مقایسه شیائومی 13

مقایسه شیائومی 13 با شیائومی 13 پرو و 13 اولترا؛ تفاوت در چیست؟

در این مقاله قصد داریم با مقایسه شیائومی 13 با 13 پرو و 13 اولترا، مشخصات فنی نسخه‌های مختلف پرچمدار چینی را زیر ذره‌بین ببریم.

غول فناوری چینی چند روز پیش از جدیدترین پرچمدارش یعنی شیائومی 13 اولترا – Xiaomi 13 Ultra رونمایی کرد. این دیوایس که یک دوربین موبایلی لقب گرفته ویژگی‌های زیادی – به خصوص در بحث دوربین – ارائه می‌کند و به گفته سران این شرکت، کیفیت تصاویر آن قابل مقایسه با دوربین‌های حرفه‌ای DSLR خواهد بود. در ماه دسامبر سال گذشته میلادی نیز شاهد معرفی رسمی شیائومی 13 – Xiaomi 13 و شیائومی 13 پرو – Xiaomi 13 Pro بودیم که نسخه‌های کم آپشن‌تری نسبت به 13 اولترا به حساب می‌آیند.

بدین ترتیب شیائومی برای سری 13 خود سه نماینده به میدان فرستاده است. این کمپانی از زمان معارفه شیائومی می 10 – Xiaomi Mi 10 استراتژی خود را برای عرضه سه گوشی پرچمدار تنظیم کرد. این گوشی‌ها در بازه قیمتی 4 هزار یوان (582 دلار) تا 7 هزار یوان (1018 دلار) قرار می‌گیرند. این موضوع بدین معناست که چینی‌‌ها می‌خواهند گوشی‌هایی از دسته میان رده با کیفیت تا پرچمداران گران‌قیمت را تحت پوشش خود قرار بدهند. اما در میان سه مدل مختلف از سری 13 شیائومی کدام یک را باید انتخاب کنیم؟ اصلا تفاوت‌های میان 13، 13 پرو و 13 اولترا چه هستند؟ در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا این سه گوشی را با یکدیگر مقایسه کرده و تفاوتشان را مشخص کنیم.

مقایسه شیائومی 13

پیش از شروع بهتر است به نقاط مشترک بین این سه گوشی اشاره کنیم. اسمارت فون‌های سری 13 شیائومی همگی در بحث پردازش مجهز به جدیدترین چیپست کوالکام یعنی اسنپدراگون 8 نسل 2 شده‌اند که در کنار رم از نوع LPDDR5X و حافظه ذخیره‌سازی از نوع UFS 4.0 قرار می‌گیرد. بدین ترتیب توان پردازشی گوشی‌ها بسیار بالا بوده و حتی سنگین‌ترین بازی‌ها و برنامه‌ها هم نمی‌توانند عرق این گوشی را در بیاورند. همچنین هر سه گوشی موفق به دریافت گواهی IP68 شده‌اند. دریافت این گواهی به معنای مقاومت بدنه موبایل در برابر نفوذ آب و گرد و غبار به درون آن بوده و محدودیتی برای استفاده از دستگاه نخواهید داشت.

در اینجا شباهت‌ها به پایان می‌رسد و حالا نوبت تفاوت‌هاست که از قضا بسیار زیاد و عمیق هستند!

مقایسه سری شیائومی 13 با یکدیگر: پرچمداران با کیفیت

شیائومی 13

ساده‌ترین عضو خانواده شیائومی 13 مزین به یک طراحی خاص شده و از یک نمایشگر کوچک تخت با حاشیه‌هایی برابر در هر چهار لبه بهره می‌برد. طراحی خاص گوشی به دلیل به کار گیری صفحه نمایشی بزرگ در یک گوشی کامپکت بوده که امروزه در خط تولید کمپانی‌های تولیدکننده اسمارت فون دیده نمی‌شود. ترند امروزی عرضه گوشی‌هایی بزرگ و سنگین بوده اما چینی‌ها با 13 خلاف روند بازار حرکت کرده‌اند. در حال حاضر کمپانی‌های زیادی به سراغ عرضه موبایل‌های جمع و جور نمی‌روند و می‌توانیم بگوییم شیائومی در این مسیر تنهاست.

