5 نکته مهم قبل از خرید مانیتور

5 نکته مهم که قبل از خرید مانیتور جدید باید بدانید

در این مطلب به مرور 5 نکته مهم می‌پردازیم که پیش از خرید یک مانیتور جدید، برای انتخاب بهترین گزینه ممکن باید در نظر بگیرید.

با نگاهی گذرا به تبلیغات فروشگاه‌های مختلف، احتمالا هر مانیتور، بهترین نمونه در جهان به‌نظر می‌رسد! بااین‌حال، حقیقت چیز دیگری است. اگر نمی‌خواهید صرفا تحت تاثیر تبلیغات پر زرق‌وبرق سایت‌ها قرار بگیرید و مبلغ هنگفتی را بدون آگاهی خرج یک نمایشگر جدید کنید، در ادامه با ما همراه باشید تا در وقت شما صرفه‌جویی کرده و 5 نکته مهم که قبل از خرید مانیتور باید بدانید را مرور کنیم.

فارغ از آنکه برای کارها اداری، مرور اینترنت، بازی‌های رقابتی یا ویرایش عکس به مانیتور نیاز داشته باشید، نمایشگرهای زیادی برای انواع کاربری در دسترس هستند. بنابراین احتمال دارد پیدا کردن مدلی که با نیازهای شما مطابقت داشته باشد، می‌تواند دشوار به‌نظر برسد. اگر اطلاعات به‌روز و دقیقی در ارتباط با انواع مانیتور ندارید، ممکن است مشاهده انبوهی از مدل‌ها و مشخصات صرفا باعث سردرگمی شما شود.

سوالات و نکته های مهمی وجود دارند که برای خرید یک مانیتور جدید حائز اهمیت هستند. برای مثال، به چه نرخ تازه‌سازی نیاز داریم؟ تفاوت بین پنل‌های IPS و TN چیست؟ آیا انتخاب مانیتوری با وضوح بالاتر ضرورت دارد؟ برای پاسخ به این موارد و بیان نکات مهم دیگر، در ادامه با کند و کاوی عمیق به شما در انتخاب نمایشگر متناسب با نیازتان کمک خواهیم کرد.

5 نکته مهم که قبل از خرید مانیتور جدید اهمیت دارند

آگاهی از انواع کلی مانیتورها

5 نکته مهم قبل از خرید مانیتور

هر مانیتور دارای جنبه‌های مثبت و برخی ویژگی‌های منفی است. با این حال صرف‌نظر از نوع، اکثر آنها از وضوح مشابهی برخوردار هستند. این روزها رزولوشن فول اچ‌دی (1920×1080) وضوح استانداردی است که البته به‌دنبال آنها QHD (2560×1440) یا 2K و در بالاترین سطح 4K (3840×2160) نیز ارائه شده‌اند.

مانیتورها فارغ از اندازه نمایشگر، می‌توانند رزولوشن‌های متفاوتی داشته باشند. اما در نظر داشته باشید که انتخاب یک مانیتور با رزولوشن بالاتر، اگرچه گران‌تر است اما کیفیت تصویر و وضوح بالاتری را ارائه می‌دهد. اکثر قریب به اتفاق نمایشگرها با یک صفحه تخت عرضه می‌شوند، اما نمونه‌های منحنی نیز وجود دارند که اندکی خمیدگی دارند و انحنای آن به مدل نمایشگر بستگی دارد. مانیتورهای منحنی اغلب انتخابی جذاب برای بازی و تماشای فیلم هستند.

در این میان، برخی نمایشگرها از نوع فوق عریض هستند که نسبت تصویر وسیع‌تری مانند 21:9 را در مقایسه با نمونه استاندارد 16:9 ارائه می‌دهند. این مانیتورها نیز گزینه‌ای ایده‌آل برای انجام فعالیت‌های مالتی‌تسک، خلق محتوا و البته بازی هستند.

