجسته‌سازی بیش از حد جزئیات تصویر، توانسته عکسی طبیعی‌تر را در مقایسه با آیفون 14 پرو مکس ثبت کند. همچنین رنگ‌ها به واقعیت شباهت زیادی دارند و می‌توانیم بگوییم تا به حال شاهد عملکرد این‌چنینی از یک دوربین موبایل نبوده‌ایم.

امیدواریم تصاویری که شیائومی در طول مراسم به نمایش گذاشت نمونه‌های غیر واقعی از عملکرد این گوشی نبوده باشند و این پرچمدار بتواند در دنیای واقعی نیز با همین کیفیت عکس‌برداری کند. بدین ترتیب شیائومی 13 اولترا به یکی از اولین و بهترین گزینه‌های علاقه‌مندان به موبایل‌گرافی تبدیل خواهد شد که می‌تواند تصاویر خارق‌العاده‌ای ثبت کند. حتی کسانی که فاقد بودجه کافی برای خرید یک دوربین حرفه‌ای و کامپیوتر برای ویرایش عکس هستند هم می‌توانند روی توانایی‌های این گوشی حساب باز کرده و به خرید آن فکر کنند.

جمع‌بندی

پرچمدار جدید چینی

یکی از اولین دیوایس‌هایی که اصطلاحا به آن «دوربین موبایلی» گفته می‌شود محصولی از نوکیا با نام پیور ویو 808 – PureView 808 بوده که از یک دوربین بزرگ با رزولوشن 48 مگاپیکسل بهره می‌برد. گرچه دوربین شیائومی 13 اولترا تنها دو مگاپیکسل رزولوشن بیشتری نسبت به پیور ویو داشته اما کیفیت تصاویرش زمین تا آسمان با این گوشی تفاوت دارد. این اختلاف فقط به لطف بهبودهای سخت افزاری و تعبیه لنز با فاصله کانونی متغیر به دست نیامده و بهبودهای نرم افزاری نیز نقش مهمی در افزایش کیفیت تصاویر ایفا می‌کنند.

13 اولترا یکی از دیوایس‌هایی است که امروزه در دنیای تکنولوژی مشابهش را بسیار کم می‌بینیم. این دوربین موبایلی مجهز به یکی از قدرتمندترین ماژول‌های دوربینی شده که تا به حال روی یک اسمارت فون به کار رفته است. گرچه هنوز اولین محموله شیائومی 13 اولترا به دست خریداران نرسیده اما تمامی اهالی تکنولوژی برای تست ویژگی‌های دوربین این گوشی هیجان‌زده هستند. به هر حال باید چند روز صبر کنیم تا قابلیت‌های این دوربین در دنیای واقعی هم آزمایش شود و ببینیم آیا عملکرد دوربین شیائومی 13 اولترا به خوبی ادعاهای مسئولان چینی خواهد بود یا خیر.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*