واردات ماشین چینی

افتخار جدید سایپا؛ منت واردات ماشین چینی بر سر مردم

در حالی که انتظار داشتیم پس از آزادسازی واردات خودرو، شاهد ورود خودروهای باکیفیت خارجی با قیمت مناسب باشیم، می‌بینیم که سایپا منت وارد کردن ماشین های چینی چانگان را سر ما می‌گذارد.

صنعت خودروسازی جهان روز به روز در حال پیشرفت کردن است و ما فقط با دیدن خودروهای مدرن، باکیفیت، زیبا و پرآپشن حسرت می‌خوریم. چند سال پیش مشکلی برای واردات خودروهای خارجی به ایران وجود نداشت و حداقل کمی وضعیت بهتر بود. درست است که همان زمان هم درصد زیادی از مردم کشورمان توانایی خرید این خودروهای خارجی را نداشتند، اما حداقل می‌توانستیم برخی خودروهای باکیفیت از برندهای ژاپنی، کره‌ای، اروپایی و… را در ایران ببینیم و خیلی‌ها هم توان خریدن آنها را داشتند و می‌توانستند از سواری با یک اتومبیل خوب لذت ببرند. از چند سال پیش، واردات خودروهای خارجی ممنوع شد؛ بهانه‌های عجیبی برای این تصمیم آورده شد و هر بار که بحث ورود مجدد خارجی‌ها مطرح می‌شد، شاهد کارشکنی‌ها و مخالفت‌هایی با این مهم بودیم.

در طول این چند سال که واردات خودروهای باکیفیت خارجی ممنوع بود، راه برای یکه‌تازی خودروسازان داخلی و مونتاژکاران باز شد. سایپا و ایران خودرو، اتومبیل‌های بی‌کیفیت و پر از مشکل خود را به ما غالب کردند و با همدستی دست‌های پشت پرده، قیمت این خودروها در بازار را به جایی رساندند که دود از سر هر کسی بلند می‌کرد. از سوی دیگر، سیل خودروهای چینی به بازار ما سرازیر شد. هر شرکتی که از راه رسید خودروهای درجه چندم چینی را با قیمت‌های نجومی به بازار عرضه کردند؛ خودروهایی که برخی از آنها حتی اسمشان را هم نشنیده بودیم و در بازار چین هم مورد استقبال قرار نگرفته بودند.

خدمت بزرگی که دولت و مجلس به ما کرد!

هر چه که بود، سرانجام از سال 1401 بحث ورود مجدد خودروهای خارجی جدی شد. باز هم مخالفت‌های زیادی از سوی مافیای خودروی بازار ایران وجود داشت، اما به‌هر حال پس از کش و قوس‌های فراوان، اواخر سال گذشته آزادسازی واردات خودرو (البته با شرط و شروط فراوان) تصویب شد. کمی بعد ثبت نام اولیه خودروهای وارداتی آغاز شد که خود این نحوه فروش نیز ماجراهای زیادی دارد که بحث آن از حوصله این مقاله خارج است. در هر صورت، اکنون اندک اندک شاهد ورود خودروهای وارداتی به گمرکات کشور هستیم و اگر همه چیز به‌خوبی پیش برود، خودروهای خارجی به دست خریدارانشان می‌رسند.

واردات ماشین

پس از آزادسازی واردات، تمام مسئولان انواع و اقسام منت‌ها را سر ما گذاشتند؛ انگار شق‌القمر کرده‌اند که بالاخره لطف کردند و اجازه دادند خودروهای خارجی وارد کشور شوند تا شاید درصد کمی از مردم جامعه بتوانند این خودروها را با قیمت‌های فضایی خریداری کنند. لااقل اگر به وعده خود عمل می‌کردند و این خودروها را با قیمت‌های اقتصادی و به‌صرفه به دست مشتریان می‌رساندند، می‌توانستیم منت گذاشتنشان را تحمل کنیم؛ اما حتی این وعده مسئولان نیز عملی نشد.

پز دادن به‌خاطر واردات ماشین چینی !

پس از این که منت‌های مسئولان را تحمل کردیم، ظاهرا حالا نوبت منت گذاشتن شرکت‌ها شده است. به‌تازگی شرکت سایپا که دل همه ما از اقداماتش و خودروهای بی‌کیفیتش خون است، متنی را به‌عنوان رپورتاژ آگهی به برخی مدیاها ارسال کرده و سایت‌ها، کانال‌های تلگرامی و… آن را منتشر کرده‌اند. پیش از ادامه‌ی بحث، توجه شما را به متن منتشر شده از سوی سایپا جلب می‌کنیم:

اقدام و عمل گروه خودروسازی سایپا در واردات خودرو

اولین محموله خودروهای وارداتی سایپا ترخیص شد. گروه خودروسازی سایپا تا پایان سال جاری ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد می‌کند.

اولین محموله خودروهای وارداتی گروه خودروسازی سایپا، در جهت تحقق اجرای قوانین و سیاست واردات خودرو كشور، ترخیص شد و قرار است تا پایان سال جاری در راستای تنظیم بازار خودرو و پاسخ مناسب به نیاز متقاضیان ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو چانگان از سوی گروه سایپا وارد شود.