نرخ‌های تازه‌سازی

مانیتور گیمینگ

در مشخصات ذکر شده هر مانیتور، یک عدد را مشاهده می‌کنیم که به‌دنبال آن واحد هرتز (Hz) آمده است. این عدد به نرخ تازه‌سازی اندازه‌گیری برحسب هرتز اشاره دارد. این یعنی تعداد دفعاتی که نمایشگر شما تصویر روی صفحه را به‌روز می‌کند. برای مثال، اگر مانیتور دارای نرخ نوسازی استاندارد 60 هرتز باشد، بدین معناست که تصویر 60 بار در ثانیه رفرش می‌شود.

برخی از رایج‌ترین نرخ‌های تازه‌سازی عبارتند از 60، 75، 120، 144، 165، 240 و حتی 360 هرتز که اگرچه روی کاغذ بسیار جذاب هستند، اما در واقعیت بسیاری از ما به ارقام بالا در این بخش نیاز نداریم. برای کاربران گیمر، معمولا نرخ 144 هرتز به‌عنوان نمونه ایده‌آل در نظر گرفته می‌شود.

اگرچه در برخی از بازی‌ها، نرخ تازه‌سازی بالاتر لزوما به‌معنای عملکرد بهتر نیست، اما اگر بودجه خوب و رایانه قدرتمندی دارید، این دسته ارزش بهای پرداختی را دارند. حتی اگر از انجام بازی‌هایی با ریتم سریع لذت نمی‌برید نیز تجربه بازی در فرکانس 144 هرتز، بدون شک نرم‌تر و لذت‌بخش‌تر خواهد بود. علاوه بر آن، ویراستاران ویدیو، طراحان گرافیک و انیماتورها نیز می‌توانند از مزیت نرخ رفرش بالا بهره‌مند شوند.

انواع پنل

5 نکته مهم قبل از خرید مانیتور

از جمله رایج‌ترین انواع پنل‌ نمایشگرها می‌توان به ISP، VA، TN، OLED و Mini-LED اشاره کرد. در این میان، پنل‌های IPS بازتولید رنگ عالی و کیفیت تصویر مناسبی را ارائه می‌دهند. این نوع برای افراد حرفه‌ای که با ویرایش عکس و فیلم سر و کار داشته و هم‌چنین کاربران معمولی که به نمایش طبیعی و روشن رنگ‌ها علاقه دارند، بهترین گزینه است.

در مقام مقایسه، پنل‌های VA نسبت به IPS کنتراست و رنگ مشکی عمیق‌تری دارند، بنابراین اگرچه بازتولید رنگ‌ ممکن است ضعیف‌تر باشد، اما کیفیت کلی تصویر می‌تواند برای برخی بهتر به‌نظر برسد. از سوی دیگر، پنل‌های TN را داریم که معمولا سریع‌ترین زمان پاسخ‌گویی و کم‌ترین تاخیر ورودی را دارند. این مانیتورها بی‌شک مورد علاقه و ترجیح گیمرها هستند.

تهیه یک مانیتور با پنل TN که نرخ تازه‌سازی بالایی نیز دارد، قطعا در ارتقای تجربه بازی مفید خواهد بود. بااین‌حال، متاسفانه بازتولید رنگ در پنل‌های TN ضعیف‌تر از IPS و VA است، بنابراین این نوع برای ادیت یا تماشای فیلم چندان مناسب نیستند.

اما Mini-LED چطور؟ این نوع را نمی‌توان یک پنل کاملا مستقل نامید، زیرا صرفا یک فناوری مبتنی بر نور پس‌زمینه است. بنابراین یک نمایشگر می‌تواند به‌طور مشترک از پنل IPS و فناوری Mini-LED استفاده کند. این تکنولوژی به هزاران LED ریز متکی است تا کنتراست نمایشگر را روشن‌تر و بهینه‌تر کند. از سوی دیگر، صفحه‌نمایش‌های  OLED بسیار درخشان، اما گران هستند و بیش‌تر برای استفاده افراد حرفه‌ای توصیه می‌شوند.

