صحبت انسان با حیوانات

رویای صحبت انسان با حیوانات به کمک هوش مصنوعی محقق می‌شود

دانشمندان در تلاش هستند با استفاده از مدل‌های زبان مبتنی بر هوش مصنوعی، رویای صحبت انسان با حیوانات را محقق کنند.

پروژه گونه‌های زمین (ESP)، نام یک سازمان غیرانتفاعی است که هدف آن رمزگشایی ارتباطات غیرانسانی با استفاده از هوش مصنوعی (AI) است. آزا راسکین و برت سلویتل از بنیان‌گذاران ESP متعقدند که درک ارتباط حیوانات می‌تواند پیامدهای موثری برای محافظت از سیاره ما به‌دنبال داشته باشد.

رمزگشایی ارتباطات حیوانات هم‌چنین می‌تواند به توسعه ابزارهایی منجر شود که به تحقیقات حفاظتی با استفاده از روش‌های غیرتهاجمی کمک می‌کنند. دانشمندان از این طریق قادر خواهند بود ویژگی‌های کشف نشده پیشین از نحوه ارتباط حیوانات درون یک گونه و هم‌چنین نحوه شکار، تغذیه، ایجاد روابط با یکدیگر، نحوه مشاهده و پردازش دنیای اطراف آنها را به‌دست آورند.

صحبت انسان با حیوانات

از طریق تکنیک‌های یادگیری ماشینی، اکنون می‌توانیم قدرت رمزگشایی داده‌های بیوآکوستیک جمع‌آوری شده و ترجمه آنها را به زبان‌های طبیعی انسانی به‌دست آوریم. این اطلاعات را می‌توان برای تلاش‌های حفاظتی و تحقیقات علمی در مورد گونه‌های مختلف جانوری برای ارزیابی جمعیت حیات وحش به‌کار برد.

آیا رویای صحبت انسان ها با حیوانات، سرانجام محقق خواهد شد؟

بااین‌حال، فرآیند رمزگشایی ارتباط حیوانات کار چندان آسانی نیست. بزرگ‌ترین چالشی که سازمان ESP در تلاش برای آن مواجه بوده، فقدان داده‌های اساسی است. در واقع هیچ زمان نوشتاری حیوانی برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی وجود ندارد. علاوه بر آن، فرمت‌های ارتباطی متفاوت بین گونه‌ها نیز چالش‌های دیگری را ایجاد کرده است.

به‌منظور غلبه بر این چالش، ESP در حال جمع‌آوری اطلاعات از حیوانات وحشی و اسیر در سراسر جهان است. محققان نیز اکنون کار ضبط ویدیو و صداها و اضافه کردن حاشیه‌نویسی از زیست‌شناسان برای محتوا را انجام می‌دهند. این داده‌ها اولین گام اساسی جهت ایجاد مدل‌های پایه برای طیف وسیعی از گونه‌های جانوری هستند.

صحبت انسان با حیوانات

اینترنت اشیاء هم‌چنین امکان افزایش مجموعه داده‌های مربوط به سبک‌های ارتباطی حیوانات را آسان‌تر می‌کند. تنوع زیاد دوربین‌های ارزان‌قیمت و دستگاه‌های ضبط باعث می‌شود دانشمندان بتوانند داده‌ها را از دور جمع‌آوری، آماده و تجزیه و تحلیل کنند. در مرحله بعد داده‌های به‌دست آمده از منابع بی‌شمار را می‌توان تجمیع کرد و با تجزیه و تحلیل آنها توسط هوش مصنوعی، معنای رفتارها و اشکال ارتباطی مختلف را رمزگشایی کرد.

راسکین هم‌چنین اعتقاد دارد که فناوری مورد نیاز برای خلق صداهای مولد و بدیع حیوانات به‌زودی در دسترس قرار خواهد گرفت. او بر این باور است که طی 12 تا 36 ماه آینده می‌توان این کار را برای ارتباط و صحبت انسان با حیوانات انجام داد. به‌نقل از او، هدف این است که برای مثال یک نهنگ یا کلاغ مصنوعی ساخته شود که بتواند با گونه واقعی خود به نحوی صحبت کند که ساختگی بودن آنها قابل تشخیص نباشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*