هوش مصنوعی ChatGPT

هوش مصنوعی ChatGPT بهتر از پزشکان به سوالات بیماران جواب می‌دهد

طبق مطالعه اخیر محققان، هوش مصنوعی ChatGPT در پاسخ به سوالات پزشکی بیماران، عملکرد دقیق‌تر و بهتری را در مقایسه با پزشکان ثبت کرده است.

براساس مطالعه منتشر شده اخیر در ژورنال JAMA Internal Medicine، هوش مصنوعی ChatGPT در 79 درصد موارد نسبت به پزشکان انسانی، پاسخ‌های بهتری را به سوالات بیماران ارائه می‌دهد. طی این مطالعه، 195 پرسش و پاسخ مطرح شده از یک صفحه در شبکه اجتماعی ردیت که در آن پزشکان معتبر به سوالات پزشکی کاربران پاسخ داده‌اند، بررسی و ارزیابی شد.

گروهی از متخصصان با ارزیابی داده‌ها دریافتند که پاسخ‌های ارائه شده توسط هوش مصنوعی ChatGPT بیش از سه برابر دقیق‌تر و صحیح‌تر از نمونه‌های ارسالی توسط پزشکان بوده و عمدتا در رتبه‌بندی «خوب» یا «بسیار خوب» قرار گرفته‌اند. این چت‌بات هم‌چنین تقریبا 10 برابر بیش‌ از پزشکان «همدل» یا «بسیار همدل» ارزیابی شده است.

هوش مصنوعی ChatGPT

عملکرد بهتر هوش مصنوعی ChatGPT در برابر پزشکان؛ پیامدهای مهم این اتفاق چیست؟

جان آیرز، نویسنده اصلی این مطالعه و معاون نوآوری دانشکده پزشکی سن‌دیگو در کالیفرنیا گفت که این یافته‌ها می‌تواند پیامدهای مهمی برای آینده مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی در پی داشته باشند. مشاوره پزشکی اکنون یکی از حوزه‌های در حال رشد بهداشت عمومی است که به‌نظر می‌رسد چت جی پی تی خیلی خوب از عهده آن برآمده است.

وی افزود:

پرسش‌های مجازی اغلب بیماران به‌دلیل مشغله کاری بالای پزشکان، اغلب بی‌پاسخ مانده یا جواب ضعیف و نه‌چندان دقیقی را دریافت می‌کنند. بنابراین ما دسته‌ای از سوالات واقعی بیماران و هم‌چنین جواب‌های پزشکان را دریافت کردیم و سپس طی مقایسه هر یک با ChatGPT دریافتیم که این هوش مصنوعی بدون شک عملکرد بهتری دارد.

بااین‌حال، نویسندگان این مقاله هشدار داده‌اند که تحقیقات بیش‌تری برای ارزیابی مزایا و خطرات بالقوه استفاده از چت‌بات‌ها در حوزه مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی مورد نیاز است. در حالی‌که مدل‌های مبتنی بر AI از جمله ChatGPT از پتانسیل بالایی برای کمک به پزشکان در پیام‌رسانی به بیماران برخوردار هستند، اما در صورت عدم دقت کافی، ممکن است اطلاعات نادرستی ارائه دهند.

هوش مصنوعی ChatGPT

به‌گفته آیرز، بهره‌گیری از هوش مصنوعی در این حوزه می‌تواند به قیمت نجات جان بیمار تمام شود. بااین‌حال نویسندگان مطالعه مذکور می‌گویند کار آنها صرفا تایید ChatGPT در برابر سایر ابزارهای هوش مصنوعی نیست.

آیرز در ادامه گفت:

ما نمی‌گوییم که هنوز آماده استفاده از ChatGPT به‌عنوان مرجع دقیق پاسخ به سوالات پزشکی هستیم. این فرآیند نیازمند مطالعات تکمیلی است تا ضمن ارزیابی مزایا، خطرها و آسیب‌های احتمالی را کشف کرده و کاهش دهیم. البته این بدان معنا نیست که اجرای آن به سال‌ها زمان نیاز دارد، بلکه می‌توان ظرف چند ماه این کار را انجام داد.