پهپاد عمود پرواز Jackal

اولین پهپاد عمود پرواز و مجهز به موشک، در جهان معرفی شد؛ شروع فصل جدیدی از جنگ

جدیدترین ابزار جنگی که اولین پهپاد عمود پرواز در جهان است و Jackal نام دارد، توسط شرکت Flyby Technology معرفی شد.

پهپاد جنگی بدون سرنشین VTOL شرکت Flyby Technology که شغال (Jackal) نام دارد، یک موشک چندمنظوره پیشرفته شلیک کرده است که به طور بالقوه آغازگر عصر جدیدی از نبردهای هوایی خواهد بود. به گفته‌ی رسانه‌های انگلیسی این پهپاد قادر است علیه اهداف زمینی یا هوایی، موشک‌های لیزری شلیک کند.

طبق گزارش‌ها، این پهپاد جدید ساخت بریتانیا یک موشک چندمنظوره سبک وزن تالس (LMM) را با موفقیت شلیک کرد که دفتر قابلیت‌های سریع نیروی هوایی سلطنتی (RCO) از آن حمایت می‌کند. این آزمایش پیشرفت قابل توجهی در نبرد هوایی بدون خدمه داشته است.

شرکت‌های فلای بی تکنولوژی (Flyby Technology) این پهپاد را در منطقه یورک انگلیس و شرکت ثالس (Thales) در ایرلند شمالی تولید می‌کنند.

اولین پهپاد عمود پرواز در جهان

هدف اصلی آغاز یک جنگ برنده شدن است، JACKAL نیز توسط کارشناسان دقیقا برای این هدف نهایی طراحی شده است. دوران استفاده از یک خلبان جنگنده در کابین خلبان به پایان رسیده و آینده جنگ در حال تغییر است. پهپاد عمود پرواز Jackal در جهان بخشی از آن آینده به عنوان یک هواپیمای تهاجمی چند منظوره واقعی خواهد بود.

رسانه‌هایی انگلیس می‌گویند پس از آگاهی فرماندهان نظامی انگلیس از موفقیت پهپادها در جنگ اوکراین، آنها سفارش ساخت پهپادهای انتحاری را صادر کرده و در این میان کم قیمت بودن پهپادها در درگیری‌ها را نیز در نظر گرفتند.

جان پارکر، مدیر عامل شرکت Flyby Technology گفت: «ما می‌خواهیم پهپاد عمود پرواز Jackal را به یک محصول شاخص تبدیل کنیم، مشاغل امن در بریتانیا ایجاد کنیم و به آینده جدیدی برای صنایع هوافضا و دفاعی بریتانیا کمک کنیم.»

این آزمایش نه تنها شامل شلیک دو موشک پیشرفته، بلکه ساخت دو پهپاد عمود پرواز JACKAL در شش هفته برای نشان دادن طراحی plug-and-play آن بود که به منظور کمک به جلوگیری از منسوخ شدن کوتاه مدت است.

پهپاد عمود پرواز Jackal

هواپیماهای بدون سرنشین، به‌ویژه وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (UCAV)، به‌بخش مهمی از بسیاری از نیروهای هوایی در سراسر جهان تبدیل شده‌اند. اما تجهیز یک سلاح به بال یا شاسی هواپیمای بدون سرنشین با یک وسیله نقلیه جنگی واقعی، مانند یک جت جنگنده، فاصله دارد.

به این منظور، Flyby Technology با شرکای ترکیه‌ای خود یعنی FlyBVLOS Technology و Maxwell Innovation برای توسعه نسل بعدی UCAVS یعنی همان پهپاد شغال همکاری کرده است. تهیه این پلتفرم جدید جنگی که بدون سرنشین ارائه می‌شود هدف کشورهایی است که توانایی خرید هلیکوپترهای تهاجمی تمام عیار یا هواپیماهای جنگنده سبک را ندارند.

پهپاد عمود پرواز Jackal

JACKAL از آنجایی که یک پهپاد VTOL (پهپاد‌هایی که نیاز به باند برای برخواستن و فرود ندارند و می‌توانند به صورت عمودی از زمین پرواز کنند یا فرود آیند) است، نیازی به باند یا جاده‌های آسیب‌پذیر ندارد، اما می‌تواند نقش‌های مهم جنگ هوایی استراتژیک را انجام دهد. این می‌تواند به‌عنوان مثال، منع هوایی، پشتیبانی هوایی نزدیک، یا حتی نقش‌های ضد هلیکوپتر و ضد زره را شامل شود.

با توجه به زمان بسیار کوتاهی که تیم برای ارائه آزمایش اولیه صرف کرد، واضح است که شرکت Flyby می‌تواند آینده‌ای هیجان‌انگیز را در این عرصه رقم بزند. مشارکت و حمایت تالس در کاهش موانع ورود استارت آپ‌های نوآور نیز فوق‌العاده بود.