مهندسان این شرکت توانسته‌اند یک نمایشگر 6.7 اینچی را در بدنه یک اسمارت فون 6.0 اینچی جا بدهند. این کار صرفا به لطف حاشیه‌های بسیار اندک صفحه نمایش بوده که در عین افزایش زیبایی بصری گوشی، باعث خوش‌دست‌تر شدن آن هم شده‌اند.

پرچمدار چینی

گرچه ابعاد کلی شیائومی 13 کوچک بوده اما کانفیگ آن همچنان در حد یک پرچمدار باقی مانده است. فاصله کانونی دوربین اصلی ثابت بوده، بزرگنمایی کاملا روان انجام می‌شود، پیش‌نمایش عالی است و بهبود چشمگیری در بحث سرعت شاتر نسبت به نسل‌های پیشین دیده می‌شود. دوربین‌های مختلف باعث می‌شوند بتوانید عکس‌هایتان را با فاصله کانونی متفاوت ثبت کنید اما این تعدد لنزها در واقع یک شمشیر دو لبه است. در برخی گوشی‌ها رنگ‌ها در هر لنز به شکل متفاوتی نمایش داده می‌شوند و برای کمپانی‌های تولیدکننده اسمارت فون، هماهنگ کردن و یکپارچه‌سازی رنگ‌ها امری بسیار زمان‌بر خواهد بود.

انیمیشن جابه‌جایی بین لنز‌ها و بزرگنمایی‌های مختلف بسیار روان است. حتی زمانی که چندین بار به سرعت بزرگنمایی را کم و زیاد می‌کنید، همچنان جابه‌جا شدن بین لنزها با نهایت سرعت و روانی انجام می‌شود. این موضوع در پرچمداران سابق شائومی تنها یک رویا بود.

شیائومی 13 از آیفون بهتر است

چینی‌ها در رویداد معارفه شیائومی 13 ادعا کردند این گوشی بهتر از آیفون عمل می‌کند. اما حالا بر اساس تجربه کاربری واقعی می‌توانیم این ادعا را تایید کنیم. دوام شارژ باتری شیائومی 13 واقعا خوب بوده و در تست‌های زیادی مانند استفاده روزمره یا حتی گیمینگ، این دیوایس می‌تواند شارژدهی بیشتری در مقایسه با آیفون 14 – iPhone 14 داشته باشد. این دستاورد برای یک گوشی اندرویدی کمی عجیب و کمیاب به حساب می‌آید، آن هم با یک باتری 4500 میلی‌آمپر ساعتی.

شاید مهم‌ترین عامل تاثیرگذار روی دوام باتری این گوشی مربوط به چیپست اسنپدراگون 8 نسل 2 باشد که با نمایشگر OLED سامسونگ E6، رم LPDDR5X، حافظه داخلی UFS 4.0 و رابط کاربری MIUI 14 تا حد زیادی یکپارچه و سازگار عمل می‌کند. نمایشگر کوچک 13 حس خوبی به کاربر منتقل می‌کند و احساس از دست دادن جزئیات یا ویژگی‌های مهم را با آن نخواهید داشت.

شیائومی 13 پرو

13 پرو از یک صفحه نمایش با کیفیت 6.73 اینچی با رزولوشن 3200×1440 پیکسل (2K) بهره می‌برد و از نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی نیز پشتیبانی می‌کند. شیائومی برای نمایشگر این گوشی سنگ تمام گذاشته و با استفاده از قطعات جدید توانسته میزان روشنایی آن را به 1200 نیت برساند. اما این عدد در حداکثر روشنایی حتی بیشتر هم شده و به 1900 نیت می‌رسد. از دیگر ویژگی‌های صفحه نمایش 13 پرو می‌توانیم به پشتیبانی از Dolby Vision، HDR 10، HDR 10+ و HLG اشاره کنیم. این نمایشگر می‌تواند دمای رنگ‌ها را تشخیص داده و آن‌ها را تا 1920 هرتز تاریک کند.

