بررسی گلکسی A54

نکات بسیار مهمی که باید پیش از خرید گلکسی A54 بدانید

امروز می‌خواهیم به‌ بررسی نکات قوت و ضعف بهترین میان‌رده سامسونگ یعنی گلکسی A54 بپردازیم. نکاتی که خرید Galaxy A54 بدون درنظر گرفتن آنها اشتباه است.

اگر شایعات درست باشند، امسال خبری از گلکسی A74 نخواهد بود؛ بنابراین گلکسی A54 بهترین گوشی میان‌رده کره‌ای‌ها لقب می‌گیرد. سال گذشته گلکسی A53 کمی ناامیدکننده ظاهر شد. تراشه اگزینوس 1280 نمی‌توانست قدرت پردازشی کافی را تامین کند و دوربین‌ها نیز چندان قابل اعتماد نبودند. از طرفی بسیاری از افراد برتری‌های جزئی گلکسی A53 را توجیه‌کننده اختلاف قیمت آن با گلکسی A33 نمی‌دانستند.

هرآنچه باید پیش از خرید سامسونگ گلکسی A54 بدانید

بررسی گلکسی A54

سامسونگ امسال تلاش کرده است مشکلات نسل قبل را برطرف کند. از طرفی با یک تراشه جدید طرف هستیم و از طرفی ترکیب دوربین تغییر کرده است. برخی موارد نیز همچون تاییدیه IP67 ثابت هستند. هرچند که همه اینها روی کاغذ هستند و تا پیش از بررسی گلکسی A54 نمی‌توان درباره آنها نظر قطعی داد. گلکسی A54 با قیمت ۲۰ میلیون تومان برای نسخه ۱۲۸ گیگ به‌فروش می‌رسد. آیا خرید گلکسی A54 بهترین کار ممکن است؟

ابتدا بیایید نگاهی سریع به‌مشخصات گلکسی A54 داشته باشیم.

مشخصات فنی Galaxy A34

گوشیSamsung Galaxy A54
ابعاد و وزن۱۵۸.۲ در ۷۶.۷ در ۸.۲ میلی‌متر، ۲۰۲ گرم، بدنه پشتی و جلویی گوریلا گلس 5، فریم پلاستیکی، تاییدیه IP67 برای مقاومت در برابر گرد و غبار و آب (تا نیم ساعت در عمق ۱ متری)
صفحه نمایشنمایشگر ۶.۴ اینجی سوپر امولد، رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز، رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل، تراکم ۴۰۳ پیکسل در اینچ
پردازندهتراشه ۵ نانومتری اگزینوس ۱۳۸۰، هشت هسته‌ای، پردازنده گرافیکی Mali G68 MP5
حافظه۶ گیگ رم در کنار ۱۲۸ گیگ حافظه ذخیره‌سازی، ۸ گیگ رم در کنار ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگ حافظه ذخیره‌‌سازی، پشتیبانی از کارت حافظه
نرم افزاراندروید ۱۳، One UI 5.1
دوربین عقب
  • دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8
  • دوربین فوق‌عریض ۱۲ مکاپیکسلی با دیافراگم f/2.2
  • دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4
دوربین جلودوربین ۳۲ مگاپیکسلی
باتری۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت، شارژ ۲۵ وات
سایرحسگر اثر انگشت زیر صفحه‌نمایش، اسپیکرهای استریو

محتویات جعبه

بررسی گلکسی A54

آخرین بار در گلکسی A52(S) بود که سامسونگ شارژر را درون جعبه گوشی قرار داد. بنابراین پس از خرید و بررسی گلکسی A54 با تنها یک کابل USB-C و یک سوزن سیم‌کارت مواجه خواهید شد.

بررسی طراحی و کیفیت ساخت گلکسی A54

طراحی گلکسی A54 و A34 تقریبا یکسان است که یعنی شاهد لنزهای بیرون‌زده هستیم. همین نیز باعث می‌شود که نتوانید گوشی را روی سطحی صاف قرار داده و تایپ کنید. بسیاری بدنه مات را ترجیح می‌دهند؛ اما سامسونگ به‌سراغ بدنه پشتی براق رفته است. جالب اینجاست که رنگ بنفش این گوشی اثر انگشت را به‌خود جلب نمی‌کند؛ اما رنگ مشکی دقیقا برعکس است.

