جنگنده میگ 41 روسیه

هرآنچه درباره جنگنده جدید میگ 41 روسیه می‌دانیم

روسیه قصد دارد با جنگنده‌ نسل ششم خود که میگ ۴۱ نام گرفته است از پیشرفته‌ترین جت‌های جنگنده موجود پیشی بگیرد. اما این جنگنده چه ویژگی‌هایی دارد؟

نسل پنجم جت‌های جنگنده مدرن امروزی، مانند F-22 Raptor، F-35 Lightning 2 و SU-57 روسی، پیشرفته‌ترین هواپیماهای جنگی هستند که به آسمان حمله می‌کنند. اما در سال 2018 مسابقه‌ای برای توسعه یک هواپیمای کاملاً جدید و نسل ششم آغاز شد.

در آن سال، گزارش‌ها اعلام کردند که وزارت دفاع روسیه می‌خواهد یک هواپیمای رهگیری دوربرد را برای جایگزینی جت‌ جنگنده قدیمی خود میگ-31، که بازمانده‌ای از جنگ سرد است، توسعه دهد.

در سال 2013، شرکت هوافضا و صنایع دفاعی روسی یعنی میکویان گورویچ کار بر روی پروژه MiG-41 PAK DP را آغاز کرد. اگر شایعات صحت داشته باشند، MiG-41 PAK DP (مجتمع هوایی آینده برای رهگیری دوربرد) با قابلیت‌های پیشرفته خود صنعت ساخت هواپیماهای جنگنده را دگرگون خواهد کرد.

قابلیت‌های خارق‌العاده جنگنده میگ 41 روسیه

جنگنده میگ 41 روسیه

در 18 اکتبر 2018، خبرگزاری TASS روسیه گزارش داد که شرکت هواپیمایی متحد (UAC) روسیه اسناد پروژه PAK DP، یک هواپیمای رهگیری دوربرد آینده‌نگر را به وزارت دفاع منتقل کرده است. ایلیا تاراسنکو، مدیر کل RAC MiG، گفت که این جنگنده‌ی در حال توسعه یک هواپیمای کاملاً جدید خواهد بود که با استفاده از فناوری‌های مدرن طراحی شده است.

این هواپیما قادر به انجام ماموریت‌های جنگی در قطب شمال با سرعت حداقل 4 تا 5 ماخ (۴۹۳۹ کیلومتر) خواهد بود. علاوه‌بر نسخه سرنشین‌دار، نسخه بدون سرنشین این جنگنده نیز می‌تواند ساخته شود. این هواپیما دارای فناوری‌های رادارگریز جدید، برد بیش‌از 6000 کیلومتر در ساعت، عملیات در شعاع رهگیری وسیع و انواع جدیدی از سلاح‌های هوایی خواهد بود.

یکی از فرماندهان سابق نیروهای هوافضای روسیه، ویکتور بوندارف گفت MiG-41 به سریعترین هواپیمای جهان تبدیل می‌شود که تا حد ممکن برای رادار نامرئی خواهد بود. وی خاطرنشان کرد که این جنگنده نه تنها می‌تواند موشک‌های کروز، بمب‌افکن و هواپیماهای بدون سرنشین را رهگیری کند، بلکه برای سرنگونی موشک‌های مافوق صوت نیز آماده خواهد بود.

این جنگنده نسل ششم همچنین از یک سامانه موشکی رهگیر دوربرد چند منظوره با قابلیت اصابت موشک‌های مافوق صوت برخوردار خواهد بود.

وزارت دفاع روسیه در یک برنامه نوسازی سنگین در سال 2020 سرمایه‌گذاری کرده است تا فوکس‌هاوند را در برابر جنگنده‌های جت نسل پنجم قابل پرواز نگه دارد. با این حال، میگ-31 با وجود میگ-41 PAK DP، همچنان در خدمت باقی خواهد ماند.

