لافراری، جزو سریعترین خودروهای ساخت فراری

5 مورد از سریعترین خودروهای ساخت فراری در طول تاریخ

فراری، همان‌طور که همه به آن واقفند، نامی گرده‌خورده به شتاب استثنائی است. در ادامه نگاهی به سریعترین خودروهای ساخت فراری خواهیم داشت.

فراری، خودروساز باقدمت ایتالیایی، ده‌ها سال است که شاهکارهایی در حوزه عملکرد و مهندسی را توسعه می‌دهد. در واقع، نام فراری در فرهنگ عامه مساوی با سرعت باورنکردنی شده است. از این رو، مشاهده حداکثر سرعت بیش از 320 کیلومتر بر ساعت و شتاب‌گیری 0 تا 100 زیر 3 ثانیه در مشخصات فنی محصولات فراری به اتفاقی عادی تبدیل شده است. در ادامه هم به برخی از سریعترین خودروهای ساخت فراری می‌پردازیم که تاکنون پا به میدان گذاشته‌اند.

سریعترین خودروهای ساخت خودروساز ایتالیایی فراری

فراری انزو

انزو، جزو سریعترین خودروهای ساخت فراری

انزو جزو ساخته‌هایی از فراری است که لازم نیست پیگیر دنیای سوپرکارها باشید تا نام آن را شنیده باشید. «انزو» که نام خود را از موسس این برند اصیل ایتالیایی گرفته، جزو نام‌های پرتکرار بین محصولات آن است. طراحی این خودرو سوپر اسپرت هم به‌قدری منحصر به فرد است که بتواند هر نگاهی را جذب خود کند.

فراری انزو به دلایل متعددی خودرویی مهم در تاریخ این خودروساز است؛ از یدک‌کشیدن نام موسس فراری تا طراحی آن که بر عهده کن اوکویاما از پینینفارینا بود. گذشته از این‌ها، انزو در سطحی از عملکرد قرار دارد که می‌توان آن را در حد و اندازه سوپرکارهای جدید امروزی دانست و در واقع یکی از سریعترین خودروهای ساخت فراری تاکنون بر شمرده می‌شود.

سوپرکار Enzo با استفاده از یک پیشرانه 6 لیتری V12 می‌تواند 660 اسب بخار قدرت تولید کند و طی 3.65 ثانیه از 0 به 100 کیلومتر بر ساعت برسد. سقف سرعت این خودرو هم به 350 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. انزو را با فیبر کربن و نومکس (پارچه‌ای ضد اشتعال که در لباس‌های مسابقه‌ای استفاده می‌شود) ساخته‌اند و وزن آن 1255 کیلوگرم است؛ وزنی که هرچند برای ساخته‌های فراری زیاد به‌نظر می‌آید، برای خودروهای دیگر اصلاً «سنگین» در نظر گرفته نمی‌شود.

فراری لافراری

لافراری، جزو سریعترین خودروهای ساخت فراری

لافراری، اولین خودرو هیبرید فراری، ساخته برجسته دیگری از این خودروساز ایتالیایی است که «ترین»های زیادی را با خود به یدک می‌کشد. LaFerrari یکی از بهترین خودروهای تاریخ فراری و در مجموع یکی از بهترین هایپرکارهای ساخته‌شده تاکنون به‌شمار می‌رود. همچنین با یک پیشرانه 6.2 لیتری V12 با خروجی 949 اسب بخار، یکی از قدرتمندترین اتومبیل‌های فراری در زمان خود بود و مهم‌تر اینکه با حداکثر سرعت 350 کیلومتر بر ساعت صاحب عنوان سریعترین خودرو جاده‌ای فراری شد.

لافراری جدا از اینکه حداکثر سرعت 350 کیلومتر بر ساعتی دارد، قادر به شتاب‌گیری از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت زیر 3 ثانیه است. با چنین توان و شتابی باید به‌راحتی آن را جزو سریعترین خودروهای ساخت فراری در طول تاریخ دانست. حالا اگر این سوال برایتان پیش آمده که فراری چطور توانسته بود چنین سطحی از عملکرد را در این سوپرکار ارائه بدهد، سیستم هیبرید HY-KERS به‌همراه فناوری‌های تیم فرمول یک فراری باید پاسخ این سوال باشد. درحالی که فراری 10 سال قبل از طریق قوای محرکه هیبرید چنین عملکردی را به‌ارمغان آورده بود، لامبورگینی به‌تازگی از روئلتو به‌عنوان اولین سوپرکار هیبرید خود پرده برداشت.