پرچمدار چینی

یکی از نقاط قوت اصلی 13 پرو دوربین‌هایش برشمرده می‌شوند. این گوشی مجهز به لنز 50 مگاپیکسلی سوپر فوق عریض 14 میلی‌متری با فاصله کانونی f/2.2 لایکا شده که به طور همزمان برای ثبت تصاویر سوپر ماکرو نیز مناسب خواهد بود. سنسور دیگر این گوشی همان لنز 50 مگاپیکسلی یک اینچی IMX989 معروف بوده که پیکسل‌هایش ابعادی معادل 1.6 میکرومتر در حالت سینگل و 3.2 میکرومتر در حالت Fusion دارند. لنز 8 لایه پلاستیکی کروی، پوشش حرفه‌ای ضد انعکاس نور و HyperOIS از دیگر ویژگی‌های این لنز به حساب می‌آیند. یک سنسور تله‌فوتوی شناور 50 مگاپیکسلی 75 میلی‌متری با فاصله کانونی f/2.0 در کنار این دو لنز دیده می‌شود که ساخت کمپانی لایکا بوده و می‌تواند کلوزآپ‌هایی از فاصله 10 سانتی‌متری ثبت کند. این دوربین نیز از فوکوس OIS شناور بهره‌مند شده است.

شیائومی 13 پرو از فناوری شارژ سریع 120 واتی نیز پشتیبانی می‌کند و می‌تواند تنها در عرض چند دقیقه، باتری 4820 میلی‌آمپر ساعتی خودش را از صفر تا صد درصد شارژ کند. 13 پرو با این گنجایش باتری، بالاترین شارژدهی را در میان پرچمداران 2023 شیائومی دارد.

شیائومی 13 اولترا

نمایشگر 6.7 اینچی 13 اولترا که حالا به یکی از مراجع صفحه نمایش گوشی‌ها تبدیل شده توسط شیائومی و شرکت چینی Star Optoelectronics توسعه یافته است. این صفحه نمایش بزرگ می‌تواند تصاویر را با رزولوشن 3200×1440 پیکسل پخش کند و تراکم پیکسلی‌اش 522 پیکسل در هر اینچ اعلام شده است. نرخ تازه‌سازی صفحه 120 هرتز بوده و با 2500 نیت روشنایی، این صفحه نمایش روشن‌ترین نمایشگر نه تنها در مقایسه با خانواده شیائومی 13 بلکه در دنیای موبایل‌ها شناخته می‌شود.

مقایسه شیائومی 13

احتمالا در این روزها آنقدر مشخصات ماژول دوربین 13 اولترا شنیده و خوانده‌اید که آن را حفظ شده‌اید. اما جهت یادآوری باید بگوییم این ماژول دوربین چهارگانه از یک سنسور سونی IMX989 و سه سنسور IMX858 تشکیل شده که می‌تواند در فاصله کانونی‌های مختلفی تصویربرداری کند. همچنین سنسور یک اینچی IMX989 از قابلیت فاصله کانونی متغیر پشتیبانی می‌کند تا کیفیت عکس‌ها تا حد زیادی بهبود پیدا کند.

نتیجه‌گیری

شیائومی 13

اگر شما به دنبال یک گوشی با صفحه نمایش تخت هستید که بدنه کوچک و کامپکتی هم دارد، شیائومی 13 می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد.

شیائومی 13 پرو

اگر می‌خواهید موبایلتان از فناوری شارژ 120 واتی پشتیبانی کند، بدنه‌اش سرامیکی باشد و دوربین اصلی یک اینچی داشته باشد باید به سراغ 13 پرو بروید.

شیائومی 13 اولترا

اگر عملکرد نمایشگر دیوایس برایتان اهمیت زیادی دارد و می‌خواهید یک دوربین حرفه‌ای را همه جا با خود حمل کنید، 13 اولترا می‌تواند شما را کاملا راضی نگه دارد.

شما کدام عضو از خانواده شیائومی 13 را انتخاب خواهید کرد؟ در بخش دیدگاه‌ها پذیرای نظرهای شما هستیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*