ناسا ساخت و ساز ماه

ناسا رسما وارد ساخت و ساز بر روی ماه می‌شود

ظاهرا برنامه‌های آژانس فضایی آمریکا برای سفر به ماه و ماموریت های آرتمیس تغییر کرده است. ناسا می‌خواهد به‌صورت گسترده‌ای به ساخت و ساز روی ماه بپردازد. هدف از اینکار چیست؟

این روزها ناسا به‌شدت بخش زیادی از علاقه‌مندان به فضا را درگیر مجموعه ماموریت‌های آرتمیس کرده است. ماموریت‌هایی که قرار است ابتدا انسان را به ماه ببرند و سپس زمینه سفر به مریخ و کاوش در اعماق فضا را فراهم کنند. هرچند که برگردادن انسان‌ها به ماه در سال ۲۰۲۵ کار ساده‌ای نیست و استقرار انسان در ماه بسیار سخت‌تر است.

ساخت و ساز ناسا در ماه گسترده‌تر از برنامه‌ها خواهد بود

ناسا ساخت و ساز ماه

برای اولین‌بار در سال ۲۰۲۰ بود که ناسا از برنامه خود برای سفر به ماه پرده برداشت. در آن زمان گفته شده که این سازمان می‌خواهد پایگاهی را در قطب جنوب ماه ایجاد کند. هرچند که حالا تغییری در برنامه‌ها  به‌وجود آمده و قرار  است چندین پایگاه در قسمت‌های مختلف ماه ساخته شوند. مدیران ناسا در رابطه با چرایی این تصمیم به پنجره پرتاب اشاره کردند.

در واقع اگر ناسا به‌هر دلیلی نتواند در یک پنجره پرتاب فضاپیمای خود را به ماه بفرستد، برای فرستادن مجدد آن به‌همان نقطه باید حداقل یک ماه صبر کند. حالا تصور کنید که یک مشکل مهم در ماه پیش‌آمده است و فضاپیمای اشاره شده باید هرچه سریع‌تر خود را به آنجا برساند. علاوه بر این، فراموش نکنید که تجهیزات و فضانوردان با هزینه سرسام‌آوری به ماه ارسال خواهند شد؛ بنابراین حفظ آنها برای ماموریت‌های آتی ارزشی دوچندان دارد.

به‌همین خاطر ناسا در حال همکاری با شرکای بین‌المللی خود است تا بتواند به‌ ساخت و ساز گسترده در ماه دست بزند. در نتیجه مجموعه‌ای از پایگاه‌ها در سطح ماه ساخته خواهد شد تا امکان کاوش در سطح این کره و همچنین حرکت به‌سمت مریخ و دیگر سیارات را بیشتر کند. همه‌ اینها در حالی است که ناسا از الان به‌شدت در حال آماده کردن فضانوردان برای سفر به‌ مریخ است.

ناسا ساخت و ساز ماه

این سازمان اعلام کرده است که اگر فردی داوطلب سفر به‌ مریخ است، باید یکسال در این اتاق بماند. در واقع برنامه‌های استقرار در ماه و سفر به مریخ به‌موازات هم پیش می‌روند. در ساخت و ساز ناسا در مریخ نیز احتمالا آژانس فضایی اروپا، کانادا و ژاپن همکاری خواهند داشت. در حال حاضر ناسا برای ساخت پایگاه اصلی خود در ماه دهانه شکلتون را در نظر دارد.دهانه‌ای که گفته می‌شود در بخش‌های تاریک آن آب به‌صورت یخ حفظ شده است.

این پایگاه می‌تواند محل فرود آمدن فضاپیماهای باسرنشین ماموریت آرتمیس باشد و از حداکثر ۴ فضانورد به‌مدت یک هفته پذیرایی کند. ناسا در ساخت و ساز خود در ماه همه‌چیز را در نظر گرفته است. آنها میخواهند زیرساخت‌‌های لازم برای تامین انرژی، محافظت در برابر پرتوهای خطرناک، تجهیزات لازم برای دفع زباله و محلی برای فرود فضانوردان جدید بسازند.

همچنین پایگاه اصلی خانه یک ماه‌نورد خواهد بود تا فضانوردان به‌کمک آن با سرعت بیشتری به‌‌بخش‌های مختلف ماه بروند. جالبتر از همه یک پلتفرم زیستی سیار است که به خدمه اجازه خواهد داد تا ۴۵ روز در مناطق مختلف ماه حضور داشته باشند. با همه اینها ساختن چند پایگاه می‌تواند نتیجه بهتری داشته باشد.

ناسا ساخت و ساز ماه

هرچند توجه داشته باشید که ساخت و ساز گسترده ناسا در ماه به این زودی رخ نخواهد داد. نزدیک‌ترین ماموریت ناسا به ما آرتمیس 2 است که قرار است در سال ۲۰۲۴ تعداد ۴ فضانورد را به مدار ماه برده و برگرداند. ناسا چندی پیش فضانوردان ماموریت آرتمیس 2 را مشخص کرد. سپس در سال ۲۰۲۵ و در ماموریت آرتمیس 3 فضانوردان روی ماه فرود خواهند آمد. آنها تنها شش روز و نیم در این کره بی‌جان خواهند بود.

در واقع ناسا می‌خواهد به‌تدریج مدت زمان اقامت فضانوردان در ماه را افزایش دهد و سپس به‌‌سراغ فرستادن افراد بیشتر برود. همزمان با پیشرفت پروژه آرتمیس، فرستادن ماه‌نورد برای رانندگی فضانوردان و کامیون در دست‌کار قرار خواهند گرفت. آژانس فضایی ژاپن در حال حاضر در حال همکاری با تویوتا است تا بتواند کامیون‌هایی مناسب ماه طراحی کند.

سپس پس از طی این مراحل نوبت به ساخت و ساز در ماه می‌رسد. بدین‌ترتیب پیش از ماموریت‌های آرتمیس 7، 8 یا حتی 9 نباید به‌ ساخت پایگاه دائمی در ماه فکر کنیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*