همان‌طور که انتظار می‌رود، موتور الکتریکی لافراری تولید گشتاور آنی بیشتر در همان ابتدا را برای آن ممکن می‌کند. پیشرانه این سوپرکار ایتالیایی هم در پیروی از بقیه پیشرانه‌های هیبرید، بازدهی و راندمان بهتری نسب به پیشرانه‌های بنزین‌سوز دارد و امکان شارژ باتری آن با نیرو حاصل از ترمز هم فراهم شده است. با وجود این، تنها شباهتی که لافراری به بقیه هیبریدها ندارد، مصرف سوخت آن است؛ این خودرو سوپر اسپرت در هر 100 کیلومتر حدود 17 لیتر مصرف می‌کند.

فراری F40 کمپتیزیونه

اف 40 کمپتیزیونه، جزو سریعترین خودروهای ساخت فراری

کمپتیزیونه همان‌طور که از نامش بر می‌آید، نسخه‌ای حتی قدرتمندتر از فراری F40 استاندارد است. فراری مجموعاً 10 دستگاه از این نسخه ویژه تولید کرده بود که باعث می‌شود یکی از کمیاب‌ترین فراری‌های موجود شود. از این گذشته، اف 40 کمپتیزیونه به‌لطف پیشرانه 2.9 لیتری V8 خود یکی از سریعترین خودروهای ساخت فراری به حساب می‌آید.

پیشرانه 8 سیلندر توربوشارژ این خودرو سوپر اسپرت با قدرت 700 اسب بخاری، این امکان را برای آن فراهم می‌کند تا به حداکثر سرعت 366 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. در ضمن، فریم اف 40 کمپتیزیونه از فولاد و کامپوزیت ساخته شده بود، از آنجا که در آن زمان هنوز استفاده از فیبر کربن در جای‌جای خودروها رایج نشده بود.

فراری F50 جی‌تی

سوپرکار ایتالیایی فراری F50 GT

فراری F50 جی‌تی محصولی استثنائی است که پس از گذشت بیش از 20 سال از عرضه‌اش، همچنان عنوان یکی از سریعترین خودروهای ساخت این شرکت را در اختیار دارد. F50 GT به‌عنوان نسخه‌ای ویژه از F50 که فقط 3 دستگاه از آن تولید شده است، با بهره‌گیری از یک پیشرانه 4.6 لیتری 12 سیلندر 750 اسب بخاری توانایی رسیدن به حداکثر سرعت 375 کیلومتر بر ساعت را داشت.

در شاسی اف 50 جی‌تی فراری فیبر کربن به‌کار رفته بود و وزن آن با باک خالی بنزین، در محدوده 860 کیلوگرم قرار می‌گرفت! چنین وزن و در همان حال، عملکرد و سرعتی از این سوپرکار به معنای واقعی کلمه حیرت‌انگیز بود؛ در واقع عملکرد یک خودرو سوپر اسپرت در بدنه‌ای امکان‌پذیر شده بود که اختلاف چندانی با وزن یک موتورسیکلت سایز بزرگ نداشت!

فراری دیتونا SP3

دیتونا SP3، سوپرکار جدید فراری

دیتونا SP3 که جدیدترین عضو سری سوپرکارهای عملکردمحور Icona در نظر گرفته می‌شود، به‌نوبه خود نماد دوره جدید فراری و همچنین یکی از بهترین خودروهای این خودروساز ایتالیایی است. قوای محرکه این خودرو اسپرت فوق‌العاده قدرتمند را پیشرانه 6.5 لیتری 12 سیلندر F140 HC تامین می‌کند که توان تولید قدرت 829 اسب بخار را دارد. با چنین پیشرانه پرتوانی، اس پی 3 می‌تواند ظرف تنها 2.85 ثانیه از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد. همچنین دارای حداکثر سرعت 340 کیلومتر بر ساعتی است.

دیتونا SP3 با این مدت زمان شتاب‌گیری از 0 تا 100 و همچین حداکثر سرعت، یکی از سریعترین خودروهای ساخت فراری نام می‌گیرد. البته این سریعترین محصول جاده‌ای فراری است و این خودروساز بزرگ ایتالیایی حتی خودروهایی سریعتر را به تولید رسانده است. برخی از خودروهای مسابقه‌ای این شرکت به‌راحتی حداکثر سرعت 340 کیلومتر بر ساعتی را پشت سر می‌گذارند. ضمناً حتی قیمت بیش از 2 میلیون دلاری دیتونا اس پی 3 چیزی جز یک شوخی برایشان نیست!