همانطور که از متن بالا برمی‌آید، سایپا ادعا دارد که وعده دادیم و عمل کردیم و بیایید از ما تشکر کنید که قرار است خودرو وارد کنیم! احتمالا هر کسی که خبر نداشته باشد، فکر می‌کند سایپا قرار است خودروهای تسلا، مرسدس بنز، بی ام و، فورد و امثال آنها را به مشتریان خود بدهد؛ اما سایپا قصد دارد صد هزار دستگاه خودرو چانگان را وارد کشور کند! بله، خودروهای چینی چانگان که از نظر کیفیت، طراحی و… تعریف چندانی ندارند. جالب اینجاست که حتی در زمان تحریم و ممنوع بودن واردات، انواع و اقسام خودروهای چینی، از جمله همین خودروهای چانگان به کشورمان می‌آمدند و هیچوقت مشکلی از بابت ورود آنها وجود نداشت.

بنابراین سایپا نه‌تنها هیچ قدمی برای بهبود کیفیت خودروهای افتضاح خود برنمی‌دارد و تازه همین اخیرا قیمت محصولات خود را نیز افزایش داده، بلکه برای واردات نیز به سراغ خودروهای بی‌کیفیت چینی رفته تا بتواند سود بیشتری از این وضعیت کسب کند. حالا که پس از مدت‌ها و بعد از کلی منت گذاشتن، واردات خودرو آزاد شده است، انتظار داریم که خودروهای مدرن و باکیفیت خارجی به بازار بیایند، نه این‌که پز واردات خودروهای چینی که سال‌هاست که در بازار کشورمان موجود هستند را بدهند. در مورد قیمت هم باید بگوییم که همین الان چانگان CS35 مدل 1398 که توسط سایپا مونتاژ می‌شد، با قیمت 1 میلیارد و 350 میلیون تومان در بازار ‌آزاد خرید و فروش می‌شود و حواله‌های خودروهای چانگان نیز با قیمت‌های نجومی دست به دست می‌شود. قطعا همین ماشین‌های چینی چانگان که سایپا منت وارداتشان را بر سر ما می‌گذارد، با قیمت‌های عجیب و غریبی به مشتریان عرضه خواهند شد.

واردات ماشین چینی

حالا توجه شما را به مصاحبه‌ای که اخیرا مدیرعامل سایپا داشته جلب می‌کنیم. محمد علی تیموری درباره واردات ماشین های چینی چانگان و تحویل آن به متقاضیان گفته بود ما خیلی مظلومیم! همه پیش‌فروش می‌کنند و از محل پول آن ارز می‌خرند و بعد از آن خودرو را وارد می‌کنند، در حالی که ما پولمان را جور کردیم، خودرو را هم وارد کردیم و اکنون درگیر قیمت‌گذاری هستیم. مدیرعامل مظلوم سایپا در ادامه افزود:

به ما اعلام کردند قیمت تمام شده خودروهای چانگان درب گمرک 900 میلیون تومان شده است؛ در حالی که فکر نکنم ما بتوانیم این خودرو را بیش از 1 میلیارد و 300 میلیون تومان بفروشیم. نوش جان کسی که در سامانه ثبت نام کرده است.

آقای تیموری، دلمان برای مظلومیت شما کباب شد که فقط 400 میلیون تومان سود روی هر خودرو کسب می‌کنید. هرچند بعید می‌دانیم این قیمت‌ها درست باشد و احتمالا می‌توانید سودهای بسیار بیشتری به جیب بزنید. بله آقای تیموری، نوش جان ما که با هر قیمت و هر شرایطی برای خودروهای بی‌کیفیت شما صف می‌کشیم. ای کاش به جای این حرف‌ها کمی روی بهبود کیفیت محصولات خود تمرکز می‌کردید. ای کاش از  فرصت آزادسازی واردات خودرو برای عرضه خودروهای خارجی باکیفیت تلاش می‌کردید. آنوقت اگر منت می‌گذاشتید و ژست مظلومیت می‌گرفتید، کمتر حرص می‌خوردیم. آقایان مسئول، این وضعیتی که در آن گرفتار هستیم نیازمند عذرخواهی شماست، نه منت گذاشتن سر مردم! ای کاش انقدر وقیح نبودید.

به‌روزرسانی 12 اردیبهشت 1402:

واکنش سایپا به مطلب منتشر شده توسط گجت نیوز درباره واردات خودروهای چانگان

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. مرسی که حرف دل مارو زدی.
    اما
    از ماست که بر ماست

  2. این اقای وزیر عملا وزیر دولت جلیلی بود و هیچ اعتقادی به واردات نداشت و واردات این چندتا ماشین هم بازی بود که سر ملت دراوردند تا بگن ما میخواهیم وارد کنیم مافیا نمیذاره

  3. به به و صد افرین به نویسنده محترم که حرف دل خیلی ها رو زد یه نقد عالی لذت بردم از خوندنش .انحصار گرایی در بازار به این بزرگی نتیجش بهتر از این هم نمیشه .یکمشت خودرو بیکیفیت و بی اصالت چینی با اسامی مختلف رو به جای خودروهای با کیفیت ژاپنی و المانی و امریکایی به مردم قالب میکنند که مدت ها بهترین مهندسان و بخش های مختلف اون شرکت ها با هم همکاری کردن و اون خودرو تولید شده .در صورتی که در تبلیغات این مثلا ماشین چینیها جوری به طرف القا میکنن که اینها (اشغالهای چینی)از اون ماشین های ساخت کشورهای دیگه بهترن

  4. واقعا دزدی در روز روشن چانکان ۱۳۰۰یعنی ظلم وستم خدا انشالا جوابتون بده دزدها غارت گر

  5. عوضش امنیت داریم ، تو خیابون راحت و آسوده بدون مزاحمت یه عده داعشی راه میریم ، ماست توی سرمون نمیریزن ، پیرزن سکته نمیدن ، برای مادر و خواهر مردم مزاحمت ایجاد نمیکنن ، بگیر و ببند نمیکنن و گیس رو نمی‌کشن بندازن توی ون و …