طراحی بدنه

جنگنده میگ 41 روسیه

همانطور که رسانه‌های روسی می‌گویند، میگ 41 بر اساس طرح استاندارد آیرودینامیکی با قرارگیری بال متوسط ​​طراحی شده است. زاویه رفت و برگشت 37 درجه و به صورت مکانیزه و متشکل از فلپ‌های شکاف‌دار و ایلرون‌ها است.

بدنه هواپیما عمدتا از آلیاژهای آلومینیوم و فولاد ساخته شده است. مواد تیتانیوم و کامپوزیت نیز به طور گسترده در طراحی آن استفاده می‌شود. قسمت دم متشکل از دو باله است که با یک خمیدگی 25 درجه‌ای برای کاهش دید رادار نصب شده‌اند.

محفظه‌ها سیستم را برای پرتاب اهداف حرارتی کاذب در خود جای می‌دهند. هواپیما حول یک موتور توربوجت با سیستم پیچیده‌ای از خطوط لوله نفت و بردار رانش متغیر ساخته شده است. سه دمپر قابل تنظیم برای کنترل جریان هوای ورودی به موتور استفاده می‌شود.

جنگنده میگ 41 روسیه

شاسی این هواپیما یک سه چرخه کلاسیک است که دارای استحکام و ضربه‌گیری بهبود یافته است و باعث می‌شود بارهای افزایش یافته هنگام فرود بر روی عرشه ناوهای هواپیمابر جبران شود.

قسمت جلویی هواپیما دارای دو چرخ و دو چراغ فرود LED و یک یدک‌کش است. دید کم رادار در MiG-41 به‌دلیل طراحی بدنه هواپیما و استفاده از موادی که امواج رادیویی را پراکنده می‌کند، به دست می‌آید.

علاوه‌براین، تمام سلاح‌های این ابزار جنگی در محفظه‌های مخصوص قرار گرفته‌اند که درهای دریچه آن از شکل دندانه اره‌ای پیچیده ساخته شده‌اند و امواج رادیویی را پراکنده می‌کنند.

این جت جنگنده چه زمانی وارد خدمت خواهد شد؟

جنگنده میگ 41 روسیه

ساخت نمونه اولیه این جت جنگنده تا سال 2023 تکمیل شده و پس از آن آزمایش‌های زمینی و به‌دنبال آن پروازهای آزمایشی آغاز می‌شود. براساس گزارش‌ها، میگ 41 اولین سفر هوایی خود را تا سال 2025 انجام می‌دهد و تا سال 2028 وارد خدمت می‌شود.

آغاز پروژه جنگنده چند منظوره MiG-41 تنها یک جایگزین ساده برای MiG-31 نیست، این برنامه یک انقلاب عظیم تکنولوژیکی محسوب می‌شود.

دانشمندان و مهندسان روسی برای اثبات اینکه پروژه MiG-41 PAK DP چیزی فراتر از ابزار بخار است، باید بر موانع زیادی غلبه کنند. اول، پرواز پایدار مافوق صوت به سوخت زیادی نیاز دارد.

علاوه‌براین، پرواز با سرعت 4 ماخ مقدار غیرقابل تصوری گرما تولید می‌کند و دماهای شدید ناشی از اصطکاک هوا، نیازمند ماده‌ای با عصر جدید است که گرما را دفع کرده و در عین حال هرگونه پوشش مخفی را حفظ کند.

علیرغم گفتگوها در مورد کسری بودجه برای جبران فعالیت‌های نظامی روسیه در اوکراین، رقابت برای توسعه اولین جت جنگنده نسل ششم جهان ادامه دارد. نیروی هوایی ایالات متحده برنامه NGAD (نسل بعدی تسلط هوایی) را در سر دارد و نیروی هوایی ژاپن (JASDF) جت جنگنده نسل بعدی خود را تا سال 2035 آماده خواهد کرد.

با این وجود، هرآنچه تاکنون گفته شد تنها از نظر تئوری امکان پذیر است، بنابراین باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا جنگنده جدید روسیه واقعا می‌تواند در حد انتظارات عمل کند یا خیر.