شبکه بلواسکای

خط و نشان جک دورسی برای ایلان ماسک در شبکه بلواسکای: اینجا پیدایت نشود!

جک دورسی که این روزها در حال آماده‌سازی شبکه اجتماعی جدیدش به‌نام بلواسکای – BlueSky است، سایه ایلان ماسک در این پلتفرم را با تیر می‌زند.

بلواسکای، نام یک شبکه اجتماعی جدید و پرسروصدا است که ظاهرا ایلان ماسک در آن جایی نخواهد داشت! جی گرابر، مدیرعامل این پلتفرم اخیرا در مصاحبه‌ای اعلام کرد که BlueSky نسخه اصلاح شده توییتر خواهد بود که اکنون در آستانه انتشار عمومی قرار دارد.

جک دورسی، مدیرعامل پیشین توییتر و مالک کنونی بلواسکای، پیش از تصاحب توییتر توسط ماسک، پلتفرم جدید خود را به‌عنوان یک شرکت مبتنی بر «منافع عمومی» با هدف ایجاد یک پروتکل اجتماعی غیرمتمرکز و منبع‌باز تاسیس کرد. بلواسکای که در ابتدای راه‌اندازی تنها از طریق ارسال دعوت‌نامه عضو می‌گرفت، اکنون فرآیند پذیرش سایر کاربران را آغاز کرده است.

بلواسکای به‌عنوان رقیب بالقوه توییتر با دیگر پلتفرم‌های اجتماعی جدید نظیر Nostr که آن نیز توسط دورسی تامین مالی و پشتیبانی می‌شود و هم‌چنین Mastodon رقابت خواهد کرد.

شبکه بلواسکای

اما این شبکه اجتماعی تا چه حد پتانسیل تبدیل شدن به توییتری دیگر را دارد؟ وب‌سایت Verge که دسترسی اولیه به این پلتفرم داشته، بلواسکای را یک کپی‌برداری کاملا آشکار از توییتر می‌داند. بااین‌حال یکی از تفاوت‌های کلیدی این است که در این برنامه به‌طور پیش‌فرض به فید زمانی افرادی که دنبال می‌کنید، دسترسی خواهید داشت و به شما این امکان را می‌دهد تا بین فید الگوریتمی “What’s Hot” جابجا شوید.

بلواسکای هم‌چنین در حال حاضر فاقد برخی از عملکردهای غیرمتمرکز حیاتی، مانند امکان انتقال داده‌های حساب است. علاوه بر آن، فقدان الگوریتم‌های مهم فید نیز باعث ایجاد محدودیت‌هایی برای کاربران می‌شود. اما همان‌طور که Verge اشاره کرده، هنوز برای بلوغ این پلتفرم جدید خیلی زود است.

برگ برنده شبکه بلواسکای در برابر رقبا چیست؟

اما چه چیزی می‌تواند BlueSky را از سایر رقبای غیر توییتری متمایز کند؟ جی گرابر، مدیرعامل این شرکت در این باره گفت:

ما پروتکلی را طراحی کرده‌ایم که از سه فاکتور بزرگ شامل قابلیت جابجایی حساب کاربری، کشف جهانی و قابلیت‌های شخصی‌سازی گسترده تشکیل شده است. ما از بستر غیرمتمرکز پلتفرم‌های اجتماعی استقبال می‌کنیم و صرفا رویکردی متفاوت و نظری را در پیش گرفته‌ایم. تمرکز ما در حال حاضر ایجاد رویکردمان و اثبات کارکرد مورد نظر در مقیاس بزرگ است.

شبکه بلواسکای

گرابر هم‌چنین به نگرانی‌ها در مورد شایعاتی مبنی بر اینکه ایلان ماسک قصد دارد پیوند به سایت‌های رقیب از جمله بلواسکای را در توییتر ممنوع کند، پرداخت. وی توضیح داد:

به‌عنوان صاحب یک سایت متمرکز، او می‌تواند چنین کاری را انجام دهد. اما ما مسیر دیگری را در پیش گرفته‌ایم و قصد داریم با استفاده از پروتکل AT، به کاربران آزادی عمل داده و قفل‌ انواع API را برای توسعه‌دهندگان باز کنیم.

به‌گفته گرابر، قابلیت جابجایی حساب و اطلاعات بین سرویس‌های مختلف، نه‌تنها باعث افزایش سهولت برای کاربر می‌شود، بلکه امکان خروج و پاک‌سازی کامل اکانت را بدون ایجاد فرصت برای سوءاستفاده سرویس فراهم خواهد کرد. هنوز تاریخ انتشار نسخه عمومی و نهایی بلواسکای به‌طور دقیق مشخص نیست. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد در اکوسیستم پر هرج و مرج شبکه‌های اجتماعی، رقیبی سرسخت برای توییتر متولد شده است.