واردات خودروهای چانگان

واکنش سایپا به مطلب منتشر شده توسط گجت نیوز درباره واردات خودروهای چانگان

پس از انتشار مطلب انتقاد از سایپا به‌خاطر پز دادن برای واردات خودروهای چینی چانگان، حالا این شرکت خودروسازی جوابیه‌ای برای ما ارسال کرده است.

چند روز پیش مقاله‌ای در وبسایت گجت نیوز منتشر کردیم که در آن به واردات خودروهای چانگان توسط سایپا پرداختیم. در این مطلب ضمن انتقاد از سایپا به‌خاطر پز دادن و منت گذاشتن برای واردات خودروهای چینی چانگان، به این موضوع اشاره کردیم که ای‌کاش از فرصت آزادسازی واردات خودرو برای عرضه خودروهای باکیفیت خارجی تلاش می‌شد، نه این‌که ماشین‌های چینی که حتی در دوران ممنوعیت واردات، در بازار ایران موجود بودند را وارد کنند. اکنون این مطلب با واکنش رسمی شرکت سایپا مواجه شده است و این شرکت خودروسازی، جوابیه‌ای را به مطلب منتشر شده از سوی گجت نیوز برای ما ارسال کرده است. ما نیز بنا به رسالت خود در جهت تنویر افکار عمومی و با توجه به حق پاسخگویی افراد و شرکت‌های مختلف، موظف هستیم این جوابیه را منتشر کنیم. متن واکنش سایپا به مطلب گجت نیوز درباره واردات خودروهای چانگان را در ادامه مطالعه می‌کنید:

متن جوابیه سایپا درباره واردات خودروهای چانگان

واردات خودروهای چانگان

“چانگان” در بازارهای جهان و ایران جایگاه ویژه‌ای دارد

پیرو فرمان 8 ماده‌ای رئیس جمهور در روزهای پایانی سال 1400، در خصوص واردات خودرو برای انحصارشکنی و تاکید بر جبران کمبود تولید، گروه خودروسازی سایپا مذاکره با شرکت چانگان که سال 1397 با تحریم صنعت خودرو از کشور خارج شد را آغاز کرد. حال با احیای روابط دو مجموعه ضمن واردات خودرو، بنا شده مجددا خط مونتاژ محصولات چانگان كه مقبوليت زيادی بين مردم دارد، در گروه سایپا فعال شود.

9 اردیبهشت ماه نخستین محموله خودرو‌های وارداتی سایپا که خودروهای CS35 پلاس چانگان بود، ترخیص شد و قرار است تا پایان سال جاری 100 هزار دستگاه خودرو چانگان با مدل‌های مختلف این برند وارد کشور شود؛ این امر در راستای کمک به تنظیم بازار، توزیع مناسب خودرو به متقاضیان و توجه به درخواست‌های مکرر مردمی برای واردات خودرو چانگان، است.

چانگان یکی از شرکت‌های معتبر و به‌نام کشور چین است و محصولات آن در کشورهای مختلف و حتی ایران مورد استقبال واقع شده است. شركت چانگان يكی از قديمی‌ترين خودروسازان چين است؛ اين شركت با سابقه 159 که 37 سال آن را مشغول ساخت خودرو در 14 پایگاه و 33 کارخانه تولید خودرو و قوای محرکه در سراسر جهان بوده است. در سال 1958 این کمپانی اولین خودرو جیپ را در چین در تیپ‌های 4 و 6 به نام «یانگ تسه ریور» تولید کرد و تولید آن تا سال 1963 به 1390 دستگاه رسید. با این خودرو، فاصله صنعت خودروی چین با صنعت خورو دنیا پر شد. در اين راستا در سال 1984، چانگان اولین سری خودروهای کوچک خود را تولید کرد و رسماً وارد صنعت خودرو شد. همچنين در سال 2003 چانگان اولین مرکز طراحی خود را در ایتالیا تأسیس کرد و قابلیت‌های جهانی خود را توسعه بخشید. روند توسعه‌ای شركت چانگان به‌صورت مستمر ادامه پيدا كرد؛ به‌نحوی كه در سال 2003، مرکز طراحی اين مجموعه در ایتالیا تأسیس شد و ظرفیت تحقیق و توسعه اين مجموعه در سطح جهانی گسترش پيدا كرد. مجموع اين اتفاق‌ها سبب شد كه شركت چانگان در سال 2009، یکی از چهار گروه برتر خودروسازی در چین شود.

