حقایق اسپیس ایکس

حقایقی که ایلان ماسک هیچوقت در مورد شرکت اسپیس ایکس به ما نمی‌گوید

تصویری که اکثر مردم از اسپیس ایکس دارند یک شرکت پیشرو، نوآور و موفق است که می‌تواند آینده انسان‌ها را تغییر دهد. ولی این تمام ماجرا نیست. حقایقی در مورد اسپیس ایکس وجود دارد که ایلان ماسک نمی‌خواهد مردم بدانند.

در سال ۲۰۰۲ بود که ایلان ماسک شکت اسپیس ایکس را بنیان نهاد. از آن زمان تاکنون این شرکت توانسته موفقیت‌های بسیار مهمی کسب کند. اسپیس ایکس توانسته آنچنان قدرتمند ظاهر شود که بسیاری از مردم جهان حداقل یکبار نام آن را شنیده‌اند. هرچند حقایق تاریکی درباره اسپیس ایکس وجود دارند که ایلان ماسک به‌هیچ وجه نمی‌خواهد در برابر دیدگان مردم قرار گیرد.

جنبه تاریک اسپیس ایکس؛ حقایق انکارناپذیری که ایلان ماسک تمایلی به گفتن آنها ندارد

حقایق اسپیس ایکس

یکی از معروف‌‌ترین موفقیت‌های این شرکت پروژه اینترنت ماهواره ای استارلینک است. موفقیت دیگر به موشک‌های قدرتمند این شرکت برمي‌گردد که حتی توانسته‌اند نظر مثبت ناسا را برای همکاری در ماموریت آرتمیس جلب کنند. آنها تنها شرکت خصوصی لقب گرفته‌اند که توانسته یک فضاپیما را از مدار زمین سالم برگرداند.

استارشیپ

استارشیپ

همچنین فضاپیمای دراگون این شرکت اولین فضاپیمای تجاری بود که توانست محموله‌ای را به ایستگاه فضایی بین‌المللی تحویل داده و محموله‌ای را از آنجا به زمین آورد. آنها همچنین افتخار اولین پرواز فضایی تجاری را نیز به‌‌نام خود ثبت کرده‌اند. با همه اینها، تمام تاریخچه اسپیس ایکس سفید نیست و حقایق تاریکی نیز در آن وجود دارد. این جنبه‌ها پس از رفتارهای جنجالی اخیر ایلان ماسک و مخصوصا پس از خرید توییتر بیشتر در معرض توجه قرار گرفته‌اند.

حقایق منفی اسپیس ایکس: داستان بنیان‌گذاری شرکت

Lori Garver، از مدیران پیشین ناسا در زندگینامه خود به داستان شکل‌گرفتن اسپیس ایکس اشاره کرده است. ظاهرا ایلان ماسک برای مذاکره جهت خرید تعدادی موشک به روسیه رفته بود. این موشک‌ها برای پروژه‌های آتی ماسک بسیار مهم بودند. هرچند در طول جلسه، طراح اصلی آژانس فضایی ملی روسیه آنقدر از روند مذاکرات عصبانی شد که روی کفش‌های ایلان ماسک تف کرد.

حقایق اسپیس ایکس

موشک فالکون هوی

طبیعتا مذاکرات خرید موشک با‌موفقیت به‌پایان نرسید و ماسک نیز با خود عهد کرد که به‌هیچ‌وجه دیگر سراغ خرید موشک‌های روسی نرود. همین نیز باعث شد که ۱۲ ماه پس از این اتفاق ناخوشایند، شرکت اسپیس ایکس شروع به‌کار کند. در واقع تف روس‌ها باعث فرستادن هزاران موشک به‌فضا شد.

حقایق منفی اسپیس ایکس: آلودگی نوری

علاقه‌مندان برای مشاهده آسمان شب و اجرام فضایی مناطقی که از شهرها دور هستند را انتخاب می‌کنند. هرچند که حالا به‌لطف تعداد زیاد ماهواره‌های استارلینک،‌ دیگر کویر نیز مکان مناسبی برای تماشای فضا نیست. این ماهواره‌ها باعث انعکاس نور می‌شوند و همان مشکلی که نورهای مصنوعی در شهرها ایجاد می‌کردند، در سرتاسر جهان برای اخترشناسان ایجاد می‌کنند.

