دایمنسیتی 9300

دایمنسیتی 9300 به عنوان رقیب ترسناک اسنپدراگون 8 نسل 3 در راه است

چیپست دایمنسیتی 9300 مدیاتک با فرایند مخصوص N4P شرکت TSMC ساخته می‌شود و از همین حالا برای اسنپدراگون خط و نشان می‌کشد.

بر اساس گزارشی که از Digital Chat Station به دستمان رسیده، پرچمدار بعدی چیپست‌های مدیاتک با نام دایمنسیتی 9300 شناخته خواهد شد و در ساخت آن از پروسه N4P کمپانی TSMC کمک گرفته می‌شود. این چیپ با همکاری شرکت ویوو در دست تولید بوده و احتمالا ویوو ایکس 100 – Vivo X100 اولین موبایلی خواهد بود که این چیپ را روی خود دارد.

پروسه N4P به کار رفته در دایمنسیتی 9300 بهبودهای ملموسی در عملکرد چیپ را نوید می‌دهد. این فرایند در مقایسه با چیپ‌های 5 نانومتری (N5) حدود 11 درصد سریع‌تر بوده، در مقایسه با چیپ‌های 4 نانومتری (N4) 6 درصد بهبود یافته، حدود 22 درصد مصرف انرژی کمتری دارد و تا 6 درصد تراکم ترانزیستوری‌اش افزایش پیدا کرده است. این تغییرات باعث می‌شود چیپست جدید مدیاتک به یکی از بازیگران اصلی دنیای چیپست‌های موبایل تبدیل شود.

طراحی این چیپ به صورت یک هسته بسیار بزرگ + هسته بزرگ + هسته کوچک خواهد بود. گفته می‌شود هسته بسیار بزرگ همان Cortex X4، هسته بزرگ Cortexx A715 و هسته کوچک احتمالا A515 خواهد بود. این مهندسی باعث می‌شود پردازش‌ها در هر حجم کاری به صورت بهینه و کارآمد انجام شوند تا تجربه کاری روان و سریعی برای کاربر رقم زده شود.

دایمنسیتی 9300

یکی از نکات جالب درباره پروسه N4P امکان سازگاری آن با پلتفرم‌هایی بوده که بر پایه معماری 5 نانومتری طراحی شده‌اند. بدین ترتیب خریدار نیز هزینه کمتری خواهد پرداخت و در ازای همان هزینه، یک چیپست 4 نانومتری سریع‌تر و بهینه‌تر (از لحاظ مصرف انرژی) دریافت می‌کند.

کمپانی TSMC قصد دارد دایمنسیتی 9300 را در نیمه دوم سال 2023 معرفی کند. این چیپ رقیب (یا بهتر بگوییم، تهدید!) مستقیمی برای چیپست اسنپدراگون 8 نسل 3 به شمار می‌رود که کوالکام از آن در همان بازه زمانی رونمایی خواهد کرد.

از دورانی که چیپست‌های دنیای موبایل در رده پرچمداران محدود به دو برند اسنپدراگون و اگزینوس می‌شد گذر کرده‌ایم. تقریبا هیچ‌گاه اگزینوس نتوانست روی دست اسنپدراگون بلند شود و عملکرد بهتر و پایدارتری از خود نشان بدهد. اما حالا اوضاع تغییر کرده و مدیاتکی که در گذشته نه چندان دور به تولید چیپ‌های ارزان‌قیمت برای میان رده‌ها و پایین رده‌ها مشغول بود به طراحی و ساخت چیپست‌های قدرتمند پرچمداری روی آورده که لرزه به تن مدیران کوالکام می‌اندازد.

هر دو چیپست اسنپدراگون 8 نسل 3 و دایمنسیتی 9300 با بهبودهای چشمگیری در بحث عملکرد و کارایی همراه خواهند شد. این خبر خوبی برای اهالی تکنولوژی به خصوص خریداران موبایل بوده چرا که گزینه‌های بیشتری برای خرید پیش رویشان خواهند دید. بازار چیپست‌های موبایلی در حال اوج گرفتن است و ممکن است در آینده نزدیک شاهد تحولاتی در بحث محبوبیت کوالکام و پیدایش چیپست‌های قدرتمندتر و کارآمدتر باشیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*