5 نکته مهم که قبل از خرید مانیتور باید بدانید؛ پورت‌ها و سازگاری‌ها

5 نکته مهم قبل از خرید مانیتور

توجه به پورت‌ها، یکی از نکته های مهم در خرید مانیتور است. از جمله رایج‌ترین انواع پورت‌ها می‌توان به HDMI، دیسپلی‌پورت، VGA و DVI اشاره کرد. البته دو مورد آخر به آرامی در حال منسوخ شدن هستند و جای خود را به فناوری‌های جدیدتر HDMI و DisplayPort می‌دهند. بااین وجود، هنوز هم می‌توانید آنها را در مانیتورهای قدیمی‌تر پیدا کنید، اما اگر مادربرد یا کارت گرافیک شما از این کانکتورها پشتیبانی نکنند، سازگاری و اتصال با مشکل مواجه خواهد شد.

هنگام خرید نمایشگر جدید، ابتدا مطمئن شوید که آیا سخت‌افزار موجود شما دارای پورت‌ها متناسب است یا خیر. اگر چنین نیست، باید مدل دیگری خریداری کنید. اگرچه می‌توانید از مبدل‌های ارزان‌قیمت مانند DVI به HDMI استفاده کنید. بااین حال بهترین کار استفاده از فناوری بهینه است.

نکته دیگری که باید در نظر بگیرید این است که اگر رایانه شما دارای کارت گرافیک مجزا (GPU) باشد، پشتیبانی مانیتور از G-Sync انویدیا و AMD FreeSync حائز اهمیت خواهد بود. هر دو فناوری با استفاده از همگام‌سازی تطبیقی، نرخ به‌روزرسانی مانیتور شما را با نرخ فریم تولید شده توسط GPU تطبیق می‌دهند. بنابراین بهتر است مانیتوری را انتخاب کنید که به‌طور اختصاصی از فناوری کارت گرافیک شما پشتیبانی کند.

انتخاب مانیتور مناسب با نیاز و نوع کاربری

گیمر

هنگام خرید یک مانیتور جدید به‌یاد داشته باشید که رایانه شما نیز به همان میزان اهمیت دارد. بنابراین اگر کامپیوتر شخصی شما مشخصات بالاتری از مانیتور داشته باشد یا برعکس، عملکرد و بهره‌وری حداکثری را دریافت نخواهید کرد. از جمله مانیتورهای پرفروش جهان برای مصرف عمومی و روزمره، ایسوس VG246H نام دارد که در آمازون با قیمت 150 دلار موجود است. این مانیتور دارای نمایشگر فول اچ‌دی، نرخ رفرش 75 هرتز و پنل IPS است.

بااین‌ حال، گیمرها معمولا به مشخصات بالاتری نیاز دارند. برای این کاربران نیز مانیتور گیگابایت M32U از جمله نمونه‌های شاخص و پرفروش بازار است. این نمایشگر 32 اینچی از نرخ رفرش 144 هرتز، رزولوشن 4K و پنل IPS پشتیبانی می‌کند و 650 دلار قیمت دارد.

در رده قیمتی پایین‌تر نیز مانیتور ال‌جی 27GP850-B به‌عنوان گزینه‌ای مناسب و اقتصادی، با قیمت حدودی 370 دلار در دسترس است. این نمایشگر از پنل IPS و وضوح 2K برخوردار است و نرخ نوسازی 165 هرتز را به ارمغان می‌آورد.

هم‌چنین اگر برای ویرایش عکس، فیلم و تولید محتوا به مانیتور نیاز دارید، دل اولتراشارپ U2723QE یک گزینه فوق‌العاده است که ابعاد 27 اینچی دارد و وضوح 4K را با روشنایی 400 نیت ارائه می‌دهد. این مدل 540 دلار قیمت دارد. در رده بالاتر نیز سری اولتراشارپ U3223QE قرار دارد که با ابعاد بزرگ‌تر و وضوح بالاتر همراه شده، اما قیمت آن به 810 دلار می‌رسد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*