بررسی گلکسی A54

خوشبختانه طراحی مناسب فریم کناری باعث شده که گوشی به‌راحتی در دست بنشیند. متاسفانه طراحی یکپارچه سامسونگ سبب می‌شود که تشخیص مدل‌های مختلف از دور کمی مشکل باشد. بنابراین اگر کسی گوشی ۲۰ میلیونی شما را با یک گوشی بسیار ارزان اشتباه گرفت، تعجب نکنید.

صفحه‌نمایش

اندازه صفحه‌نمایش گلکسی A54 نسب به نسل قبل اندکی کوچک‌تر شده است. هرچند که از نظر کیفیت چیزی کم ندارد. پنل اولد این گوشی رنگ‌ها را در فضاهای رنگی مختلف با دقت بالایی نمایش می‌دهد. همچنین سامسونگ از فناوری خاصی در این گوشی استفاده کرده است که به‌منظور خوانایی بیشتر، رنگ‌ها با توجه به وضعیت نور محیط تغییر می‌کنند.

بررسی گلکسی A54

روشنایی نمایشگر در حالت دستی به ۴۵۷ نیت می‌رسد و در حالت خودکار نیز مرز ۹۸۰ نیت را لمس خواهد کرد. حداقل روشنایی نیز برابر با ۱.۷ نیت است. این اعداد برای یک گوشی میان‌رده فوق‌العاده هستند. در بخش‌ رفرش‌ریت نیز برخلاف گلکسی A34 شاهد نمونه ۱۲۰ هرتز تطبیقی هستیم. به‌طور کلی رفرش‌ریت روی ۱۲۰ هرتز باقی می‌ماند و اگر نمایشگر را چند ثانیه لمس نکنید، به ۶۰ هرتز کاهش پیدا خواهد کرد.

بررسی عمر باتری و سرعت شارژ گلکسی A54

اگرچه ظرفیت باتری گلکسی A54 در مقایسه با نسل قبل تغییر نکرده است؛ اما بررسی ها عمر باتری طولانی‌تری را نشان می‌دهند. حالا میان‌رده جدید کره‌ای‌ها می‌تواند با یک بار شارژ تا ۲۰ ساعت و ۱۱ دقیقه در هنگام تماشای ویدیو به‌صورت آفلاین شما را همراهی کند. برای وبگردی نیز تا ۱۷ ساعت و ۵۵ دقیقه باتری انرژی دارد.

بررسی گلکسی A54

پس از تمام شدن باتری می‌توانید به‌سراغ شارژر ۲۵ وات بروید. با این شارژر پس از نیم ساعت ۵۶ درصد از ظرفیت باتری پر خواهد شد و شارژ کامل نیز ۶۳ دقیقه زمان می‌برد. در این زمینه پیشرفت قابل‌توجهی را نسبت به نسل قبل شاهد هستیم.

عملکرد و قدرت پردازشی

سامسونگ با گلکسی A52s و تراشه اسنپدراگون 778G خیلی خوب ظاهر شده بود؛ اما در تصمیمی عجیب گلکسی A53 را با تراشه اگزینوس ۱۲۸۰ عرضه کرد که عملکرد ناامیدکننده‌ای داشت. حالا شاهد عرضه گلکسی A54 با یک تراشه اگزینوس جدید هستیم که تازه می‌خواهد شرایط را به‌ دو سال پیش برگرداند. نتایج بنچمارک‌ها نیز این دو را در یک سطح قرار می‌دهند.

گوشی سامسونگ

گلکسی A54 در مقایسه با شیائومی 13 لایت در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد؛ اما می‌تواند موتو G82 را شکست‌ دهد. هرچند که در برابر شیائومی 12T هیچ حرفی برای گفتن ندارد.

در تست پایداری نیز گلکسی A54 تا ۲۰ دقیقه می‌تواند فشار پردازشی را به‌خوبی تحمل کند؛ اما وقتی زمان از این حد فراتر می‌رود، گلکسی پایداری خود را از دست می‌دهد و قدرت پردازشی آن در مواقعی حتی تا ۵۴ درصد نیز افت می‌کند.