در سال 2014، مجموع توليد و فروش برند چینی چانگان از 10 میلیون دستگاه گذشت و موجب شد چانگان اولین برند چینی باشد که وارد باشگاه 10 میلیون دستگاه، می‌شود. در سال 2016 نيز حجم فروش سالانه چانگان از 3 میلیون دستگاه فراتر رفت و در سال 2020 تولید و فروش تجمیعی برند چینی چانگان از 19 میلیون دستگاه گذشت.

این شرکت علاوه بر همكاری‌های تجاری مشترک با برندهای مطرح جهانی مانند فورد، مزدا، سوزوكی، PSA و توليد محصولات اين برندها در كشور چين، از سال‌ها قبل سرمايه‌گذاری قابل توجهی بر روی تحقيق و توسعه، ارتقای برند و صادرات داشته است.

مراكز تحقيق و توسعه شركت چانگان نه‌تنها در كشور چين بلكه در ساير كشورهای صاحب‌نام تكنولوژی نيز قرار گرفته است. به‌عنوان مثال چانگان در كشورهای ژاپن، انگلستان، ايتاليا و آمريكا، مراكز تحقيقاتی و طراحی اختصاصی خود را دارد كه در توسعه محصولات جديد از آن بهره می‌گيرد. در مراكز تحقيقات و نوآوری چانگان بيش از 7 هزار نفر مشغول به كار هستند و در سال 2021 اين شركت كمی كمتر از 5 درصد درآمد عملياتی خود را به تحقيق و توسعه اختصاص داده كه در بين خودروسازان جهانی رقم مناسبی است.

علاوه بر تمركز روی نوآوری و تحقيق و توسعه، اين شركت بر كيفيت، حفاظت از محيط زيست و مشتری‌مداری نيز سرمايه‌گذاری كرده و همين امر باعث شناخته شدن و ارتقای برند چانگان در كشور چين و ساير بازارهای صادراتی شده است.

از نظر رتبه توليد در كشور چين، اين شركت طی سال‌های اخير جزء 5 خودروساز توليد كننده در چين بوده، به گونه‌ای كه از 2 ميليون دستگاه خودروی که توليد شده بيش از نيمی از اين خودروها با برند چانگان در چين به فروش رسيده كه نشان از قابليت رقابتی، كيفيت و مورد اقبال بودن خودروهای چانگان در كشور چين است.

جایگاه چانگان در چين

چانگان در سال‌های اخير توانسته است با تكيه بر دانش، كيفيت و خدمات خود جايگاه بالايی در كشور چين را داشته باشد. در سال 2023 اين كشور حداقل 15 مدل پايه در بخش خودروهای بنزينی و 7 خودروی برقی فقط با برند چانگان (جدا از برندهای زيرمجموعه) عرضه كرده است.

به‌گزارش سايت JD Power كه به بررسی و تحليل كيفيت و رضايت مشتريان خودرو و برندهای خودرويی در جهان می‌پردازد، در سال 2022 با نظرسنجی از 40 هزار مالک خودرو در 70 شهر چين، چانگان رتبه اول ليست كيفيت در بين برندهای چينی را به‌خود اختصاص داده و در زمينه رضايت نمايندگی‌ها، چانگان رتبه سوم را داشته و همچنین در بخش تست رانندگی، چانگان رتبه دوم بين برندهای چينی را به‌دست آورده است.

چانگان در بازارهای جهانی

همان‌طور كه گفته شد شركت چانگان علاوه بر صدرنشينی در بازار چين از چند سال قبل بر روی بازارهای صادراتی سرمايه‌گذاری كرده، بر این اساس سياست صادراتی چانگان همانند ساير برندهای مطرح جهانی ورود محصولات باكيفيت و مطمئن به بازارهای صادراتی بوده است. توسعه شبكه فروش و خدمات پس از فروش در كشورهای هدف، ارتقای سطح رضايت مشتريان و در نهايت ارتقای برند اين خودروساز از جمله برنامه‌های چانگان در بازارهای صادراتی بوده است. در سال 2022 شرکت چانگان رتبه چهارم صادرات خودروی چين را (با صادرات حدود 250 هزار دستگاه خودرو) به خود اختصاص داد و به همین دلیل يكی از رهبران صادرات خودرو در بازار چين است.