حقایق اسپیس ایکس

البته این مشکل فقط برای تلسکوپ‌های کوچک و اخترشناسان آماتور نیست، بلکه کارایی رصدخانه‌‌های غول‌پیکر را نیز تحت‌تاثیر قرار داده است. این در حالی است که ایلان ماسک هنوز می‌خواهد تعداد ماهواره‌‌های خود در مدار زمین را افزایش دهد. با این کار آسمان شب درخشان‌‌تر از گذشته خواهد شد و کار اخترشناسان برای رصد ستاره‌های دور و کم‌نور نیز با مشکل بیشتری مواجه می‌شود.

حقایق منفی اسپیس ایکس: رفتار نامناسب ایلان ماسک و آزردگی ناسا

ایلان ماسک معمولا در شبکه‌های اجتماعی کاملا رک حرف می‌زد؛ اما این موضوع از زمان خرید توییتر تشدید شده است. همین نیز باعث شده که واکنش‌های منفی زیادی از سوی کاربران دریافت کند. مشکل اینجاست که این واکنش‌های منفی صرفا به شخص او محدود نمی‌شوند و تسلا، اسپیس‌ ایکس و توییتر را نیز تحت‌تاثیر قرار داده‌اند.

حقایق اسپیس ایکس

گفته می‌شود که حتی ناسا نیز نگرانی‌هایی را در رابطه با رفتارهای اخیر ایلان ماسک ابراز کرده است. یکی از مدیران ناسا به‌نام بیل نلسون در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که در این مورد با مقامات ارشد اسپیس ایکس صحبت کرده است و امیدوار است که این مسائل روی روابط و برنامه‌های فضایی مشترک دو طرف تاثیر نگذارند.

شرمندگی کارمندان اسپیس‌ ایکس

به‌رفتارهای ایلان ماسک توجه کنید. روزی نیست که یک خبر یا حاشیه از این میلیاردر معروف منتشر نشود. هرچند این رفتارها برای کارمندانش باعث شرمسازی شده‌‌اند. آنها گمان می‌کنند که هرکدام از توییت‌‌ها یا صحبت‌های عجیب وی به‌معنی موضع رسمی شرکت هستند و اگر جایی بگویند که در اسپیس ایکس کار می‌کنند، مردم آنها را با رفتارهای ایلان ماسک قضاوت خواهند کرد. در واقع یکی از حقایق تاریک اسپیس ایکس خود ایلان ماسک است.

حقایق اسپیس ایکس

این موضوع آنقدر جدی بود که ۴۰۰ نفر از کارمندان این شرکت نامه‌ای در این خصوص به مقامات ارشد اسپیس ایکس نوشتند. این افراد در سن، جنسیت و جایگاه‌های مدیریتی مختلف بودند.

حقایق منفی اسپیس ایکس: نقض حقوق کارمندان

تعدادی از کارمندان اسپیس ایکس ادعا کرده‌اند که پس از ارسال نامه انتقادی از این شرکت اخراج شده‌اند. آنها همچنین اعلام کردند که در اسپیس ایکس مشکلات فرهنگی عمیقی وجود دارد و شرکت از کارمندان خود سوء‌استفاده مي‌کند. این افراد بارها مشکلات مربوطه را به مقامات شرکت گزارش کرده‌اند، اما با پاسخ مناسبی مواجه نشده‌اند.

ایلان ماسک

به‌باور آنها شخص ایلان ماسک و شخصیت ناپایدارش این شرایط را پدید آورده و می‌تواند روی آینده SpaceX نیز تاثیر مخربی بگذارد.

تاثیر پرتاب‌های اسپیس ایکس روی محیط‌زیست و جانوران

اولین پرواز موشک Falcon Heavy قطعا لحظه‌ای تاریخ‌ساز برای بشر بود. این اولین‌بار بود که یک شرکت خصوصی می‌توانست موشکی به‌این بزرگی را به فضا بفرستد. جالب‌است بدانید که وزن این موشک به ۱۴۲۰ کیلوگرم می‌رسید. این راکت در سال ۲۰۱۸ از ایستگاه فضایی کندی ناسا بلند شد و لقب قدرتمند‌‌ترین موشک تاریخ بشر را از آن خود کرد.