بررسی دوربین گلکسی A54

دوربین اصلی

دوربین اصلی جدید گلکسی A54 در روز معرکه است. رنگ‌ها جذاب هستند و تراز سفیدی نیز دقت بالایی دارد. همچنین شاهد کنتراست بالا و گستره داینامیک مناسبی هستیم. در زمینه جزئیات و وضوح نیز هیچ مشکلی مشاهده نمی‌شود. همچنین تصاویر به‌هیچ‌وجه مصنوعی جلوه نمی‌کنند. شما می‌توانید از زوم دو برابری دیجیتال نیز بهره ببرید. در این حالت می‌توان عکس‌ها را قابل استفاده توصیف کرد.

گوشی سامسونگ

در مجموعه دوربین‌های گلکسی A54 حسگر سنجش عمق دیده نمی‌شود؛ اما بررسی کیفیت عکس‌های پرتره از کیفیت بالای آنها حکایت دارد. حتی در صحنه‌های پیچیده نیز سوژه از پس‌زمینه به‌خوبی جدا می‌شود.

دوربین Galaxy A54 در شب نیز عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. تراز سفیدی عموما دقیق است و جزئیات نیز بسیار خوب ثبت می‌شوند. همچنین شاهد اکسپوژر و گستره داینامیک متعادلی هستیم.

دوربین فوق‌عریض

دوربین فوق‌عریض نسل جدید سری A5X اندکی پیشرفت کرده است و می‌تواند جزئیات بیشتری را ثبت کند. همچنین بررسی تصاویر گلکسی A54 از کنتراست بیشتر نسبت به نسل گذشته خبر می‌دهند. نکته مثبت اینکه برخلاف اکثر گوشی‌های میان‌رده بازار، رنگ‌ها در دوربین اصلی و فوق‌عریض به‌هم نزدیک‌ هستند.

گوشی سامسونگ

دوربین فوق‌عریض در شب چندان عملکرد درخشانی ندارد. البته سطح جزئیات را می‌توان قابل قبول دانست؛ اما بی‌روح بودن رنگ‌ها همه‌چیز را خراب می‌کند.

دوربین ماکرو

معمولا گوشی‌های غیرپرچمدار دوربین ماکرو بی‌کیفیتی دارند و آنها را تبلیغاتی می‌دانیم؛ اما این مورد در مورد گلکسی A54 صدق نمی‌کند. رنگ‌ها دقیق هستند و در هنگام بررسی تصاویر ثبت شده با دوربین ماکرو گلکسی A54، جزئیات خوبی را مشاهده خواهید کرد.

دوربین سلفی

گلکسی A54 در بخش عکاسی سلفی نیز می‌درخشد. اگر پس از خرید این گوشی تنها چند عکس سلفی بگیرید، متوجه می‌شوید که رنگ‌ها دقیق هستند و جزئیات بالا باعث شده که تصاویر بسیار طبیعی به‌نظر برسند.

جمع‌بندی

 

گلکسی A54 در موارد متعددی نسبت به نسل گذشته پیشرفت کرده است. دوربین اصلی و سلفی این گوشی حالا در کلاس میان‌رده جزء بهترین‌ها است و زمان مورد نیاز  برای شارژ گوشی نیز به‌شکل محسوسی کاهش یافته است. همچنین مشکل اصلی گلکسی A53 یعنی پردازنده نسبتا ضعیف نیز دیگر دیده نمی‌شود.

هرچند که همه این نکات مثبتی که در طول بررسی به آنها پرداختیم، با نگاهی به‌قیمت کنونی گلکسی A54 رنگ می‌بازند. اگر می‌خواهید در حال حاضر گوشی موبایلی با بودجه تقریبی ۲۰ میلیون‌ تومان بخرید، گلکسی S21 FE، گلکسی A73 یا پوکو F4 GT گزینه‌های بهتری هستند. هرچند که اگر گلکسی A54 را انتخاب کرده‌اید، شاید بهتر باشد کمی صبر کنید تا افت قیمت پیدا کند.