ماه گرفتگی 15 اردیبهشت 1402

جزئیات ماه گرفتگی 15 اردیبهشت 1402

فردا یک ماه گرفتگی منحصربه‌فرد داریم که به‌این زودی‌ها تکرار نخواهد شد. با گجت‌نیوز همراه باشید تا به زمان و مکان رویت ماه گرفتگی 15 اردیبهشت 1402 بپردازیم.

ماه گرفتگی یکی از رویدادهای نجومی جذاب است که علاقه‌مندان آماتور می‌توانند با چشم غیرمسلح نیز آن را نگاه کنند. خوشبختانه فردا این فرصت برای بسیاری از هموطنان فراهم می‌شود تا از یک خسوف کم‌نظیر در آسمان ایران لذت ببرند. در ادامه به‌جزئیات این ماه‌ گرفتگی خواهیم پرداخت.

ماه گرفتگی 15 اردیبهشت 1402 کاملا منحصر‌به‌فرد است

ماه گرفتگی 15 اردیبهشت 1402

به‌طور کلی ماه گرفتگی انواع مختلفی دارد. در ماه گرفتگی کامل تمام ماه در سایه زمین قرار خواهد گرفت. در ماه گرفتگی جزئی نیز بخشی از ماه از سایه زمین عبور می‌کند. هرچند فردا ما با یک ماه گرفتگی متفاوت به‌نام نیمسایه مواجه خواهیم بود که در آن هیچ بخشی از ماه در سایه زمین قرار نمی‌گیرد. همین نیز باعث شده بود که پیشینیان آن را خسوف غیرمرئی بنامند.

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اعلام کرد که ماه گرفتگی 15 اردیبهشت 1402 از ساعت ۱۸ و ۴۴ دقیقه و ۱۱ ثانیه به‌وقت ایران آغاز خواهد شد و تا ساعت ۲۳ و ۱ دقیقه و ۴۵ ثانیه نیز ادامه خواهد یافت. البته شهروندان تهرانی نمی‌توانند از همان ابتدا به تماشای ماه گرفتگی بنشینند؛ زیرا ماه در آن زمان در تهران زیر افق بوده و قابل رویت نخواهد بود. افراد علاقه‌مند ساکن تهران می‌توانند از ساعت ۱۹ به آسمان نگاه کنند.

ماه گرفتگی 15 اردیبهشت 1402

خوشبختانه هموطنان علاقه‌مند به نجوم در سایر مناطق کشور نیز می‌توانند با چشم غیر مسلح این ماه گرفتگی را تماشا کنند. همچنین اوج این ماه گرفتگی هم در ساعت ۲۰ و ۵۲ دقیقه و ۵۸ ثانیه خواهد بود. البته این ماه گرفتگی فقط مختص ایران و مناطق اطراف آن نیست و در قاره‌های اروپا، آسیا، استرالیا، آفریقا و قطب جنوب قابل رویت خواهد بود. هرچند با توجه به‌اینکه در هنگام ماه گرفتگی نیمسایه شاهد افت نامحسوس نور ماه هستیم، عکاسان نجومی و رصدگران چندان تمایلی به‌بررسی آن ندارند.

با همه اینها، ماه گرفتگی 15 اردیبهشت 1402 پس از ماه گرفتگی نیمه‌شب ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ عمیق‌ترین ماه گرفتگی نیمسایه است و تنها ۱۹ سال دیگر شاهد یک ماه گرفتگی نیمسایه با این کیفیت خواهیم بود. البته ماه گرفتگی ۷ مهر ۱۴۲۱ هم در ایران قابل مشاهده نیست. بدین‌ترتیب بهتر است این رویداد نجومی خاص را از دست ندهید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*