دوربین آیفون 15 پرو مکس

دوربین آیفون 15 پرو مکس به کابوس گوشی‌های اندرویدی تبدیل خواهد شد

اپل قصد دارد با استفاده از حسگرهای سفارشی سونی در دوربین آیفون 15 پرو مکس – iPhone 15 Pro Max انقلاب جدیدی را در صنعت عکسبرداری گوشی های موبایل رقم بزند.

اگر در جریان اخبار مربوط به نسل بعدی آیفون های اپل باشید، حتما از شایعه حضور احتمالی دوربین زوم پریسکوپ در این گوشی مطلع هستید.

این دوربین‌ها در سال 2019 توسط گوشی هواوی P30 پرو به دنیای گوشی های هوشمند معرفی شدند و اکنون، بر اساس شایعات، پس از گذشت چندین سال در آیفون 15 پرو و پرو مکس نیز حضور خواهند داشت.

البته هنوز به هیچ وجه نمی‌دانیم که این دوربین جدید چقدر از نمونه‌های کنونی موجود در پرچمداران اندرویدی قدرتمندتر خواهد بود. با این وجود به نظر می‌رسد کوپرتینویی‌ها برای بخش عکسبرداری گوشی های iPhone 15 Pro و Pro Max سورپرایز ویژه‌ای را برای علاقمندان تدارک خواهند دید.

بر اساس جدیدترین اطلاعاتی که افشاگر معروف دنیای گوشی‌های هوشمند، Ice Universe، در خصوص نسل بعدی آیفون پرو مکس فاش کرده، این دستگاه از حسگری با اندازه «نزدیک به یک اینچ» بهره خواهد برد.

طبیعتا این اطلاعات قابل اتکا نیستند. با این حال با شناختی که از اپل داریم، می‌توان انتظار استفاده از حسگرهای جدیدی از سونی در نسل بعدی آیفون‌ها را داشت.

این حسگرها ممکن است همان نمونه‌هایی باشند که قبلا قرار بود در Xperia Pro II سونی مورد استفاده قرار گیرند. هرچند که این گوشی هرگز رنگ عرضه به بازار را به خود ندید!

دوربین آیفون 15 پرو مکس

از سوی دیگر برخی شایعات نیز حاکی از این هستند که این حسگرهای جدید حدودا دو برابر گران قیمت‌تر از سنسورهای 50 مگاپیکسلی IMX989 سونی که در شیائومی 13 اولترا به کار رفته خواهند بود.

همچنین اپل احتمالا برخی از مشکلات بزرگ مربوط به پردازش تصاویر نسل پیشین آیفون را نیز رفع خواهد کرد تا شاهد عملکرد بهتری از دوربین آیفون 15 پرو مکس ( و شاید آیفون 15 پرو) باشیم!

منظور از حسگر با اندازه «نزدیک به یک اینچ» چیست؟

نخستین اخبار در خصوص حسگرهای احتمالی iPhone 15 Pro Max در ماه سپتامبر سال 2022 منتشر شدند. این حسگر، IMX903 نام داشت و همان‌طور که اشاره شد، قرار بود در گوشی اکسپریا پرو مارک 2 مورد استفاده قرار گیرد. با این حال با توجه به عدم عرضه این گوشی از سوی سونی، احتمالا پرچمداران اپل در سال جاری نخستین دستگاه‌هایی خواهند بود که به این حسگر مجهز می‌شوند.

سونی، نخستین برندی بود که موفق به ساخت حسگرهای دوربین یک اینچی برای استفاده در گوشی‌های مدرن شد. این کمپانی همچنین پس از شارپ، به دومین برندی تبدیل شد که اقدام به تولید تجاری گوشی های هوشمند مجهز به دوربین یک اینچی (اکسپریا پرو مارک 1) کرد.

اما منظور از «نزدیک به یک اینچ» چیست؟

به نظر می‌رسد ریشه این عبارت را باید در سیستم دوربین گوشی Xperia Pro I جستجو کرد! این گوشی از حسگرهای 20 مگاپیکسلی یک اینچی به کار رفته در دوربین کامپکت سونی RX100 VII استفاده می‌کرد؛ اما تنها از 90 درصد فضای واقعی آن سنسور بهره می‌برد!

به این ترتیب ادعای استفاده از حسگرهای با اندازه نزدیک به یک اینچ در پرچمداران آتی اپل منطقی به نظر می‌رسد. به بیان دقیق‌تر، اندازه حسگر دوربین در iPhone 15 Pro Max برابر با 1/1.14 اینچ خواهد بود.

برخی منابع دیگر ادعا کرده‌اند که حسگرهای IMX903 حدودا دو برابر قدرتمندتر از سنسورهای پرچمدار IMX989 کنونی خواهند بود و به واسطه استفاده از آن‌ها، آیفون 15 پرو مکس قادر به ثبت تصاویر دالبی ویژن 12 بیتی واقعی خواهد بود.

حسگر یک اینچی

استفاده از حسگرهای نزدیک به یک اینچی IMX903 از دو جنبه اتفاقی مهم برای اپل تلقی می‌شود.

اولا این که اپل می‌تواند با این حسگرها مانور تبلیغاتی فراوانی روی قابلیت‌های تصویربرداری آیفون 15 پرو مکس داشته باشد و آن را به‌عنوان رقیبی جدی برای غول‌های عکسبرداری کنونی بازار گوشی‌های هوشمند معرفی کند و ثانیا زمان کافی برای تحقیق و توسعه بیشتر بر روی این حسگرها را نیز در اختیار داشته باشد تا در نسل بعدی (آیفون 16 پرو مکس) بتواند از تمام ظرفیت این حسگرها استفاده کرده و یک سنسور یک اینچی واقعی را در پرچمدارش به کار برد!

