پهپاد مرموز چینی

اسناد جدید پنتاگون، اسرار پهپاد مرموز چینی را فاش می‌کند

لو رفتن اسناد سری پنتاگون باعث شده اطلاعات زیادی از وضعیت نظامی چین به‌دست آید. ظاهرا چینی ها یک پهپاد مرموز با سرعت فوق‌العاده بالا دارند که پیشتر گمان می‌شد صرفا یک ماکت باشد.

چند هفته پیش بود که لو رفتن اسناد فوق‌العاده مهم پنتاگون توسط یک افسر ۲۱ ساله نیروی هوایی آمریکا سرتیتر رسانه‌های خبری شد. اتفاقی که از آن به‌‌عنوان بزرگترین فاجعه اطلاعاتی یک دهه اخیر یاد می‌شود. حالا بخش جدیدی از این اسناد توسط روزنامه واشینگتن‌پست بررسی شده است که به یک پهپاد مرموز و پیشرفته چینی می‌پردازد.

پهپاد مرموز چینی در کمین ناوگان اقیانوس آرام آمریکا

پهپاد مرموز چینی

این پهپاد جاسوسی WZ-8 نام دارد و می‌تواند تا ۳ برابر سرعت صوت حرکت کند. ظاهرا چین روی ساخت و توسعه گسترده این پهپاد حساب باز کرده است. برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۹ بود که همزمان با ۷۰ سالگی سالگرد بنیانگذاری جمهوری خلق چین، از پهپاد WZ-8 رونمایی شد. در آن زمان اکثر تحلیل‌گران نظامی این پهپاد را تنها یک ماکت بی‌ارزش خوانند و تاکید کردند که عملیاتی نیست.

هرچند که در اسناد پنتاگون حتی الگوهای پرواز پهپاد مرموز چینی ها و هواپیمایی که برای پرواز نیاز دارد، با جزئیات کامل آمده است. البته این اسناد صرفا به این مورد ختم نمی‌شوند، بلکه دیگر دستاوردهای بخش خرابکاری و جاسوسی نیروی‌های مسلح چین را نیز تشریح می‌کنند. به‌عنوان مثال چینی‌ ها بالون‌های خاصی را برای جاسوسی توسعه داده‌‌اند یا اینکه شنیدیم سلاح های مرموز چینی ماهواره های فضایی را می‌دزدند.

پهپاد مرموز چینی

همزمان با اوج گرفتن تنش‌های بین چین و تایوان، مسئله تقابل نظامی بین آمریکا و چین نیز جدی‌تر از پیش شده است. در اسناد لو رفته همچنین گفته شده که چین در تلاش برای دست یافتن به فناوری‌های خاصی به‌منظور هدف قرار دادن کشتی‌های جنگی و پایگاه‌های آمریکایی در اطراف تایوان است. بیجینگ بارها حریم هوایی تایوان را نقض کرده‌اند؛ اما وجود پهپاد مرموز چینی این مسئله را جدی‌تر می‌کند.

در سند پنتاگون یک تصویر ماهواره‌ای قرار دار که پهپاد جاسوسی WZ-8 چبن را در پایگاهی در فاصله ۵۶۳ کیلومتری شانگهای نشان می‌دهد. این پهپاد پیشرفته که برای آغاز پرواز به یک بمب‌افکن نیاز دارد، تنها اندکی نسبت به هواپیمای افسانه‌ای لاکهید مارتین SR-72 بلک‌برد کند‌تر است. فراموش نکنید که هواپیمای آمریکایی به‌ادعای شرکت سازنده می‌توانست به سرعت ۶ ماخ (۷۴۰۸ کیلومتر بر ساعت) دست یابد.

به‌گفته مقامات آمریکایی، این پهپاد مرموز و پیشرفته چینی می‌تواند برای تهیه نقشه‌های مستمر از مناطق جنگی آن هم در شرایطی که ماهواره‌ها از کار افتاده‌اند، کمک کند. حتی احتمال استفاده از آن برای حملات موشکی با سرعت بالا در رویارویی‌های مختلف وجود دارد. البته این پهپاد در وضعیت فعلی توانایی انجام عملیات‌های هجومی را ندارد؛ اما می‌تواند در آينده با توجه به نیاز تغییر کند.

پهپاد مرموز چینی

برخی از کارشناسان نظامی نسبت به ضعف هوایی تایوان هشدار داده‌اند و بر این باورند که در صورت وقوع جنگ، چین به‌راحتی و در کمترین زمان ممکن برتری هوایی را از آن خود خواهد کرد. مقامات واشینگتن اطمینان دارند که حداقل یکی از این پهپاد های مرموز چینی در نزدیکی مرز تایوان مستقر شده است.

هرچند که برخی دیگر دلیلی برای اینکار نمی‌بینند و گمان می‌کنند که این پهپاد ها صرفا برای رویارویی مستقیم با آمریکا در اقیانوس آرام توسعه یافته‌اند. آنها حتی موشک‌های هوا‌به‌هوای فعلی آمریکا را برای هدف قرار دادن این پهپاد مرموز چینی توانمند نمی‌دانند. در هر حال پیشرفت نظامی چین هرروز شتاب بیشتری به‌خود می‌‌گیرد و همین نیز مقامات آمریکایی‌ها را به‌شدت نگران کرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. با روی کار اومدن بایدن گوزو ، امریکا پس رفت چهل ساله تجربه میکنه

    اگه بازم انتخاب بشه امریکا جایگاه ابرقدرتی خودش رو از دست میده

  2. اینکه پرنده سیاه امریکایی تا۷ماخ می توانست سرعت بگیرد دروغ محض هست چونکه دررکورد گیری مسافت لندن تانیویورک هواپیماتوانست حداکثربه سرعت۳۶۶۴ کیلومتردست یابد