در حال حاضر چانگان به تمام قاره‌های جهان صادرات دارد، حتی در كشورهايی مانند امارات متحده عربی و عربستان كه بازارهای رقابتی با تنوع محصولات بالا دارند. چانگان طی سه سال اخير توانسته است نفوذ خوبی به بازارهای جهانی داشته باشد؛ به‌نحوی که اين شركت به بيش از 33 كشور جهان صادرات داشته است. در بازارهايی كه اهميت استراتژيک برای اين خودروساز داشته است شركت چانگان اقدام به سرمايه‌گذاری و احداث خطوط توليد نيز داشته است كه نشان‌دهنده اطمينان اين خودروساز از محصولات و اقبال مشتريان از اين برند بوده است.

پیشرفت چانگان در خودروهای برقی

در این میان كشور چين به‌عنوان بزرگترين توليد كننده خودرو برقی در جهان شناخته می‌شود. از همین رو شركت چانگان در زمينه توسعه محصولات با سوخت‌های نوين از پيشروترين خودروسازان چين است. همكاری با شركت‌های مطرح مانند هوآوی در توسعه تراشه‌های خاص و توليد خودروهای برقی از جمله فعاليت‌های چانگان در اين زمينه است. در حال حاضر تعداد خودروهای برقی اين برند به سرعت در حال افزايش است .

وضعیت چانگان در ايران

بر اساس این گزارش، گروه خودروسازی سايپا در انتخاب شركای تجاری خود همواره حساسيت بالايی داشته و از همین رو سعی کرده شرکت‌هایی را برای همکاری برگزیند که در سطح جهانی رتبه مناسبی دارند؛ بر این اساس همكاری با برندهای برتر اروپايی مانند رنو و سيتروئن و آسيايی مانند كياموتور در سابقه همكاری گروه خودروسازی سايپا با خودروسازان جهانی دیده می‌شود.

گروه سايپا، در انتخاب شرکای چينی معيارهای سختگيرانه مانند كيفيت خودرو، رضايت مشتری، خدمات پس از فروش و همچنین قيمت تمام شده مناسب را لحاظ كرده است. بدین جهت باید تاکید کرد که گروه خودروسازی سایپا در همكاری با شركای تجاری، ابتدا نظرسنجی از مشتریان ایرانی و کلینیک خودرو را انجام می‌دهد تا از انتخاب خود اطمنیان کافی پیدا کند. در خصوص انتخاب چانگان نيز چنین رویه‌ای طی شده است؛ سعی بر این بوده و هست که مناسب‌ترين محصولات، منطبق با سليقه و خواست مشتريان ايرانی در کشور مونتاژ و یا وارد شود.

سابقه همكاري گروه سايپا با چانگان به سال 1394 و با ورود خودروهای ساخته شده چانگان برمی‌گردد كه بلافاصله گروه سايپا در خطوط جديد كاشان به توليد محصولات چانگان پرداخت. فروش حدود 33 هزار و 500 دستگاه خودرو چانگان در بازار ايران و استقبال مشتريان كه هنوز پس از سال‌های تحريم پيگير ورود مجدد چانگان به بازار ايران هستند می‌تواند گواه انتخاب درست برند و محصول برای بازار ايران باشد.

سال گذشته نمونه‌های اوليه چانگان به ايران وارد شد و با دعوت از مشتريان كلينيک خودرو، جهت نهايی‌سازی و انطباق محصول با سليقه مشتريان ايرانی اقدامات لازم صورت گرفت؛ بر این اساس واردات محصولات CS35 پلاس، CS55 پلاس و UNI-T که از به‌روزترين محصولات چانگان است و در کشور چین فروش بالایی دارد، به ایران آغاز شد و به‌زودی به دست مشتريان ايرانی می‌رسد.

با تشکر

اداره اطلاع‌رسانی و فضای مجازی سایپا