آیا دوربین جدید آیفون 15 پرو مکس قادر به رقابت با دیگر پرچمداران بازار خواهد بود؟

مشخصا بهترین و قدرتمندترین حسگرهای حال حاضر بازار، سنسورهای یک اینچی IMX989 هستند که با همکاری مشترک سونی و شیائومی توسعه داده شده‌اند.

این حسگرها در حال حاضر به‌طور گسترده توسط پرچمداران برندهای مختلف نظیر شیائومی، اوپو، ویوو و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از سوی دیگر برخی برندها نظیر آنر هم از حسگرهایی با اندازه 1/1.12 بهره می‌برند که اندازه‌شان بسیار نزدیک به IMX989 به نظر می‌رسد.

در عین حال انتظار می‌رود گوگل نیز به‌زودی با بهره بردن از سنسورهای 1/1.12 اینچی سامسونگ GN1 به عرصه نبرد گوشی‌های پرچمدار با حسگرهای نزدیک به یک اینچی وارد شود.

در صورتی که شایعات پیرامون حسگر دوربین آیفون 15 پرو مکس به واقعیت تبدیل شوند، پرچمداران آتی اپل و گوگل، iPhone 15 Pro Max و Pixel 8 Pro با حسگرهایی با اندازه تقریبا یکسان رونمایی خواهند شد.

دوربین iPhone 15 پرو مکس

البته حسگر یکی از این دو پرچمدار توسط سونی تولید شده و حسگر دیگری توسط سامسونگ طراحی و ساخته شده است.

از طرف دیگر، کاهش اندازه سنسور دوربین پرچمداران سال 2023 اپل از دید پیشرفت‌های نسل به نسل آیفون‌ها نیز منطقی به نظر می‌رسد!

برای درک بهتر این اتفاق، مراحل پیشرفت دوربین اصلی مدل‌های اخیر آیفون را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد:

  • آیفون 15 پرو مکس: 48 مگاپیکسلی، حسگر IMX903 با اندازه 1/1.14 اینچ
  • آیفون 14 پرو: 48 مگاپیکسلی، حسگر IMX803 با اندازه 1/1.28 اینچ
  • آیفون 13 پرو: 12 مگاپیکسلی، حسگر IMX703 با اندازه 1/1.63 اینچ
  • آیفون 12 پرو: 12 مگاپیسکلی، حسگر IMX 603 با اندازه 1/1.78 اینچ
  • آیفون 11 پرو: 12 مگاپیکسلی، حسگر IMX 503 با اندازه 1/2.55 اینچ

همان‌طور که روند بالا هم به‌خوبی مشخص می‌کند، علیرغم باور عمومی بر پیشرفت‌های جزیی و نه‌چندان مهم نسل‌های اخیر آیفون، کوپرتینویی‌ها در هر نسل از گوشی های خود حسگرهای بزرگ‌تری را در آن‌ها به کار گرفته‌اند؛ به‌طوری که در آیفون 14 پرو در مقایسه با آیفون 11 پرو از حسگری بسیار بزرگتر بهره می‌برد!

ادامه این روند در آیفون 15 پرو مکس همچنین می‌تواند باعث عملکرد بسیار بهتر آیفون‌ها در مقایسه با رقیبان قدرتمند اندرویدی شود.

البته در کنار استفاده از این حسگرهای جدید، مساله مهم دیگری که رفع آن می‌تواند گام رو به جلوی بزرگی برای اپل باشد، بهبود پردازش تصاویر و HDR در آیفون‌هاست که در حال حاضر فرسنگ‌ها عقب‌تراز پرچمداران دیگری مثل شیائومی 13 اولتراست.

از جمله مشکلات بزرگی که به عقیده بسیاری صاحب‌نظران باعث شده دوربین گوشی‌های اپل چند نسل عقب‌تراز رقبایی مثل شیائومی 13 اولترا به نظر برسد همچنین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • واضح‌سازی بیش از حد تصاویر (Oversharpening)
  • روشنایی بیش از حد
  • رنگ آبی غیرطبیعی آسمان
  • کافی نبودن جزئیات تصاویر
  • بزرگنمایی محدود
  • عملکرد بسیار ضعیف‌تر در نور کم

دوربین زوم را از یاد نبرید!

به نظر می‌رسد اپل قصد دارد یک بار دیگر به‌طور انحصاری از حسگرهای سفارشی سونی در پرچمداران خود استفاده کند.

در این صورت، آیفون 15 پرو مکس قادر خواهد بود گلکسی اس 23 اولترا با حسگر 1/1.3 اینچی را حداقل در بحث اندازه دوربین با اختلاف پشت سر بگذارد!

در عین حال نباید از یاد برد که مهم‌ترین پیشرفت ماژول دوربین آیفون 15 پرو مکس احتمالا مربوط به افزودن دوربین زوم با دامنه اپتیکی بالاتر خواهد بود.

شایعات کنونی به استفاده از لنزهایی با بزرگنمایی پنج تا شش برابری در iPhone 15 Pro Max اشاره دارند.

در این صورت، همراه شدن این لنزهای زوم با حسگر جدید 1/1.14 اینچی می‌تواند بزرگ‌ترین پیشرفت دوربین در تاریخ آیفون‌ها را رقم بزند!

البته بار دیگر باید اشاره کرد که از دید عکسبرداری حرفه‌ای، تمامی مشکلات اپل با ارتقا سخت افزاری حسگر و لنز رفع نخواهند شد. بنابراین باید منتظر ماند و دید این کمپانی خوش‌فکر چه بهینه‌سازی‌ها و ارتقاهایی را برای نسل بعدی آیفون‌هایش در سر دارد.