حقایق اسپیس ایکس

هرچند پرتاب موشک به‌این بزرگی به‌معنی رها کردن مقدار بسیار زیادی کربن‌دی‌اکسید در محیط‌زیست بود. این موشک در مجموع پنج‌بار دیگر به فضا پرتاب شد و هربار تا حد زیادی به‌محیط‌زیست آسیب زد. موشک فالکن 9 این شرکت نیز از زمان اولین پرتاب در سال ۲۰۱۰ تاکنون ۲۱۵ بار به‌فضا پرتاب شده است. این موشک سنگین نیز برای غلبه بر جاذبه زمین به‌انرژی بسیار زیادی نیاز دارد. این حقایق را اسپیس ایکس نمی‌تواند انکار کند.

با توجه به‌اینکه اسپیس ایکس این‌روزها به‌‌شدت مشغول آزمایش موشک‌های مختلف از جمله استارشیب است، می‌تواند به‌شکل فاجعه‌‌واری به‌محیط‌زیست آسیب بزند. از طرفی این انفجارهای بزرگ برای جانوران نیز مشکل‌آفرین هستند. اسپیس ایکس یک سکوی پرتاب در نزدیکی خلیج مکزیک دارد. ایلان ماسک در یک کنفرانس خبری در سال ۲۰۱۸ گفت که دلیل آنها برای انتخاب این مکان، عدم سکونت انسان‌‌ها در آن بوده است.

حقایق اسپیس ایکس

هرچند که در نزدیکی این مکان چندین منطقه حفاظت شده برای حیوانات مختلف وجود دارد. علاوه بر اینکه این پرتاب‌ها عامل وحشت گسترده حیوانات می‌شوند، زباله‌‌های فراوانی را نیز در زیست‌بوم آنها پخش می‌کنند.

نابودی ماهواره‌های استارلینک توسط چین

در سال ۲۰۲۲ یک گزارش نظامی چینی منتشر شد که ادعا می‌کرد شبکه‌های ماهواره‌ای همچون استارلینک می‌توانند یک تهدید جدی برای امنیت ملی چین باشند. استارلینک تا این لحظه ۳۳۶۰ ماهواره فعال در فضا دارد و چینی‌ها به‌دنبال راهی برای غیرفعال کردن آنها هستند.

استارلینک

مقامات نظامی چین نگران هستند که این ماهواره‌ها به رقبای این کشور خدمات ارتباطی ارائه دهند یا اینکه در عملیاتی مشابه خودکشی خود را به ماهواره‌های چینی کوبیده و زیرساخت فضایی چین را در طول یک جنگ نابود کنند. برای همین پژوهشگران چینی یک شبیه‌‌سازی پیشرفته را با دقت بالا انجام دادند تا عملکرد سلاح‌های هسته‌ای ضدماهواره را در ارتفاع‌‌های مختلف بسنجند. این موضوع قطعا جزء حقایق مثبت اسپیس ایکس نیست.

حقایق اسپیس ایکس

بررسي‌ها نشان دادند که اگر یک کلاهک هسته‌ای ۱۰ مگاتنی در ارتفاع ۸۰ کیلومتری منفجر شود، می‌توان آسیب جدی به شبکه ماهواره‌های اسپیس ایکس وارد کند. البته شبیه‌سازی به‌این معنی نیست که چینی‌ها این کار را انجام خواهند داد. آنها همچنین تاکید کرده‌اند که براساس قوانین بین‌المللی استفاده از اینگونه سلاح‌ها در فضا و اتمسفر ممنوع است.

هرچند که وقتی موجودیت یک کشور به‌خطر بیفتد، به‌هر ریسمانی چنگ خواهد زد و بعید به‌نظر می‌رسد قوانین بین‌المللی در آن زمان اهمیتی داشته باشند.